
Malin Malmström (till vänster) och Anna Öqvist, Luleå tekniska universitet. Foto: LTU
Ledarskap
Luleå tekniska universitet har precis inlett en ny satsning på lärares ledarskap tillsammans med Kiruna kommun och LKAB. Totalt kommer 130 förskollärare och grundskollärare i Kiruna kommun under de kommande fem åren att genomgå ett program för att utveckla sitt ledarskap i och utanför klassrummet.
Satsningen finansieras genom drygt tio miljoner kronor och löper över fem år och är en fortsättning på det LKAB-finansierade forskningsprojektet ”Attitydförändring och ökad motivation till vidareutbildning bland barn och ungdomar i Malmfälten – för långsiktig kompetensförsörjning” vid Luleå tekniska universitet.
Bakgrunden till varför man valt att göra satsningen är att det är väldigt få ungdomar i Malmfälten som väljer att studera vidare.
– Vi ville titta på vilka attityder och inställningar barn och ungdomar i Malmfälten har till vidare utbildning men också vika faktorer som påverkar dessa. Vi gjorde därför en stor studie om detta med 1 800 barn och ungdomar, säger Malin Malmström, professor i entreprenörskap och innovation vid Luleå tekniska universitet.
Forskarna kunde identifiera lärarens ledarskap som en väldigt viktig nyckel till hur eleverna ser på sin egen potential och motivation i skolan att utbilda sig, med också för hur de ser på sina framtida utbildningsval.
Malin Malmström (till vänster) och Anna Öqvist, Luleå tekniska universitet. Foto: LTU
Under det första året är det tolv lärare och 14 förskollärare i Kiruna som kommer att medverka och under 2019 är det tolv nya lärare och 14 förskollärare som kommer att gå med i projektet.
– För varje år blir det nya lärare som tillkommer i projektet. Det är både förskollärare och grundskollärare som kommer delta, säger Anna Öqvist, lektor i pedagogik vid Luleå tekniska universitet.
Vad tror du att satsningen kommer att ha för betydelse?
– Jag tror att satsningen kommer att få en stor betydelse. Lärarna kommer att få jobba mycket med att få utveckla sitt eget ledarskap, i och utanför klassrummet och i förskolans verksamhet. Hitta nya sätt att bemöta barn och ungdomar, ändra beteenden och utveckla nya verktyg till att motivera och stimulera barn och ungdomars utveckling, lärande och prestation. Förväntningen är att det i förlängningen ska det leda till att fler ungdomar i Kiruna går vidare till högre studier, säger Anna Öqvist.
Carina Lidberg är lärare på Högalidskolan i Kiruna och en av personerna som redan har påbörjat den nya ledarskapsutbildningen i kommunen.
– Det har varit himla roligt och intensivt. Jag brinner för ledarskap och jobbar sedan tidigare med det på flera olika nivåer och områden. Jag är inte bara lärare utan jag utbildar även kollegor. Det ska bli jättekul att lära sig mer om ledarskap, säger hon.
Under det första utbildningstillfället har lärarna haft fokus på tre områden.
– Först handlade det mycket om mitt eget ledarskap och analysera hur jag själv är som lärare och vad jag behöver utveckla mer. Sedan har vi även fokuserat på vårt uppdrag och hur vi kan applicera det vi nu går igenom. Slutligen har vi tittat på situationer på våra olika skolor och hur ledarskapet ser ut där och hur vi kan använda oss av det vi lär oss nu för att förbättra situationen, säger Carina Lidberg.
Vad tror du satsningen kommer innebära för lärarna?
– Vi kommer absolut att stärka vårt ledarskap och det kommer ge effekt i våra arbetslag. Även såklart i våra klassrum. Det är en jättebra satsning som är spännande. Det är bra att LKAB och Luleå tekniska universitet ser de här behoven.
Simon Lindh, förvaltningschef på barn- och utbildningsförvaltningen i Kiruna kommun, gillar även han satsningen på kommunens lärare.
– Det känns jättebra att vi lyckats få till den här möjligheten att kunna satsa på ett relevant område i skolans värld. Det här är unikt och lärarna är lyriska.
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Krönika ”Nu kavlar vi upp ärmarna, biter ihop käkarna och ber en stilla bön att vi ska räcka ett år till.”
Arbetsmiljö På måndag kommer eleverna – och förhoppningsvis även lärarnas scheman.
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Arbetsmiljö Paul Carlbark tillbaka i klassrummet – släpper bok om maktmissbruk i skolan.
Lön & avtal Nya unika siffror: ”En skillnad på över 1 100 kronor i månaden går inte att acceptera”.
Hoten mot lärarna Ett halvår efter skolattacken i Örebro – så har Sveriges Lärare jobbat.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Replik ”Styrkan finns i kombinationen mellan tydlig lärarledd undervisning och socialt, likvärdigt lärande”, skriver Johanna Lüddeckens.
Skolbudget Donation på 20 miljoner till skola – kommun ber om fallfrukt till eleverna.
Replik ”Lärare ska inte ha något som helst utrymme att använda ineffektiva och dåliga undervisningsmetoder”, skriver Linnea Lindquist.
Skolpolitik Elever med problematisk skolfrånvaro kan omfattas av nya närvarokraven.