
Mohamed Fettah, gymnasielärare på Moulay Ismail High School, Meknes, Marocko.
Forskning
Nobel Prize Teacher Summit samlade lärare från över trettio länder i Stockholm.
Nobelpristagare och forskare inom kognitionsvetenskap och pedagogik presenterade sina perspektiv på inlärning och undervisning och diskuterade med lärarna på plats.
Vi Lärare frågade några av deltagarna om vad de kommer att ta med sig till sin egen undervisning.
– Jag tar med mig väldigt mycket! Den internationella nivån på forskningen, med resultat från hela världen, visar att det är nödvändigt att gå från det nuvarande passiva utbildningssystemet – beroende av fasta läroplaner och förutbestämda resultat för alla nivåer – till en mer dynamisk, pedagogisk, praxis som erkänner inlärningens komplexitet och främjar elevernas kritiska tänkande och kreativitet.
– Föreläsarna, från David MacMillan till Agneta Gulz, visar också hur neurovetenskap kan förbättra undervisningen och inlärningsprocessen och det hoppas jag kunna ta med mig till min skola och kollegorna – bland annat.
Mohamed Fettah, gymnasielärare på Moulay Ismail High School, Meknes, Marocko.
– Bland annat Armita Golkars forskning om att skapa lärandesituationer med uppgifter som blir personligt meningsfullt för eleverna samt att hjärnan/frontalloben fortsätter att utvecklas till 25–30-års åldern!
– Sara Bengtssons forskning om att inlärning gynnas av uppmärksamhet och självförtroende och så Lars Strannegårds hyllning av litteraturens betydelse för empati och människors utveckling.
– Att det var en students fråga som fick David MacMillan att komma på idén som ledde till Nobelpris i kemi var förstås inspirerande och så Agneta Gulz påminnelse att vi ska använda oss av vetenskapliga resultat och inte vad enstaka undersökningar kommer fram till.
Anna-Karin Gruvell Svärd, undervisar i svenska och psykologi på Åva gymnasium i Täby.
– För det första var mötena med lärare från hela världen väldigt värdefulla. Insikterna och kunskapen från så många olika bakgrunder blir otroligt hjälpsamma i mitt arbete. En bra påminnelse var att barn är barn oavsett var man är i världen och forskningen visar att de hanterar och reagerar i undervisningen på samma sätt som vi ser i USA.
– Att höra David MacMillans tankar om utbildning var uppfriskande och Björn Sjödéns slutsatser förstärkte många tankar och idéer som jag själv har från mina snart trettio år inom undervisning.
– Sen var det kul att få njuta av läraren Martin Nilssons presentation om minnet – samtidigt som det gav konkreta idéer som jag kommer få användning för i klassrummet.
Mike Bedosky, rektor på Villa Rica High School, Villa Rica, Georgia, USA.
– Jag tar med mig att vår skola måste få till en mer kreativ och estetiskt tilltalande miljö. I många av frågestunderna eller föreläsningarna betonades vikten av kreativitet - för att utvecklas, för vårt välbefinnande men också som en mänsklig motvikt till AI.
Mikael Sundin, undervisar i svenska, engelska och grafisk kommunikation på Åva gymnasium i Täby.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.