Malin Malmström (till vänster) och Anna Öqvist, Luleå tekniska universitet. Foto: LTU
Till startsidan
Ledarskap
Luleå tekniska universitet har precis inlett en ny satsning på lärares ledarskap tillsammans med Kiruna kommun och LKAB. Totalt kommer 130 förskollärare och grundskollärare i Kiruna kommun under de kommande fem åren att genomgå ett program för att utveckla sitt ledarskap i och utanför klassrummet.
Satsningen finansieras genom drygt tio miljoner kronor och löper över fem år och är en fortsättning på det LKAB-finansierade forskningsprojektet ”Attitydförändring och ökad motivation till vidareutbildning bland barn och ungdomar i Malmfälten – för långsiktig kompetensförsörjning” vid Luleå tekniska universitet.
Bakgrunden till varför man valt att göra satsningen är att det är väldigt få ungdomar i Malmfälten som väljer att studera vidare.
– Vi ville titta på vilka attityder och inställningar barn och ungdomar i Malmfälten har till vidare utbildning men också vika faktorer som påverkar dessa. Vi gjorde därför en stor studie om detta med 1 800 barn och ungdomar, säger Malin Malmström, professor i entreprenörskap och innovation vid Luleå tekniska universitet.
Forskarna kunde identifiera lärarens ledarskap som en väldigt viktig nyckel till hur eleverna ser på sin egen potential och motivation i skolan att utbilda sig, med också för hur de ser på sina framtida utbildningsval.
Malin Malmström (till vänster) och Anna Öqvist, Luleå tekniska universitet. Foto: LTU
Under det första året är det tolv lärare och 14 förskollärare i Kiruna som kommer att medverka och under 2019 är det tolv nya lärare och 14 förskollärare som kommer att gå med i projektet.
– För varje år blir det nya lärare som tillkommer i projektet. Det är både förskollärare och grundskollärare som kommer delta, säger Anna Öqvist, lektor i pedagogik vid Luleå tekniska universitet.
Vad tror du att satsningen kommer att ha för betydelse?
– Jag tror att satsningen kommer att få en stor betydelse. Lärarna kommer att få jobba mycket med att få utveckla sitt eget ledarskap, i och utanför klassrummet och i förskolans verksamhet. Hitta nya sätt att bemöta barn och ungdomar, ändra beteenden och utveckla nya verktyg till att motivera och stimulera barn och ungdomars utveckling, lärande och prestation. Förväntningen är att det i förlängningen ska det leda till att fler ungdomar i Kiruna går vidare till högre studier, säger Anna Öqvist.
Carina Lidberg är lärare på Högalidskolan i Kiruna och en av personerna som redan har påbörjat den nya ledarskapsutbildningen i kommunen.
– Det har varit himla roligt och intensivt. Jag brinner för ledarskap och jobbar sedan tidigare med det på flera olika nivåer och områden. Jag är inte bara lärare utan jag utbildar även kollegor. Det ska bli jättekul att lära sig mer om ledarskap, säger hon.
Under det första utbildningstillfället har lärarna haft fokus på tre områden.
– Först handlade det mycket om mitt eget ledarskap och analysera hur jag själv är som lärare och vad jag behöver utveckla mer. Sedan har vi även fokuserat på vårt uppdrag och hur vi kan applicera det vi nu går igenom. Slutligen har vi tittat på situationer på våra olika skolor och hur ledarskapet ser ut där och hur vi kan använda oss av det vi lär oss nu för att förbättra situationen, säger Carina Lidberg.
Vad tror du satsningen kommer innebära för lärarna?
– Vi kommer absolut att stärka vårt ledarskap och det kommer ge effekt i våra arbetslag. Även såklart i våra klassrum. Det är en jättebra satsning som är spännande. Det är bra att LKAB och Luleå tekniska universitet ser de här behoven.
Simon Lindh, förvaltningschef på barn- och utbildningsförvaltningen i Kiruna kommun, gillar även han satsningen på kommunens lärare.
– Det känns jättebra att vi lyckats få till den här möjligheten att kunna satsa på ett relevant område i skolans värld. Det här är unikt och lärarna är lyriska.
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.