
Alessia plockar kastanjer som hon ska lägga ut på tallinjen.
Lena Wiklund jobbar med ”rika material som inte kostar någonting” – knappar, stenar, kastanjer, kristaller, sugrör, löv med mera.
Förskoleklass
Med kastanjer, snöflingor och knappar undervisar Lena Wiklund förskoleklassen i allt från talmönster och division till geometri och pi.
När hon går i pension i sommar lämnar hon en skolform som hon varit med och format sedan starten för snart 30 år sedan – och en pedagogik hon befarar kan gå förlorad när förskoleklassen ersätts med den tioåriga grundskolans klass 1.
Eleverna i Viksbergskolans förskoleklass i Södertälje sitter på stolar i ring längs golvmattans kanter. Utanför klassrummets höga fönster badar skogsbacken i vårsol, men barnen är mer intresserade av något annat: numrerade A4-ark på mattan, ordnade i en talrad från 1 till 10.
I ena kortändan, vid nollan, sitter Lena Wiklund.
– I går pratade vi om udda och jämna tal, kommer ni ihåg? frågar hon.
– Udda betyder att man inte kan dela lika, och jämna betyder att man kan, kommer svaret från ett av barnen.
– Precis. Och nu ska vi undersöka om de här talen är udda eller jämna, säger Lena Wiklund.
I ena handen har hon en svarvad träskål full med kastanjer, och i den andra en uppsättning kort. Gabriella och Julius får lämna sina stolar och gå fram till fröken. Gabriella drar ett kort.
– Åtta, säger hon och håller upp kortet som mycket riktigt har siffran ”8” skriven på sig.
Det betyder att Julius får ta åtta kastanjer ur skålen. Därefter letar de tillsammans upp arket med siffran 8 i talraden på golvet. På den ska de dela upp kastanjerna mellan sig så jämnt som möjligt i två högar.
– Kan man dela upp dem jämnt? frågar Lena Wiklund.
– Ja, säger Julius.
– Då undrar jag, är åtta ett udda eller jämnt tal?
– Jämt, svarar Gabriella.
Alessia plockar kastanjer som hon ska lägga ut på tallinjen.
Näst på tur är Alicia och Jakob, som går igenom samma process med siffran 9. De enas efter lite diskussion om att nio kastanjer inte går att dela i två lika stora högar, och att det därmed är ett ojämnt tal.
I år sällade sig Lena Wiklund till en exklusiv skara när hon lade på luren i örat på Kungliga Vetenskapsakademiens ständige sekreterare Hans Ellegren som ringde upp för att meddela att hon vunnit ett pris.
”Telefonförsäljare” förklarade hon för sin man och återgick till middagen. Ett sms och en uppringning senare stod det klart vad saken faktiskt gällde.
– Det blev så pinsamt, skrattar hon, och fortsätter:
– Men han sa att jag inte är den första som lägger på när han ringer, vare sig det gäller Nobelpris eller det här priset.
Hon är en av årets mottagare av Kungliga Vetenskapsakademiens lärarpris Ingvar Lindqvistpriset, för att hon ”hjälper elever i förskoleklass att bygga förståelse och intresse för matematik” som det står i motiveringen.
Den matematikundervisning hon prisas för bygger på barnens lust att upptäcka, leka och skapa, och bedrivs med föremål från naturen och vardagen: Kastanjer, kristaller, sugrör, knappar och löv – listan på material kan göras lång.
– Det här är rika material för barnen att arbeta med, men de kostar ingenting, säger hon.
Lova undersöker om antalet kastanjer är udda eller jämnt.
Lektionerna följer en tydlig progression över läsåret. Svaren serveras inte utan får upptäckas och upplevas. Exempelvis när de sorterar knappar på hösten väljer de själva hur de ska sorteras.
– Någon kanske sorterar efter storlek, andra efter antalet hål, medan ytterligare någon annan sorterar in dem i ”fina” och ”fula”. Det kul att se vilka regler de hittar för att sortera, säger Lena Wiklund.
På morgonen introducerar hon den uppgift barnen ska jobba med senare på dagen. Hon visar att ”i dag ska vi lära oss något som heter upprepat mönster. Vi har sorterat kaplastavarna, och nu tänker jag lägga dem i ordning. Röd, vit, röd, vit, röd, vit … kan du fortsätta?”
– Då reagerar barnen med ”Jag vill! Låt mig!”. Så intresset är väckt och alla vet vad de ska göra när det väl är dags, säger hon.
På kvällspromenaderna med wheaten terriern Ringo passerar Lena Wiklund ett kastanjeträd. Där fyller hon fickorna med kastanjer och tar med dem till förskoleklassen. Så berättar hon för eleverna att ”nästan alla kastanjerna har ramlat av mitt träd. Det var bara fem som satt kvar, på två grenar. Är det någon som har en aning om hur de kunde sitta?”.
Så får barnen varsitt papper där det tvågrenade kastanjeträdet finns ritat, och fem kastanjer att placera ut.
Snören, snäckor, stenar, sugrör, och glasspinnar är några exempel på material som kommer till användning.
– På våren kommer vi in på addition och subtraktion och då är det också praktiskt, det är inte skrivna tal. Barn som kommer och säger ”3 plus 3 är 6” och ”4 plus 4 är 8”, då svarar jag ”jaha, men vad betyder det där pluset?”. Det är verkligen hands on, man måste få visa inte bara att man kan säga det, utan att man faktiskt förstår vad det betyder.
Varför passar det här arbetssättet i förskoleklass?
– Det blir konkret. Barnen får hålla saker i händerna, se och prata om dem. Ett papper där ett plus tre ritade päron blir fyra, är inte samma sak, du har gått förbi ett steg. Det blir inte det här att man får plocka själv och lägga ihop.
Lena Wiklund har jobbat i förskoleklass i Södertälje sedan höstterminen 1997, ett läsår innan den infördes nationellt och ett drygt decennium innan den blev obligatorisk. Inledningsvis saknades tydliga direktiv för den nya skolformen, så Lena Wiklund lutade sig mot sin erfarenhet från förskola, där hon hade jobbat sedan 1984.
– Det fanns inga riktlinjer, inga böcker, ingenting. Så vi tog med oss förskolans pedagogik in i skolan, berättar hon.
Tio år senare sammanställde hon och dåvarande kollegan Annika Persson sin pedagogik för förskoleklass i boken ”Hur långt är ett äppelskal”, som används än i dag på lärar- och förskollärarutbildningar.
Sedan dess har det tillkommit såväl styrdokument som nya kunskaper och erfarenheter från det egna arbetet, men grunden med utforskande och kreativ matematikinlärning har legat fast hela vägen. Till sommaren går Lena Wiklund i pension, men hon är lite bekymrad över framtiden för förskoleklassens pedagogik efter beslutet att införa tioårig grundskola.
Lena Wiklund går i pension till sommaren och känner sig ganska färdig med skolan. Å andra sidan utesluter hon inte helt att vikariera lite i framtiden.
– Jag upplever att barn idag lär sig snabbare och kan mer tidigare. Men undersökningar i England har tittat på exempelvis om de blir bättre läsare för att de börjar läsa när de är fyra, och svaret är nej. Man tar ifrån barnen ett år av lek och lärande som är en bra övergång mellan förskola och skola, säger hon.
Kommer du sakna det här?
– Skolan är en rätt tuff arbetsmiljö i dag och jag är nog ganska klar faktiskt. Men det är klart, när snön faller eller löven blir orangea på hösten och vi brukar göra symmetri av det ... det sitter i kroppen. Det är klart jag kommer sakna det, säger Lena Wiklund.
Namn: Lena Wiklund.
Ålder: Fyller 65.
Gör: Förskollärare i förskoleklass (fram till pensionen i sommar).
Bor: I Södertälje
Familj: Maken Göran, hunden Ringo, tre vuxna barn och fyra barnbarn.
På fritiden: Ser fram emot att vara mer aktiv i hundklubben.
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”
Lärarlegitimation Skolverket kontrollerar inte registerutdrag – olämpliga att undervisa kan bli legitimerade.
Lärarlegitimation Riksrevisionen: Så många lärare undervisar utan behörighet.
Hök25 Dagen efter underskriften – så svarar Sveriges Lärare på kritiken.
Debatt Avtalsdelegaten: ”Vi har mött vägs ände med SKR och Sobona som motpart.”
Fackligt ”Vi hoppas att vi gjort skillnad för våra medlemmar.”
Hök25 Här förklarar avtalsdelegaterna varför de röstade som de gjorde.
Hök25 Anna Olskog: ”Vi ökar trycket mot regeringen och lokala arbetsgivare.”
Krönika Det här handlar om ett systemhaveri”, skriver Sara Bruun.
Nedskärningar Kommunens budget räcker bara till en halv övningsbok per elev.
Nedskärningar Barnkullarna minskar – och nu läggs skolor och förskolor ned över hela landet.
Debatt Svenskläraren skriver om motståndet mot en ”bra, säker och beprövad läsmetod”.