Svaren som erbjuds för lärarna på Parkskolan i Laholm.
Till startsidan
Läraren och fackliga ombudet på Ahalskolan i Laholm, Sara Rasmussen, är upprörd över hur de uppmanade svaren har hanterats av skolan.
Föräldrakontakt
Lärare i Laholm uppmanas att använda tre av rektorn godkända svar när vårdnadshavare ställer frågor.
– Får man inte ha egna åsikter om skolan? säger Sara Rasmussen, fackligt ombud på Ahlaskolan i Laholm.
Två mindre skolor i Laholm riskerar att läggas ned. Beslutet väntas tas i slutet av mars och oron och frågorna bland elever och vårdnadshavarna är stor.
I mitten av februari skickade rektorn, Petra Filipsson, ut ett meddelande till personalen med rubriken ”Svar på frågor till vårdnadshavare” och uppmaningen ”Försök att hålla er till svaren så mycket ni kan”.
Tre svar erbjuds för lärarna:
Svaren som erbjuds för lärarna på Parkskolan i Laholm.
Enligt chefen för utbildningsförvaltningen i Laholm, Richard Mortenlind, var syftet med de mallade svaren, som han själv vill kalla ”fråga svar-dokument”, att hjälpa lärarna på skolan.
– Medarbetarna ställdes inför många besvärliga frågor, inte minst av media. Det fanns många känslor både bland vårdnadshavare och bland personalen och det fanns ett behov av hjälp med svar på flera återkommande frågor, säger Richard Mortenlind.
Enligt Richard Mortenlind togs frågor och svar fram lokalt på skolan av rektorn i samverkan med medarbetarna.
Richard Mortenlind.
– Nej, det stämmer inte. Ingen i personalen har varit med i framställningen av de här frågorna eller svaren. Det har aldrig nämnts på något samverkansmöte eller någon annanstans. Det dök bara upp och alla lärare är upprörda, säger Sara Rasmussen, fackligt ombud för Sveriges Lärare på skolan.
De mallade svaren och uppmaningen från rektorn att så långt som möjligt hålla sig till dem har skapat en osäkerhet bland lärarna.
– Man blir ju lite osäker på vad man får säga och inte. ”Försök hålla er till svaren…”, står det. Får inte lärare ha åsikter och vad händer om man säger något annat?
Utbildningschefen Richard Mortenlind är förvånad av reaktionen men vidhåller att frågor och svar efterfrågades, diskuterats och godkändes av personalen innan de skickades ut men backar senare om att det skedde på ett samverkansmöte.
– Det var i samarbete med personalen. De efterfrågade svar på återkommande frågor och var ett led i arbetsmiljöarbetet som rektorn ansvarar för, säger Richard Mortenlind.
Utbildningschefen medger att resultatet inte blev det avsedda.
– Att några nu upplever att rektorn lägger ord i munnen på dem är olyckligt. Vissa har uppfattat det som styrning av vad man får och inte får säga. Vi som kommun ska inte ha några åsikter om vad personalen ska tycka eller säga.
Svaret imponerar inte på fackliga ombudet Sara Rasmussen.
– Nu säger ledningen att det blev fel. Det är såklart helt okej att göra fel, alla kan göra det, men ljug inte om det i media efteråt. Det påverkar förtroendet negativt, för att uttrycka det milt.
Hon ifrågasätter rimligheten i att hon ska framföra åsikter om skolan som hennes elever, efter en nedläggning, kommer att hamna på. Eller att någon av hennes kollegor skulle ha efterfrågat ett mallade svar.
– Det finns ett svar om Parkskolan, att den är bra och trygg, men hur ska jag kunna säga det till vårdnadshavarna? Jag har aldrig ens varit där under skoltid. Ett studiebesök när det inte fanns några elever är allt. Det räcker ju inte för att säga det som står i inlägget från rektorn, som för övrigt även är rektor på just Parkskolan.
De som nu upplever manuset som en munkavle och ett tecken på tystnadskultur, har alltså fel?
– Det finns saker i frågor och svar-dokumentet som inte skulle ha uttryckts så som det gjorts. Vi strävar efter öppenhet och att alla medarbetare ska känna sig trygga med att uttrycka sin mening. Men vid detta tillfälle har ambitionen att stötta medarbetarna uppfattats fel och det ber vi om ursäkt för, säger Richard Mortensson.
Vi Lärare har sökt rektorn Petra Filipsson men hon har avböjt en intervju.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Arbetsmiljö Sex av tio lärare på fritidshem bevittnar kränkningar varje vecka.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”