
Helena Olivestam Torold, verksamhetsutvecklare GD-staben Skolinspektionen Foto: Skolinspektionen
Coronaviruset
Under coronapandemin har ett otal svenska skolor tvingats stänga med anledning av utbrott av smitta. Samtidigt har många lagt om till distansundervisning.
Men ingen vet hur många – och ingen myndighet följer upp det hela på riksnivå.
Högstadieskolorna har från vårterminens start fått samma möjligheter som gymnasierna att övergå till distansundervisning helt eller delvis. Beslutet ligger hos skolhuvudmännen, det vill säga kommunerna eller de fristående aktörerna som driver högstadieskolorna.
Men varken Skolverket, Skolinspektionen, Sveriges kommuner och regioner (SKR) eller regeringen kommer att ha en nationell överblick över vilka som använder möjligheten – eller i vilken omfattning. De begär inte in statistik från skolhuvudmännen.
Stängningarna och distansundervisningen kan leda till att elever inte får en likvärdig skola och att utbildningsskulder uppstår.
Helena Olivestam Torold, verksamhetsutvecklare GD-staben Skolinspektionen Foto: Skolinspektionen
Vilken möjlighet har ni som tillsynsmyndighet att följa upp likvärdigheten och granska att skolhuvudmännen ger eleverna i grundskolan den kunskap och undervisning de behöver?
– Det är huvudmannens ansvar. Skolinspektionens ansvar är att granska att huvudmännen tar det här ansvaret, säger Helena Olivestam Torold, verksamhetsutvecklare på Skolinspektionens GD stab.
Redan under första skoldagen framkom det via pressmeddelanden att olika kommuner och fristående skolhuvudmän kommer att välja olika alternativ. Vissa högstadieskolor startar som vanligt på plats i skolorna medan andra stänger ned helt eller delvis.
Om ni inte vet hur högstadierna hanterar detta, hur ska ni då veta om skolhuvudmännen sköter sitt uppdrag?
– Vi gör förenklade granskningar, där vi ringer rektorer och elevråd på skolorna och ställer frågor. För att inte belasta lärarna så intervjuar vi inte dem. Det är en balansgång eftersom det samtidigt innebär att vi riskerar att lärarnas röster inte blir hörda. Vi har valt att inte göra vanlig tillsyn på plats på skolorna just för att inte belasta lärarna ytterligare, säger hon.
Skolinspektionen började med sin förenklade granskning i våras på gymnasieskolan då den stängdes ned. Och man har nästan hunnit tala med samtliga gymnasieskolor i landet. Under hösten har de granskat även grundskolan och grundsärskolan och den granskningen fortsätter de med under våren.
– Genom det får vi en överblick vilka som stängt ned i någon form men det är klart att det är färska siffror som bara beskriver läget just då. Vi har möjlighet att starta tillsynsärenden om det på något sätt framkommer att något inte fungerar som det ska. Folk hör också av sig till oss om det uppstår något men vi har inte fått jättemånga sådana signaler, säger hon.
I EU-länder, som exempelvis Frankrike, rapporterar skolor veckovis in stängningar till statliga myndigheter under pandemin, varför begär ni inte in den statistiken från skolhuvudmännen?
– Vi har inte fått något sådant rapporteringsansvar förmedlat till oss. Självklart skulle det vara bra på ett sätt men samtidigt måste det ställas i relation till den administrativa börda det skulle innebära för skolorna och utifrån det så är det frågan om det skulle vara en relevant åtgärd för vad man får ut av det. Det är förmodligen den bedömning som gjorts av regeringen och vi har inte haft något önskemål om det heller. Vi fångar upp signaler med våra vanliga metoder, säger hon.
Helena Olivestam Torold konstaterat att regeringens förordning har skrivits på ett sätt som gör den enkel att följa för huvudmännen för att de ska kunna agera snabbt och flexibelt och då riskerar det att ske på bekostnad av överblick och kontroll, säger hon.
– Vi har inte hunnit diskutera om vi ska förändra något på grund av det nya läget eller fortsätta som vi har gjort, säger hon.
Den grundskolerapport som Skolinspektionen gjort hitintills om situationen under pandemin, visar en bild från början av hösten och då var läget helt annorlunda med smittspridningen i jämförelse med hur läget är i dag.
Skolverket följer utvecklingen inom skolväsendet på nationell nivå genom uppföljnings- och utvärderingsstudier som exempelvis vilka konsekvenser det kan få för likvärdigheten när vissa skolor genomför distansundervisning.
I oktober tog man fram en lägesbild över situationen i gymnasieskolan där man undersökte om gymnasieskolor i september 2020 bedrev distansundervisning, men eftersom den bara riktades till ett urval av skolhuvudmän så går det inte att dra några nationella slutsatser.
Skolverket svarar Läraren skriftligt att man inte kommer att föra statistik över vilka kommuner och skolor som går över till distansundervisning på högstadiet. Eftersom möjligheten att gå över till distansundervisning nyss har införts har Skolverket inte heller hunnit diskutera hur de ska undersöka konsekvenserna.
Inte heller Sveriges kommuner och Regioner (SKR) vill belasta skolhuvudmännen med att samla in statistik.
– Däremot har vi våra nätverk, skolchefsnätverk, gymnasienätverk, förskolenätverk osv där vi ställer frågor kring hur situationen ser ut. Vi har normalt möte varannan vecka och jag har precis skickat ut en fråga för att se hur skolcheferna har tagit emot förordningen om förändringarna på högstadiet, säger Maria Caryll, sektionschef på SKR.
Regeringen och Skolverket har gått ut med att skolorna som på grund av pandemin inte hinner med kunskapskraven kan låta eleverna ta igen olika delar på lov, helger och kvällar. Men det ställer krav på att det finns elever och lärare som är beredda att göra detta i ett redan ansträngt läge.
Hur ser ni på ”utbildningsskulden” som riskerar att uppstå?
– Vi har börjat fundera på den och har även pratat med Skolverket. Vad kan tas igen och inte tas igen? Var landar vi där? Det gäller verkligen att ha koll på det så vi vet vad summan av kardemumman blir, säger Maria Caryll.
LÄS ÄVEN
Näthat mot forskaren efter studie om lärares covidrisk
Fråga fackliga expeterna – Lärarförbundet öppnar upp Kontakten för alla
Wiman: Sluta behandla oss lärare som duktiga idioter
Så lyckades Lärarförbundet få igenom familjekarantän – spelet bakom
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.