Lärarens reporter Emma Olsson på Folkhälsomyndighetens presskonferens.
Till startsidan
Coronaviruset Snart kommer besked om hur snabbtest för covid-19 ska genomföras i skolan. Det avslöjar statsepidemiolog Anders Tegnell för Läraren.se.
LÄSTIPS Professorns besked – lärares covidrisk inte större
Snart väntar besked om hur och när svenska lärare och elever ska testa sig själva för covid-19.
– Vi håller på och tittar på det tillsammans med Skolverket och andra, hur vi skulle kunna använda tester på ett så bra sätt som möjligt, med den struktur vi har i Sverige, säger statsepidemiolog Anders Tegnell under tisdagens presskonferens.
Det är så kallade antigentester som är aktuella, tester man gör själv, med snabbt resultat och som reagerar på virusproteiner i till exempel saliv.
Redan nästa vecka kan det bli klara besked från Folkhälsomyndigheten. Det gäller snabbtester generellt – men "inte minst skolan" enligt Anders Tegnell.
– Vi hoppas att vi ska kunna komma med ett underlag när vi har landat i hur ansvarsfördelning ska se ut och titta på erfarenheter från andra länder – hur ska man göra det på ett smart sätt. Vi väntar också på ett godkännande av testerna så att de kan användas av individen själv och vi inte behöver vårdpersonal, säger Anders Tegnell.
Grannlandet Norge beskriver utbrott i skolor som ett tillfälle då testning kan vara ett sätt att slippa stänga skolor.
I England öppnade skolorna i början av mars. Här är testning en del av strategin för återtåget till klassrummet, två tester i veckan för elever från högstadiet och uppåt, och regelbundna tester för lärare och annan skolpersonal.
I Tyskland är tester en del av de federala rekommendationerna, något som delstaten Berlin anammat. Dock är det oklart hur många stater som följer Angela Merkels råd, skriver The Local.
Irland rapporterar skolresultaten veckovis. Under vecka 11 testades 4 000 elever vecka 11, gjorde att totalt 110 fall (eller 2,7 procent av de testade) upptäcktes. Detta under en smittperiod med 81 positiva fall per 100 000 i befolkningen – där Sverige låg på 320.
Frankrike rekommenderade också skoltestning innan sin tredje lockdown. Andra länder som skoltestar är Grekland, USA, Skottland, Wales och Nordirland.
Lärarens reporter Emma Olsson på Folkhälsomyndighetens presskonferens.
Andelen positiva tester i Storbritannien är få, men de frivilliga kontrollerna innebär ändå en trygghet, menar regeringens rådgivare Professor Semple:
”De goda nyheterna är att vi finner ganska låg förekomst av infektion i skolorna (…) det är en spelvändning, det ger oss tillit till att skolorna är säkra”, säger han till BBC Breakfast.
Men testerna har också fått kritik. Bland annat skriver brittiska the Guardian att hemtester som utförs av lekmän endast upptäcker 60 procent av fallen.
Nästa steg mot testning i skolan är att Läkemedelsverket godkänner självtesterna.
LÄS ÄVEN
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”