
Svaren som erbjuds för lärarna på Parkskolan i Laholm.
Läraren och fackliga ombudet på Ahalskolan i Laholm, Sara Rasmussen, är upprörd över hur de uppmanade svaren har hanterats av skolan.
Föräldrakontakt
Lärare i Laholm uppmanas att använda tre av rektorn godkända svar när vårdnadshavare ställer frågor.
– Får man inte ha egna åsikter om skolan? säger Sara Rasmussen, fackligt ombud på Ahlaskolan i Laholm.
Två mindre skolor i Laholm riskerar att läggas ned. Beslutet väntas tas i slutet av mars och oron och frågorna bland elever och vårdnadshavarna är stor.
I mitten av februari skickade rektorn, Petra Filipsson, ut ett meddelande till personalen med rubriken ”Svar på frågor till vårdnadshavare” och uppmaningen ”Försök att hålla er till svaren så mycket ni kan”.
Tre svar erbjuds för lärarna:
Svaren som erbjuds för lärarna på Parkskolan i Laholm.
Enligt chefen för utbildningsförvaltningen i Laholm, Richard Mortenlind, var syftet med de mallade svaren, som han själv vill kalla ”fråga svar-dokument”, att hjälpa lärarna på skolan.
– Medarbetarna ställdes inför många besvärliga frågor, inte minst av media. Det fanns många känslor både bland vårdnadshavare och bland personalen och det fanns ett behov av hjälp med svar på flera återkommande frågor, säger Richard Mortenlind.
Enligt Richard Mortenlind togs frågor och svar fram lokalt på skolan av rektorn i samverkan med medarbetarna.
Richard Mortenlind.
– Nej, det stämmer inte. Ingen i personalen har varit med i framställningen av de här frågorna eller svaren. Det har aldrig nämnts på något samverkansmöte eller någon annanstans. Det dök bara upp och alla lärare är upprörda, säger Sara Rasmussen, fackligt ombud för Sveriges Lärare på skolan.
De mallade svaren och uppmaningen från rektorn att så långt som möjligt hålla sig till dem har skapat en osäkerhet bland lärarna.
– Man blir ju lite osäker på vad man får säga och inte. ”Försök hålla er till svaren…”, står det. Får inte lärare ha åsikter och vad händer om man säger något annat?
Utbildningschefen Richard Mortenlind är förvånad av reaktionen men vidhåller att frågor och svar efterfrågades, diskuterats och godkändes av personalen innan de skickades ut men backar senare om att det skedde på ett samverkansmöte.
– Det var i samarbete med personalen. De efterfrågade svar på återkommande frågor och var ett led i arbetsmiljöarbetet som rektorn ansvarar för, säger Richard Mortenlind.
Utbildningschefen medger att resultatet inte blev det avsedda.
– Att några nu upplever att rektorn lägger ord i munnen på dem är olyckligt. Vissa har uppfattat det som styrning av vad man får och inte får säga. Vi som kommun ska inte ha några åsikter om vad personalen ska tycka eller säga.
Svaret imponerar inte på fackliga ombudet Sara Rasmussen.
– Nu säger ledningen att det blev fel. Det är såklart helt okej att göra fel, alla kan göra det, men ljug inte om det i media efteråt. Det påverkar förtroendet negativt, för att uttrycka det milt.
Hon ifrågasätter rimligheten i att hon ska framföra åsikter om skolan som hennes elever, efter en nedläggning, kommer att hamna på. Eller att någon av hennes kollegor skulle ha efterfrågat ett mallade svar.
– Det finns ett svar om Parkskolan, att den är bra och trygg, men hur ska jag kunna säga det till vårdnadshavarna? Jag har aldrig ens varit där under skoltid. Ett studiebesök när det inte fanns några elever är allt. Det räcker ju inte för att säga det som står i inlägget från rektorn, som för övrigt även är rektor på just Parkskolan.
De som nu upplever manuset som en munkavle och ett tecken på tystnadskultur, har alltså fel?
– Det finns saker i frågor och svar-dokumentet som inte skulle ha uttryckts så som det gjorts. Vi strävar efter öppenhet och att alla medarbetare ska känna sig trygga med att uttrycka sin mening. Men vid detta tillfälle har ambitionen att stötta medarbetarna uppfattats fel och det ber vi om ursäkt för, säger Richard Mortensson.
Vi Lärare har sökt rektorn Petra Filipsson men hon har avböjt en intervju.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.