
Mohamed Fettah, gymnasielärare på Moulay Ismail High School, Meknes, Marocko.
Forskning
Nobel Prize Teacher Summit samlade lärare från över trettio länder i Stockholm.
Nobelpristagare och forskare inom kognitionsvetenskap och pedagogik presenterade sina perspektiv på inlärning och undervisning och diskuterade med lärarna på plats.
Vi Lärare frågade några av deltagarna om vad de kommer att ta med sig till sin egen undervisning.
– Jag tar med mig väldigt mycket! Den internationella nivån på forskningen, med resultat från hela världen, visar att det är nödvändigt att gå från det nuvarande passiva utbildningssystemet – beroende av fasta läroplaner och förutbestämda resultat för alla nivåer – till en mer dynamisk, pedagogisk, praxis som erkänner inlärningens komplexitet och främjar elevernas kritiska tänkande och kreativitet.
– Föreläsarna, från David MacMillan till Agneta Gulz, visar också hur neurovetenskap kan förbättra undervisningen och inlärningsprocessen och det hoppas jag kunna ta med mig till min skola och kollegorna – bland annat.
Mohamed Fettah, gymnasielärare på Moulay Ismail High School, Meknes, Marocko.
– Bland annat Armita Golkars forskning om att skapa lärandesituationer med uppgifter som blir personligt meningsfullt för eleverna samt att hjärnan/frontalloben fortsätter att utvecklas till 25–30-års åldern!
– Sara Bengtssons forskning om att inlärning gynnas av uppmärksamhet och självförtroende och så Lars Strannegårds hyllning av litteraturens betydelse för empati och människors utveckling.
– Att det var en students fråga som fick David MacMillan att komma på idén som ledde till Nobelpris i kemi var förstås inspirerande och så Agneta Gulz påminnelse att vi ska använda oss av vetenskapliga resultat och inte vad enstaka undersökningar kommer fram till.
Anna-Karin Gruvell Svärd, undervisar i svenska och psykologi på Åva gymnasium i Täby.
– För det första var mötena med lärare från hela världen väldigt värdefulla. Insikterna och kunskapen från så många olika bakgrunder blir otroligt hjälpsamma i mitt arbete. En bra påminnelse var att barn är barn oavsett var man är i världen och forskningen visar att de hanterar och reagerar i undervisningen på samma sätt som vi ser i USA.
– Att höra David MacMillans tankar om utbildning var uppfriskande och Björn Sjödéns slutsatser förstärkte många tankar och idéer som jag själv har från mina snart trettio år inom undervisning.
– Sen var det kul att få njuta av läraren Martin Nilssons presentation om minnet – samtidigt som det gav konkreta idéer som jag kommer få användning för i klassrummet.
Mike Bedosky, rektor på Villa Rica High School, Villa Rica, Georgia, USA.
– Jag tar med mig att vår skola måste få till en mer kreativ och estetiskt tilltalande miljö. I många av frågestunderna eller föreläsningarna betonades vikten av kreativitet - för att utvecklas, för vårt välbefinnande men också som en mänsklig motvikt till AI.
Mikael Sundin, undervisar i svenska, engelska och grafisk kommunikation på Åva gymnasium i Täby.
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.