”Utveckla skolor – eller avveckla”, var Lena Dahlstedts budskap när hon presenterade en ny rapport för Almega utbildning.
Till startsidan
Lena Dahlstedt, tidigare stadsdirektör Nacka kommun, presenterade en ny rapport för Almega utbildning.
Friskolor
Granska de sämsta skolorna hårt och tydligt, manar Lena Dahlstedt, tidigare stadsdirektör Nacka kommun, i en ny rapport för Almega utbildning.
– Se till att skolorna blir bättre – eller lägg ner dem, säger hon.
Under ett seminarium i Näringslivets hus på Östermalm i Stockholm är rapporten utgångspunkt för ett samtal om friskoleföretagens vinster och hur de påverkar undervisningens kvalitet. I juni presenterar regeringens utredare Lena Holmdahl sitt förslag om en ny skolpengsnorm.
– Allt börjar med en bra lärare. Vi behöver få en styrning av skolan som gör det lättare, roligare och mer attraktivt att vara både lärare och skolledare, slår Lena Dahlstedt fast i rapporten som hon skrivit på uppdrag av Almega utbildning.
Lisa Pelling, chef för Arena idé, menar – med passning till friskoletäta Nacka – att det i kommuner med många fristående skolor blir omöjligt för kommunerna att styra skolverksamheten.
– Kommunerna betalar för alla skolor, men friskolorna är inte under kommunens ansvar, säger hon.
På det sättet kan inte skolnämnden bestämma att det till exempel behövs färre utbildningar till influensers och frisörer och fler för att utbilda sig till undersköterska, kommenterar Lisa Pelling.
– Dimensioneringen bestäms inte av kommunen, utan av Skolinspektionen som fattar beslut om att godkänna etablering av skolor. Det här är ett jättestort problem och så kan vi inte ha det. Den här beslutanderätten måste kommunerna ha för det är de som får ta ansvar för vad som händer med eleverna när de väljer en utbildning som kanske låter bra men inte är så smart för kompetensförsörjningen, säger Lisa Pelling.
När Lena Dahlstedt började arbeta i Nacka för cirka tjugo år sedan var hennes uppdrag att förbättra skolans kvalitets– och utvärderingssystem. En kartläggning visade att flera skolor var riktigt dåliga och bland dessa fanns både kommunala och fristående.
– Vi jobbade för att få bort de sämsta, antingen genom att de utvecklades och blev bättre, eller att avveckla dem.
”Utveckla skolor – eller avveckla”, var Lena Dahlstedts budskap när hon presenterade en ny rapport för Almega utbildning.
Lena Dahlstedt besökte de sämsta skolorna i kommunen.
– Jag åkte inte ut och skällde på dem, jag åkte ut och brydde mig då det var tydligt att de som fungerade dåligt önskade att bli sedda.
Hon vill ha ett tydligare fokus på kunskap, både i debatten och undervisningen. I dag är det ofta svårt för lärare och rektorer att leva upp till kvalitetsmålen, menar hon.
– De nuvarande kvalitetssystemen fokuserar mycket på de elever som har sämst resultat och inte klarar skolan. Jag anser att man även behöver se hur det gå för de bästa eleverna. Premierar man de bästa kommer alla att vilja bli bättre.
Budskapet till 50-talet lärare, skolledare, skolchefer och skolchefer i publiken på Almega utbildnings seminarium är att den strategin även bör gälla för skolorna.
– Premiera de bästa skolorna så drar de med sig de andra, säger Lena Dahlstedt.
Den 1 juli inför Almega utbildning en uppförandekod för sina medlemmar. Den kommer bland annat innehålla krav på utbildning av hög kvalitet och transparens i antagningsprocesser. Dessutom ska oberoende kvalitetsindikatorer finnas tillgängliga.
– Vi accepterar inga lycksökare som tror att de kan komma in och tjäna snabba pengar, säger Andreas Mörck, förbundsdirektör på Almega utbildning..
Andreas Mörck, förbundsdirektör för Almega utbildning.
Almega utbildning tillsätter också ett etiskt råd som ska se hur medlemsföretagen följer uppförandekoden och granska enskilda ärenden. Rådet kommer att ledas av Lotta Lerwall, professor i juridik vid Uppsala universitet.
Samtidigt är Andreas Mörck bekymrad över de tecken han ser på tilltagande reglering av svensk skola.
– Jag tror på mångfalden, men ser en risk att 1,3 miljoner elever ska tvingas gå i samma takt. Mot det står innovation, utveckling och att våga testa något annat för att utveckla undervisningen, säger han.
LÄS MER:
Vinstdebatt: ”Skolsystemet påverkas av att pengar läcker”
Friskolorna inför utredning om skolpengen: ”Är oroliga”
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.