
Alessia plockar kastanjer som hon ska lägga ut på tallinjen.
Lena Wiklund jobbar med ”rika material som inte kostar någonting” – knappar, stenar, kastanjer, kristaller, sugrör, löv med mera.
Förskoleklass
Med kastanjer, snöflingor och knappar undervisar Lena Wiklund förskoleklassen i allt från talmönster och division till geometri och pi.
När hon går i pension i sommar lämnar hon en skolform som hon varit med och format sedan starten för snart 30 år sedan – och en pedagogik hon befarar kan gå förlorad när förskoleklassen ersätts med den tioåriga grundskolans klass 1.
Eleverna i Viksbergskolans förskoleklass i Södertälje sitter på stolar i ring längs golvmattans kanter. Utanför klassrummets höga fönster badar skogsbacken i vårsol, men barnen är mer intresserade av något annat: numrerade A4-ark på mattan, ordnade i en talrad från 1 till 10.
I ena kortändan, vid nollan, sitter Lena Wiklund.
– I går pratade vi om udda och jämna tal, kommer ni ihåg? frågar hon.
– Udda betyder att man inte kan dela lika, och jämna betyder att man kan, kommer svaret från ett av barnen.
– Precis. Och nu ska vi undersöka om de här talen är udda eller jämna, säger Lena Wiklund.
I ena handen har hon en svarvad träskål full med kastanjer, och i den andra en uppsättning kort. Gabriella och Julius får lämna sina stolar och gå fram till fröken. Gabriella drar ett kort.
– Åtta, säger hon och håller upp kortet som mycket riktigt har siffran ”8” skriven på sig.
Det betyder att Julius får ta åtta kastanjer ur skålen. Därefter letar de tillsammans upp arket med siffran 8 i talraden på golvet. På den ska de dela upp kastanjerna mellan sig så jämnt som möjligt i två högar.
– Kan man dela upp dem jämnt? frågar Lena Wiklund.
– Ja, säger Julius.
– Då undrar jag, är åtta ett udda eller jämnt tal?
– Jämt, svarar Gabriella.
Alessia plockar kastanjer som hon ska lägga ut på tallinjen.
Näst på tur är Alicia och Jakob, som går igenom samma process med siffran 9. De enas efter lite diskussion om att nio kastanjer inte går att dela i två lika stora högar, och att det därmed är ett ojämnt tal.
I år sällade sig Lena Wiklund till en exklusiv skara när hon lade på luren i örat på Kungliga Vetenskapsakademiens ständige sekreterare Hans Ellegren som ringde upp för att meddela att hon vunnit ett pris.
”Telefonförsäljare” förklarade hon för sin man och återgick till middagen. Ett sms och en uppringning senare stod det klart vad saken faktiskt gällde.
– Det blev så pinsamt, skrattar hon, och fortsätter:
– Men han sa att jag inte är den första som lägger på när han ringer, vare sig det gäller Nobelpris eller det här priset.
Hon är en av årets mottagare av Kungliga Vetenskapsakademiens lärarpris Ingvar Lindqvistpriset, för att hon ”hjälper elever i förskoleklass att bygga förståelse och intresse för matematik” som det står i motiveringen.
Den matematikundervisning hon prisas för bygger på barnens lust att upptäcka, leka och skapa, och bedrivs med föremål från naturen och vardagen: Kastanjer, kristaller, sugrör, knappar och löv – listan på material kan göras lång.
– Det här är rika material för barnen att arbeta med, men de kostar ingenting, säger hon.
Lova undersöker om antalet kastanjer är udda eller jämnt.
Lektionerna följer en tydlig progression över läsåret. Svaren serveras inte utan får upptäckas och upplevas. Exempelvis när de sorterar knappar på hösten väljer de själva hur de ska sorteras.
– Någon kanske sorterar efter storlek, andra efter antalet hål, medan ytterligare någon annan sorterar in dem i ”fina” och ”fula”. Det kul att se vilka regler de hittar för att sortera, säger Lena Wiklund.
På morgonen introducerar hon den uppgift barnen ska jobba med senare på dagen. Hon visar att ”i dag ska vi lära oss något som heter upprepat mönster. Vi har sorterat kaplastavarna, och nu tänker jag lägga dem i ordning. Röd, vit, röd, vit, röd, vit … kan du fortsätta?”
– Då reagerar barnen med ”Jag vill! Låt mig!”. Så intresset är väckt och alla vet vad de ska göra när det väl är dags, säger hon.
På kvällspromenaderna med wheaten terriern Ringo passerar Lena Wiklund ett kastanjeträd. Där fyller hon fickorna med kastanjer och tar med dem till förskoleklassen. Så berättar hon för eleverna att ”nästan alla kastanjerna har ramlat av mitt träd. Det var bara fem som satt kvar, på två grenar. Är det någon som har en aning om hur de kunde sitta?”.
Så får barnen varsitt papper där det tvågrenade kastanjeträdet finns ritat, och fem kastanjer att placera ut.
Snören, snäckor, stenar, sugrör, och glasspinnar är några exempel på material som kommer till användning.
– På våren kommer vi in på addition och subtraktion och då är det också praktiskt, det är inte skrivna tal. Barn som kommer och säger ”3 plus 3 är 6” och ”4 plus 4 är 8”, då svarar jag ”jaha, men vad betyder det där pluset?”. Det är verkligen hands on, man måste få visa inte bara att man kan säga det, utan att man faktiskt förstår vad det betyder.
Varför passar det här arbetssättet i förskoleklass?
– Det blir konkret. Barnen får hålla saker i händerna, se och prata om dem. Ett papper där ett plus tre ritade päron blir fyra, är inte samma sak, du har gått förbi ett steg. Det blir inte det här att man får plocka själv och lägga ihop.
Lena Wiklund har jobbat i förskoleklass i Södertälje sedan höstterminen 1997, ett läsår innan den infördes nationellt och ett drygt decennium innan den blev obligatorisk. Inledningsvis saknades tydliga direktiv för den nya skolformen, så Lena Wiklund lutade sig mot sin erfarenhet från förskola, där hon hade jobbat sedan 1984.
– Det fanns inga riktlinjer, inga böcker, ingenting. Så vi tog med oss förskolans pedagogik in i skolan, berättar hon.
Tio år senare sammanställde hon och dåvarande kollegan Annika Persson sin pedagogik för förskoleklass i boken ”Hur långt är ett äppelskal”, som används än i dag på lärar- och förskollärarutbildningar.
Sedan dess har det tillkommit såväl styrdokument som nya kunskaper och erfarenheter från det egna arbetet, men grunden med utforskande och kreativ matematikinlärning har legat fast hela vägen. Till sommaren går Lena Wiklund i pension, men hon är lite bekymrad över framtiden för förskoleklassens pedagogik efter beslutet att införa tioårig grundskola.
Lena Wiklund går i pension till sommaren och känner sig ganska färdig med skolan. Å andra sidan utesluter hon inte helt att vikariera lite i framtiden.
– Jag upplever att barn idag lär sig snabbare och kan mer tidigare. Men undersökningar i England har tittat på exempelvis om de blir bättre läsare för att de börjar läsa när de är fyra, och svaret är nej. Man tar ifrån barnen ett år av lek och lärande som är en bra övergång mellan förskola och skola, säger hon.
Kommer du sakna det här?
– Skolan är en rätt tuff arbetsmiljö i dag och jag är nog ganska klar faktiskt. Men det är klart, när snön faller eller löven blir orangea på hösten och vi brukar göra symmetri av det ... det sitter i kroppen. Det är klart jag kommer sakna det, säger Lena Wiklund.
Namn: Lena Wiklund.
Ålder: Fyller 65.
Gör: Förskollärare i förskoleklass (fram till pensionen i sommar).
Bor: I Södertälje
Familj: Maken Göran, hunden Ringo, tre vuxna barn och fyra barnbarn.
På fritiden: Ser fram emot att vara mer aktiv i hundklubben.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.
Debatt ”Kanske saknar många bara respekt för bibliotekariens kompetenser”.
Debatt Rektorn: ”Oscar Björks meme-undervisning vågar jag inte ens tänka på”.
Krönika ”Sverige måste ha norra jordklotets mest skolintresserade befolkning.”
Debatt Vd-n för Nordic International School: ”Krävs ett nytt regelverk”.
Avtalsrörelse Sveriges Lärare: ”Vi har kunnat sätta stopp för en rad försämringar”
Ledare Anna Olskog: ”Kejsarens nya kläder?”
Debatt Svensklärarna vänder sig emot att ersätta svenskan med ”kommunikation”.
Debatt Lärare i högskola och universitet går in i avtalsrörelsen
Debatt Sveriges Lärare i Kunskapsskolan kritiserar motståndet mot reglerad undervisningstid
Debatt "Vilken människa tänker att det är ett rimligt krav att ställa på någon?”, skriver Karin Herlitz.
Debatt Varnar för att läroplanerna får allvarliga konsekvenser för moderna språk.
Debatt Specialpedagogen: ”Sparkar in vidöppen dörr”.
Krönika ”Inte mer än rätt att våra beslutsfattare utsätts för samma hårda kärlek.”
Skolfinansiering Forskare: ”Lärarkvaliteten har sjunkit”.
Skolpolitik Ett år till valet –riksdagspartierna svarar i Vi Lärares unika enkät.
Arbetstid Högstadieläraren: ”Hade kunnat göra mycket bättre med rätt förutsättningar.”
Budgetpropositionen Simona Mohamsson (L): ”Svenska skolan förtjänar bättre.”
Budgetpropositionen Regeringens ”satsning” på skolan kallas en bluff: "Långt ifrån den största på 2000-talet.”
Debatt ”Den nya bedömningsnyckeln visar på ett orimligt lönekriterium”, skriver Elisabeth Sandstedt, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare Stockholm.
Arbetsmiljö Folkhälsomyndigheten: Lärare bör förbjudas snusa på arbetstid.
Debatt ”Framtidens klassrum måste bygga på forskning, inte rädsla”
Debatt ”Vi är långt ifrån något som kan liknas vid konsensus”
Debatt Johanna Lüddeckens menar att relationer och krav i skolan inte är motsatser
Debatt Han varnar för att ta tillbaka obs-klassen: ”Vår kollektiva skyldighet”.
Skolpolitik Stor debatt med sikte på valet – då räckte samtliga upp handen.
Guider & tips Då ska du vända dig till arbetsgivaren och polisen.
It-säkerhet Även anställda med skyddad identitet drabbade i hackerattacken.
It-säkerhet 870 000 mejladresser publicerade på Darknet – Vi Lärare har kartlagt alla drabbade kommuner och lärartjänster.
Skolverket Flera lärare och en före detta skolminister bland de sökande.
Krönika Snälla ge oss tillit och ansvar, inte nya mirakelmetoder från Amerika.
Debatt ”Vissa kommer att få stöd på felaktiga grunder, andra inte få det stöd de faktiskt behöver”
Skolverket Nu är det klart vilka som kan ta plats i Skolverkets vetenskapliga råd.
Budgetpropositionen Förslagen som ska mota mattekris och lärarnas hårda arbetsbelastning.
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor
Krönika Karin Boberg undrar vem som ska administrera mobilförbudet.