”I skolan är det bättre att de privata skärmarna är avstängda”, säger Anna Jansson.
Till startsidan
Anna Jansson, lärare på Torsö skärgårdsskola, lockade med läxfritt för att minska på skärmtiden.
Arbetsmiljöarbete
Skärmfritt = läxfritt.
På Torsö utanför Mariestad tänker de nytt.
– Vi har en ständig diskussion om mobiler och skärmar, säger Anna Jansson, lärare på Torsö skärgårdsskola.
Torsö är inte bara Vänerns största ö, där finns också en skola som testar nya grepp. Allt för att minska barnens mobil- och skärmanvändande, inte minst på fritiden. Det är ju då mobil- och datoranvändandet är som störst.
– Man börjar kolla Tiktok och sedan har det plötsligt gått två timmar, brukar jag höra från eleverna. Vi vill få dem att reflektera över vad det innebär att använda mobilen så mycket, säger Anna Jansson, lärare på Torsö skärgårdsskola, en friskola med knappt 50 barn från förskoleklass till årskurs 6.
För att få barnen att reflektera utmanade hon dem:
”Klarar ni att använda mobilen eller annan skärm högst en kvart per dag så slipper ni läxorna”, var budskapet.
– Vi informerade föräldrarna och sa att det hela vara frivilligt och skulle pågå under en vecka. Alla utom en elev hakade på.
Hur gick det?
– Bra för de flesta. Sedan fick de diskutera och skriva för- och nackdelar. Många sa att de pratade mer hemma, var mer sociala och mindre på sitt rum. Mer utomhuslekar, fotboll och pyssel. Samtidigt tyckte några att det blev långtråkigt. Det är svårt att inte göra något, säger Anna Jansson.
”I skolan är det bättre att de privata skärmarna är avstängda”, säger Anna Jansson.
Hon fortsätter:
– Många föräldrar antog också utmaningen och barnen fick studera och berätta hur det påverkade föräldrarna. Det var intressant att ta del av.
Även om utmaningen bara varade en vecka tror Anna Jansson att den fått barnen att fundera.
– Men jag tror de allra flesta ändå går tillbaka och använder skärmar som tidigare.
Till vardags är Torsö skärgårdsskola mobilfri. Eleverna lämnar in mobilen på ”mobildagis” när de kommer och hämtar den när de går hem.
Vad tycker du om förslaget om nationellt mobilförbud i skolorna?
– Det är en jättesvår fråga. Det viktigaste är att det blir en diskussion. Barnen har ju en stor del av sitt sociala liv på skärmarna, men i skolan är det nog bättre att de privata skärmarna är avstängda.
Mobilspöket – nu är det på väg ut ur skolan
Facket: Mobilförbud ”plåster på en avskuren halspulsåder”
Lugnare arbetsmiljö på skolan efter mobilförbud
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.