
Lisa Pelling, Karl Wennberg, Niklas Elert, Lena Dahlstedt, Markus Brunfeldt och Andreas Mörck (sittande) under seminariet på Almega utbildning.
Frågan om vinster i skolan diskuterades under ett seminarium på Almega utbildning.
Friskolor
Friskolornas vinster i sig är inte det stora problemet. Det är att de går ut över skolans kvalitet, anser Lisa Pelling, chef för tankesmedjan Arena idé.
– Att vi har valt att driva skolan som en marknad omöjliggör tillitsbaserad styrning, säger hon.
Inför det kommande utredningsförslaget om en ny skolpengsnorm höjs temperaturen i debatten om friskoleföretagens vinster och hur de påverkar kvaliteten i skolan.
– Hela skolsystemet påverkas av att så mycket pengar läcker ut, säger tankesmedjan Arena idés chef Lisa Pelling när frågan diskuteras under Almega utbildnings seminarium.
Hon framhåller att det är nödvändigt att avskaffa vinst som incitament för att kunna driva en högkvalitativ utbildning.
– Välfärdstjänster är inte som andra tjänster. De handlas inte på en marknad som andra marknader, säger Lisa Pelling.
Kunskapsskolans grundskolechef Markus Brunfeldt tecknar en helt annan bild.
– När jag kom till Kunskapsskolan trodde jag att det skulle vara väldigt mycket prat om pengar, men det man pratar om är hur vi skapar en bra skola för varje elev. Vi använder vinsten för att starta nya skolor, fortbilda lärare och jobba med tekniska hjälpmedel, säger han.
Lisa Pelling, Karl Wennberg, Niklas Elert, Lena Dahlstedt, Markus Brunfeldt och Andreas Mörck (sittande) under seminariet på Almega utbildning.
Är vinst bra eller dåligt för svensk skola? Moderatorn Gustaf Drougge ställer frågan till Karl Wennberg, professor vid Handelshögskolan och chef för Center for Educational Leadership and Excellence.
– Det är svårt att utvärdera eftersom det skedde så många reformer samtidigt på 1990-talet. Att isolera enskilda effekter är svårt men i det stora hela har de här reformerna inte varit bra, det ser vi på de fallande skolresultaten, säger Karl Wennberg.
Niklas Elert, forskare vid Handelns forskningsinstitut och ledamot av regeringens Produktivitetskommission anser att välfärdssektorn behöver vinster.
– Det är oerhört viktigt att du har den moroten, men det betyder ju inte att företag enbart drivs av vinst eller avkastning. Den modell vi har idag på till exempel skolområdet förutsätter att företagen även drivs av andra motiv, säger han.
Almega utbildnings förbundsdirektör Andreas Mörck är nöjd med bredden i diskussionen.
– Det här handlar ytterst om vilken skola vi vill ha. Vi måste skapa en skola som vågar vara en testkultur. Där behövs stiftelser, föräldrakooperativ och där är jag säker på att det behövs aktiebolag, säger han.
LÄS MER:
”Gör skolorna bättre – eller lägg ner dem”
Friskolorna inför utredning om skolpengen: ”Är oroliga”
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.