Förskolläraren Johan Eckman är huvudskyddsombud för Sveriges Lärare i Malmö.
Till startsidan
”Alla partier säger att förskolan är viktigt. Det är dags att de också visar det”, säger förskolläraren Johan Eckman, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare i Malmö.
Förskolan
I många av Malmös förskolor är barngrupperna betydligt större än vad Skolverket rekommenderar.
– En ensam förskollärare kan ansvara för 30 barn. Det är helt orimligt, säger Johan Eckman, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare i Malmö.
Till vardags arbetar han som förskollärare på kommunala Nydala förskola i södra delarna av staden.
Precis som i de flesta andra kommuner i Sverige minskar antalet förskolebarn i Malmö, och väntas dessutom göra så under flera år framöver.
– Det innebär en ypperlig möjlighet att även minska förskolans barngrupper och öka såväl personaltätheten som andelen legitimerade förskollärare och kvaliteten i verksamheten, säger Johan Eckman som sitter i styrelsen för Sveriges Lärares nationella skolformsförening för förskolan.
– Tyvärr gör man på många håll i stället tvärtom och stänger förskolor i takt med att barnkullarna minskar.
Varför då?
– För att det är pengarna som styr, med resultatet att barngrupperna fortsätter att vara alldeles för stora.
Enligt Skolverkets officiella statistik går det i Sverige i genomsnitt 11,1 barn på en förskollärare i kommunala förskolor och 15,8 i privata. Motsvarande tal för Malmö är 13,9 respektive 16,3.
– Det är genomsnittssiffror. Detsamma gäller barngruppernas storlek. En del huvudmän hävdar att man i genomsnitt följer Skolverkets riktlinjer. Men det innebär samtidigt att det finns avdelningar som ligger betydligt högre.
– Det finns förskolor som har barngrupper om 20–25 barn, ibland ännu fler. Är man då ensam förskollärare på en sådan avdelning är det svårt att bedriva en bra verksamhet.
Förskolläraren Johan Eckman är huvudskyddsombud för Sveriges Lärare i Malmö.
Skolverkets rekommendation är mellan 6 och 15 barn per grupp beroende på barnens ålder, och två förskollärare och en barnskötare per arbetslag
– I Malmö är det ofta tvärtom, det vill säga en förskollärare på två barnskötare. Och det beror inte på att det inte finns förskollärare att anställa. I dag kan nyexade förskollärare till och med ha svårt att få jobb. Det finns helt enkelt inga tjänster att söka.
– Det borde vara självklart att barn i förskolan undervisas av legitimerade förskollärare.
Vad bör politikerna göra?
– Reglera nationellt, och i lag, barngruppernas storlek, personaltätheten och andelen förskollärare. Det bör i allmänhet vara tre anställda – två förskollärare och en barnskötare – i en barngrupp om max 15 barn om det inte är frågan om små barn. Då bör barngruppen vara betydligt mindre.
– Det är viktigt att det uppnås en bred politisk enighet om detta. Alla partier säger att förskolan är viktigt. Det är dags att de också visar det.
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Krönika ”Man ska nog följa pengarna för att förstå varför vi har det här systemet.”
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.