Illustration: Jens Magnusson
Till startsidan
Bästa skolkommun 2020 Bra arbetsmiljö, kontinuitet bland personal och skolledning och sociala aktiviteter är vägen till Storforselevernas goda resultat.
Illustration: Jens Magnusson
Storfors har högst meritvärde och flest andel godkända elever i årskurs 9. Det är en liten kommun i Värmland med strax över 4 000 invånare med vacker natur och mycket vatten runt omkring.
Här finns tre grundskolor men inget eget gymnasium. Skolpersonalen är trogen och jobbar kvar i kommunen och man har legitimerade lärare i alla kärnämnen men inte i modersmål, berättar skolchefen Annelie Izindre.
– Vi har en bra arbetsmiljö och gör normalt mycket roliga sociala aktiviteter för både lärare och elever. Vi satsar på kompetensutveckling och lärarna har bra löneutveckling jämfört med liknande kommuner i vår närhet. Politikerna satsar på skolan här, säger hon.
Det är inte bara lärare som bidrar till kontinuiteten, även rektorer och skolchef har arbetat länge i kommunen. Annelie Izindre har ett tungt arv att förvalta från sin föregångare Sven-Erik Gren. Han var idrottslärare, rektor och slutligen skolchef i sammanlagt över 30 år i kommunen. Annelie Izindre tog över i augusti i år som skolchef och rektor på Vargbroskolan, åk 4-9 skola.
– Han har haft en viktig roll när det gäller utvecklingen av skolan i Storfors och kontinuiteten som råder, säger hon.
Men även Annelie Izindre har arbetat länge i kommunen som lärare, biträdande rektor och rektor.
– Att vara skolchef och operativ rektor har både för- och nackdelar men personalen uppskattar nog att ha en chef som har koll på läget, korta beslutsvägar och stor delaktighet. Jag tror även att det är viktigt att ha en chef som kan ta en rastvakt ibland, säger Annelie Izindre.
Sveriges högsta betyg åk 9 (meritvärden)
Läs mer om Lärarförbundets rankning av de bästa skolkommunerna här.
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.
Debatt ”Kanske saknar många bara respekt för bibliotekariens kompetenser”.
Debatt Rektorn: ”Oscar Björks meme-undervisning vågar jag inte ens tänka på”.
Krönika ”Sverige måste ha norra jordklotets mest skolintresserade befolkning.”
Debatt Vd-n för Nordic International School: ”Krävs ett nytt regelverk”.
Avtalsrörelse Sveriges Lärare: ”Vi har kunnat sätta stopp för en rad försämringar”
Ledare Anna Olskog: ”Kejsarens nya kläder?”
Debatt Svensklärarna vänder sig emot att ersätta svenskan med ”kommunikation”.
Debatt Lärare i högskola och universitet går in i avtalsrörelsen
Debatt Sveriges Lärare i Kunskapsskolan kritiserar motståndet mot reglerad undervisningstid
Debatt "Vilken människa tänker att det är ett rimligt krav att ställa på någon?”, skriver Karin Herlitz.
Debatt Varnar för att läroplanerna får allvarliga konsekvenser för moderna språk.
Debatt Specialpedagogen: ”Sparkar in vidöppen dörr”.
Krönika ”Inte mer än rätt att våra beslutsfattare utsätts för samma hårda kärlek.”
Skolfinansiering Forskare: ”Lärarkvaliteten har sjunkit”.
Skolpolitik Ett år till valet –riksdagspartierna svarar i Vi Lärares unika enkät.
Arbetstid Högstadieläraren: ”Hade kunnat göra mycket bättre med rätt förutsättningar.”
Budgetpropositionen Simona Mohamsson (L): ”Svenska skolan förtjänar bättre.”
Budgetpropositionen Regeringens ”satsning” på skolan kallas en bluff: "Långt ifrån den största på 2000-talet.”
Debatt ”Den nya bedömningsnyckeln visar på ett orimligt lönekriterium”, skriver Elisabeth Sandstedt, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare Stockholm.
Arbetsmiljö Folkhälsomyndigheten: Lärare bör förbjudas snusa på arbetstid.
Debatt ”Framtidens klassrum måste bygga på forskning, inte rädsla”
Debatt ”Vi är långt ifrån något som kan liknas vid konsensus”
Debatt Johanna Lüddeckens menar att relationer och krav i skolan inte är motsatser
Debatt Han varnar för att ta tillbaka obs-klassen: ”Vår kollektiva skyldighet”.
Skolpolitik Stor debatt med sikte på valet – då räckte samtliga upp handen.
Guider & tips Då ska du vända dig till arbetsgivaren och polisen.
It-säkerhet Även anställda med skyddad identitet drabbade i hackerattacken.
It-säkerhet 870 000 mejladresser publicerade på Darknet – Vi Lärare har kartlagt alla drabbade kommuner och lärartjänster.
Skolverket Flera lärare och en före detta skolminister bland de sökande.
Krönika Snälla ge oss tillit och ansvar, inte nya mirakelmetoder från Amerika.
Debatt ”Vissa kommer att få stöd på felaktiga grunder, andra inte få det stöd de faktiskt behöver”