
Magnus Henrekson ska presentera sin utredning i februari 2025.
Vi Lärare kan berätta om de nya förslag som regeringens betygsutredare Magnus Henrekson väntas presentera.
Betyg
Många är positiva till betygsutredaren Magnus Henreksons förslag att skrota betyget F och att elevers meritvärde normeras mot resultaten på de nationella proven.
– Hur vi utformar betygssystemet, hur vi tar fler in i en gymnasieskola, det är jag beredd att vara mycket öppen med och diskutera, säger utbildningsminister Johan Pehrson (L).
I februari nästa år ska Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi och senior forskare vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN), presentera sin utredning om hur betygsinflation och bristande likvärdighet i betygssättning kan motverkas.
I en stor intervju med Vi Lärare som publicerades under tisdagen beskrev han dagens betygssystem som ”godtyckligt, skadligt och korrumperande” och berättade att han räknar med att kunna lägga fram en rad förslag, bland annat:
Magnus Henrekson ska presentera sin utredning i februari 2025.
I samband med en presskonferens på tisdagen om utbildningsdelarna i den kommande statsbudgeten handlade de inledande frågorna inte om budget utan om innehållet i Vi Lärares intervju med Magnus Henrekson. Utbildningsminister Johan Pehrson (L) fick frågan om vad han tycker om förslaget att slopa F-betyget.
Utbildningsminister Johan Pehrson (L).
– Hur vi utformar betygssystemet, hur vi tar fler in i en gymnasieskola, det är jag beredd att vara mycket öppen med och diskutera, sade han enligt TT.
Skolminister Lotta Edholm (L), som tillsatt Magnus Henrekson som utredare, vill inte ställa upp på en intervju med Vi Lärare och berätta vad hon tycker om sin utredares förslag. Tidigare har hon i skarpa ordalag dömt ut alla tankar på att avskaffa betyget F och bland annat förklarat att hon "kommer aldrig medverka till att F-betyget tas bort”.
I en skriftlig kommentar till Vi Lärare säger hon nu:
– Jag tycker att de förslag, och avvägningar, som utredaren själv har redogjort för låter kloka. Vi måste dock givetvis invänta utredningen i sin helhet och analysera förslagen mer noggrant. Det råder inget tvivel om att dagens betygssystem har stora brister och att många elever aldrig får en ärlig chans att lyckas i skolan. Därför behöver vi reformera betygssystemet i grunden.
Skolminister Lotta Edholm (L).
– Vi behöver även reformera skolans styrdokument för mer fokus på fakta- och ämneskunskaper, och se till att de blir bättre anpassade efter barns kognitiva utveckling. Det behövs också fler vägar in i gymnasieskolan, och en utredning ska föreslå nya valbara gymnasiala yrkesutbildningar som kan ge elever en snabbare etablering på arbetsmarknaden.
Nicklas Mörk, högstadielärare i matematik på Frövikskolan i Lindesberg, är positiv till Magnus Henreksons förslag.
– Jag tycker att det vore bra om F-betyget slopades och att betygen knyts till resultaten på de nationella proven. Jag skulle också vilja se att intagningskraven varierar mellan olika gymnasieutbildningar.
Nicklas Mörk, lärare i Lindesberg.
– Förhoppningsvis blir det mer fokus på utbildning och mindre på betyg. För att resultaten i skolan ska öka krävs det dock mycket mer, inte minst fler behöriga lärare och bättre förutsättningar att bedriva bra undervisning.
Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog säger i en skriftlig kommentar:
– Sveriges Lärare ser med förväntan fram emot utredningens förslag. Utredaren pekar på flera områden där Sveriges Lärare anser att stora förändringar måste ske, till exempel att stävja betygsinflationen och se över F-betyget. Vi ser fram emot att få djupdyka i betänkandet när det kommer.
Socialdemokraternas utbildningspolitiska talesperson Åsa Westlund anser att det nuvarande betygssystemet är administrativt tung och har problem med betygsinflation.
Anna Olskog.
– Det finns stora bekymmer med betyget F. Vår hållning till betyget F är att det bör utredas om det ska vara kvar eller inte. Men oavsett vilket får det inte vara en spärrgräns till gymnasiet.
– Vi vill ju ha ett obligatoriskt gymnasium, vilket förutsätter att man gör om dagens gymnasium. Arbetsmarknad kräver att man har en gymnasieutbildning.
Varför gjorde ni inget åt F-betyget när ni hade regeringsmakten?
– Jag var inte ansvarig för de här frågorna då.
Men du var väl medlem i Socialdemokraterna?
Åsa Westlund (S).
– Ja. Vi vet nu att det här betyget inte stimulerar de som ligger lägre på betygsskalan att jobba hårdare, vilket man trodde när man införde det. Vi vet också att det bidrar till att skolans stödinsatser förläggs till årskurs nio i stället för de tidiga årskurserna. Det är fakta som har tillkommit.
Effekterna av betyget F var väl kända även när ni satt vid makten.
– Jag skulle säga att det kommit till ny kunskap under hela den tiden som vi har haft betyget F.
Vad tycker du om att regeringens egen utredare föreslår ett avskaffande av betyget F?
– Jag hoppas verkligen att regeringen är beredd att titta på det här. Men jag är väldigt kritisk till att man har tillsatt en betygsutredning som inte är en parlamentarisk utredning.
– Betygssystemet ska ju helst hålla över flera mandatperioder och att helt ensidigt bestämma sig för hur betygssystemet ska se ut utan att förankra det med den politiska oppositionen är väldigt kortsiktigt och skadligt för Sveriges elever, säger Åsa Westlund.
Niels Paarup-Petersen (C)
Hennes kollega i riksdagens utbildningsutskott, Niels Paarup-Petersen (C), beskriver det nuvarande betygssystemet som ”ont”.
– Jag tycker att det är mycket bra att Magnus Henrekson vill ta bort dagens hårda godkändgräns. Det måste finnas vägar framåt även för elever som inte når dagens E.
– Dagens system bidrar till att vi har hög ungdomsarbetslöshet och gör det även lättare för gängen att rekrytera. Tyvärr har skolminister Lotta Edholm sagt blankt nej till att göra något åt F-betyget varje gång vi har lyft frågan.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.