”Ett par veckors frånvaro kan i slutändan påverka hela terminens bedömning och göra att en elev inte når målen” säger Andreas Lindahl.
Till startsidan
Andreas Lindahl, ordförande för Sveriges Lärare i Malmö, ser en förändring av elevers frånvaro efter pandemin.
Granskning
På många skolor ökar elevfrånvaron.
– Vi har i dag har större frånvaroproblem än vad vi hade före pandemin, säger Andreas Lindahl som är ordförande för Sveriges Lärare i Malmö.
På bara några år har distansarbetet ökat dramatiskt i Sverige. I våras presenterade till exempel fackförbundet Sveriges Ingenjörer en undersökning som visar att ungefär 40 procent av förbundets medlemmar arbetar minst halva arbetstiden på distans.
Knappt två miljoner svenskar beräknas delvis arbeta hemifrån.
Det är inte osannolikt att ett ökat distansarbete kommer att påverka elevnärvaron i skolan, om det inte redan har gjort det.
– En del föräldrar tänker kanske att precis som de kan arbeta en vecka eller två på distans från något trevligt ställe, kan deras barn sköta skolan på liknande sätt. Men det tror inte jag att de kan, säger Andreas Lindahl.
– Förutom att det, enligt min erfarenhet, är få elever som gör det som de ska göra under en extra ledighet, är undervisning inte detsamma som att sitta på egen hand och arbeta med ett material. Det är något mycket mer och en kollektiv process, framför allt om det ska ske med kvalitet. De flesta elever behöver vara i en undervisningsmiljö tillsammans med andra och ha en lärare på plats som undervisar, handleder och stöttar.
Andreas Lindahl undervisar i SO på Fågelbacksskolan (7–9) i centrala Malmö. Han menar att elevers och vårdnadshavares syn på frånvaro har förändrats under de senaste åren.
– Det gäller inte bara längre frånvaro för en resa eller liknande, utan också ströfrånvaro, sen ankomst och tröskeln för att sjukskriva sig. Vi ser en tydlig förändring jämfört med före pandemin. Problemen med frånvaron har ökat – och ökar.
– När eleverna kommer tillbaka till skolan förväntas de få hjälp att ta igen den undervisning som de har missat. Ofta hamnar det på lärarna att hitta lösningar och anpassningar som gör att eleverna kommer i kapp, vilket innebär merarbete.
Får ni kompensation för det?
– Nej, även om det egentligen är ett övertidsarbete. Ofta ansöker föräldrar inte om ledighet i vetskap om att många skolledare är mycket restriktiva med att bevilja sådan. I stället anmäler de sina barn som frånvarande, vilket så klart är okej att göra när barnen är sjuka (vilket många dock inte är).
– Som undervisande lärare har man en skyldighet att hjälpa elever som varit sjuka att ta igen det som de har missat.
”Ett par veckors frånvaro kan i slutändan påverka hela terminens bedömning och göra att en elev inte når målen” säger Andreas Lindahl.
Skiljer frånvaron mellan olika delar av Malmö?
– Över tid har det varit vanligare att elever i ekonomiskt mer välmående delar av stan har varit borta i anslutning till jul- och sportloven, medan elever i ekonomiskt svagare områden har varit frånvarande i anslutning till sommarloven.
Säger frånvaron något om synen på utbildning?
– Ja, det gör det definitivt och är något som vi diskuterar med elever och vårdnadshavare. En gemensam syn på betydelsen av utbildning mellan skolan, elever och föräldrar har väldigt god effekt på frånvaron.
Andreas Lindahl menar att föräldrar som anser att det inte har så stor betydelse om en elev är borta från skolan någon eller några veckor förmedlar – till sina barn – en syn på skolan som något som inte är speciellt viktigt.
– Tyvärr verkar inte alla vårdnadshavare förstå att skolan ska ses som en helhet, att en elev som missar delar av undervisningen kanske inte når upp till den nivå som förväntas eller det betyg som hen annars skulle ha fått. Ett par veckors frånvaro kan i slutändan påverka hela terminens bedömning och göra att en elev inte når målen.
Kan inte elever som är välstrukturerade vara borta en vecka utan ett resultaten försämras?
– För elever som ligger långt fram i sin process är kanske inte en veckas frånvaro avgörande för betygen eller möjligheterna att nå terminens mål. Däremot kan det på längre sikt ha betydelse för deras kunskapsutveckling.
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Det går inte att beskylla elever med dyslexi för det som idag kallats läskrisen.”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.
Skolfinansiering Vi Lärare granskar: 40 miljarder kronor till kommuner och friskoleägare – hit har pengarna gått.
Debatt ”Kanske saknar många bara respekt för bibliotekariens kompetenser”.
Krönika Fyra nyheter och och två orosmoln: ”Det har vi inte råd med”.
Debatt Rektorn: ”Oscar Björks meme-undervisning vågar jag inte ens tänka på”.
Krönika ”Sverige måste ha norra jordklotets mest skolintresserade befolkning.”
Debatt Vd-n för Nordic International School: ”Krävs ett nytt regelverk”.
Avtalsrörelse Sveriges Lärare: ”Vi har kunnat sätta stopp för en rad försämringar”
Ledare Anna Olskog: ”Kejsarens nya kläder?”
Debatt Svensklärarna vänder sig emot att ersätta svenskan med ”kommunikation”.
Vi lärare Tre nya finalplatser – totalt sex nomineringar till prestigepriser.
Bokmässan Att lyckas i skolan är en skyddsfaktor mot brott: ”En samhällskollaps hotar.”
Vi lärare ”Ett kvitto på att våra medarbetare håller högsta klass”.
Debatt Lärare i högskola och universitet går in i avtalsrörelsen
Debatt Sveriges Lärare i Kunskapsskolan kritiserar motståndet mot reglerad undervisningstid
Debatt "Vilken människa tänker att det är ett rimligt krav att ställa på någon?”, skriver Karin Herlitz.
Debatt Varnar för att läroplanerna får allvarliga konsekvenser för moderna språk.
Debatt Specialpedagogen: ”Sparkar in vidöppen dörr”.
Krönika ”Inte mer än rätt att våra beslutsfattare utsätts för samma hårda kärlek.”
Skolfinansiering Forskare: ”Lärarkvaliteten har sjunkit”.
Skolpolitik Ett år till valet –riksdagspartierna svarar i Vi Lärares unika enkät.
Arbetstid Högstadieläraren: ”Hade kunnat göra mycket bättre med rätt förutsättningar.”
Budgetpropositionen Simona Mohamsson (L): ”Svenska skolan förtjänar bättre.”
Budgetpropositionen Regeringens ”satsning” på skolan kallas en bluff: "Långt ifrån den största på 2000-talet.”
Debatt ”Den nya bedömningsnyckeln visar på ett orimligt lönekriterium”, skriver Elisabeth Sandstedt, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare Stockholm.
Arbetsmiljö Folkhälsomyndigheten: Lärare bör förbjudas snusa på arbetstid.
Debatt ”Framtidens klassrum måste bygga på forskning, inte rädsla”
Debatt ”Vi är långt ifrån något som kan liknas vid konsensus”
Debatt Johanna Lüddeckens menar att relationer och krav i skolan inte är motsatser
Debatt Han varnar för att ta tillbaka obs-klassen: ”Vår kollektiva skyldighet”.