
Lisa Pelling, Karl Wennberg, Niklas Elert, Lena Dahlstedt, Markus Brunfeldt och Andreas Mörck (sittande) under seminariet på Almega utbildning.
Frågan om vinster i skolan diskuterades under ett seminarium på Almega utbildning.
Friskolor
Friskolornas vinster i sig är inte det stora problemet. Det är att de går ut över skolans kvalitet, anser Lisa Pelling, chef för tankesmedjan Arena idé.
– Att vi har valt att driva skolan som en marknad omöjliggör tillitsbaserad styrning, säger hon.
Inför det kommande utredningsförslaget om en ny skolpengsnorm höjs temperaturen i debatten om friskoleföretagens vinster och hur de påverkar kvaliteten i skolan.
– Hela skolsystemet påverkas av att så mycket pengar läcker ut, säger tankesmedjan Arena idés chef Lisa Pelling när frågan diskuteras under Almega utbildnings seminarium.
Hon framhåller att det är nödvändigt att avskaffa vinst som incitament för att kunna driva en högkvalitativ utbildning.
– Välfärdstjänster är inte som andra tjänster. De handlas inte på en marknad som andra marknader, säger Lisa Pelling.
Kunskapsskolans grundskolechef Markus Brunfeldt tecknar en helt annan bild.
– När jag kom till Kunskapsskolan trodde jag att det skulle vara väldigt mycket prat om pengar, men det man pratar om är hur vi skapar en bra skola för varje elev. Vi använder vinsten för att starta nya skolor, fortbilda lärare och jobba med tekniska hjälpmedel, säger han.
Lisa Pelling, Karl Wennberg, Niklas Elert, Lena Dahlstedt, Markus Brunfeldt och Andreas Mörck (sittande) under seminariet på Almega utbildning.
Är vinst bra eller dåligt för svensk skola? Moderatorn Gustaf Drougge ställer frågan till Karl Wennberg, professor vid Handelshögskolan och chef för Center for Educational Leadership and Excellence.
– Det är svårt att utvärdera eftersom det skedde så många reformer samtidigt på 1990-talet. Att isolera enskilda effekter är svårt men i det stora hela har de här reformerna inte varit bra, det ser vi på de fallande skolresultaten, säger Karl Wennberg.
Niklas Elert, forskare vid Handelns forskningsinstitut och ledamot av regeringens Produktivitetskommission anser att välfärdssektorn behöver vinster.
– Det är oerhört viktigt att du har den moroten, men det betyder ju inte att företag enbart drivs av vinst eller avkastning. Den modell vi har idag på till exempel skolområdet förutsätter att företagen även drivs av andra motiv, säger han.
Almega utbildnings förbundsdirektör Andreas Mörck är nöjd med bredden i diskussionen.
– Det här handlar ytterst om vilken skola vi vill ha. Vi måste skapa en skola som vågar vara en testkultur. Där behövs stiftelser, föräldrakooperativ och där är jag säker på att det behövs aktiebolag, säger han.
LÄS MER:
”Gör skolorna bättre – eller lägg ner dem”
Friskolorna inför utredning om skolpengen: ”Är oroliga”
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”
Lärarlegitimation Skolverket kontrollerar inte registerutdrag – olämpliga att undervisa kan bli legitimerade.