”Utveckla skolor – eller avveckla”, var Lena Dahlstedts budskap när hon presenterade en ny rapport för Almega utbildning.
Till startsidan
Lena Dahlstedt, tidigare stadsdirektör Nacka kommun, presenterade en ny rapport för Almega utbildning.
Friskolor
Granska de sämsta skolorna hårt och tydligt, manar Lena Dahlstedt, tidigare stadsdirektör Nacka kommun, i en ny rapport för Almega utbildning.
– Se till att skolorna blir bättre – eller lägg ner dem, säger hon.
Under ett seminarium i Näringslivets hus på Östermalm i Stockholm är rapporten utgångspunkt för ett samtal om friskoleföretagens vinster och hur de påverkar undervisningens kvalitet. I juni presenterar regeringens utredare Lena Holmdahl sitt förslag om en ny skolpengsnorm.
– Allt börjar med en bra lärare. Vi behöver få en styrning av skolan som gör det lättare, roligare och mer attraktivt att vara både lärare och skolledare, slår Lena Dahlstedt fast i rapporten som hon skrivit på uppdrag av Almega utbildning.
Lisa Pelling, chef för Arena idé, menar – med passning till friskoletäta Nacka – att det i kommuner med många fristående skolor blir omöjligt för kommunerna att styra skolverksamheten.
– Kommunerna betalar för alla skolor, men friskolorna är inte under kommunens ansvar, säger hon.
På det sättet kan inte skolnämnden bestämma att det till exempel behövs färre utbildningar till influensers och frisörer och fler för att utbilda sig till undersköterska, kommenterar Lisa Pelling.
– Dimensioneringen bestäms inte av kommunen, utan av Skolinspektionen som fattar beslut om att godkänna etablering av skolor. Det här är ett jättestort problem och så kan vi inte ha det. Den här beslutanderätten måste kommunerna ha för det är de som får ta ansvar för vad som händer med eleverna när de väljer en utbildning som kanske låter bra men inte är så smart för kompetensförsörjningen, säger Lisa Pelling.
När Lena Dahlstedt började arbeta i Nacka för cirka tjugo år sedan var hennes uppdrag att förbättra skolans kvalitets– och utvärderingssystem. En kartläggning visade att flera skolor var riktigt dåliga och bland dessa fanns både kommunala och fristående.
– Vi jobbade för att få bort de sämsta, antingen genom att de utvecklades och blev bättre, eller att avveckla dem.
”Utveckla skolor – eller avveckla”, var Lena Dahlstedts budskap när hon presenterade en ny rapport för Almega utbildning.
Lena Dahlstedt besökte de sämsta skolorna i kommunen.
– Jag åkte inte ut och skällde på dem, jag åkte ut och brydde mig då det var tydligt att de som fungerade dåligt önskade att bli sedda.
Hon vill ha ett tydligare fokus på kunskap, både i debatten och undervisningen. I dag är det ofta svårt för lärare och rektorer att leva upp till kvalitetsmålen, menar hon.
– De nuvarande kvalitetssystemen fokuserar mycket på de elever som har sämst resultat och inte klarar skolan. Jag anser att man även behöver se hur det gå för de bästa eleverna. Premierar man de bästa kommer alla att vilja bli bättre.
Budskapet till 50-talet lärare, skolledare, skolchefer och skolchefer i publiken på Almega utbildnings seminarium är att den strategin även bör gälla för skolorna.
– Premiera de bästa skolorna så drar de med sig de andra, säger Lena Dahlstedt.
Den 1 juli inför Almega utbildning en uppförandekod för sina medlemmar. Den kommer bland annat innehålla krav på utbildning av hög kvalitet och transparens i antagningsprocesser. Dessutom ska oberoende kvalitetsindikatorer finnas tillgängliga.
– Vi accepterar inga lycksökare som tror att de kan komma in och tjäna snabba pengar, säger Andreas Mörck, förbundsdirektör på Almega utbildning..
Andreas Mörck, förbundsdirektör för Almega utbildning.
Almega utbildning tillsätter också ett etiskt råd som ska se hur medlemsföretagen följer uppförandekoden och granska enskilda ärenden. Rådet kommer att ledas av Lotta Lerwall, professor i juridik vid Uppsala universitet.
Samtidigt är Andreas Mörck bekymrad över de tecken han ser på tilltagande reglering av svensk skola.
– Jag tror på mångfalden, men ser en risk att 1,3 miljoner elever ska tvingas gå i samma takt. Mot det står innovation, utveckling och att våga testa något annat för att utveckla undervisningen, säger han.
LÄS MER:
Vinstdebatt: ”Skolsystemet påverkas av att pengar läcker”
Friskolorna inför utredning om skolpengen: ”Är oroliga”
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Förskola Diplomerad av Folkhälsomyndigheten för bland annat akuthink och portade mjukisdjur.