
”I skolan är det bättre att de privata skärmarna är avstängda”, säger Anna Jansson.
Anna Jansson, lärare på Torsö skärgårdsskola, lockade med läxfritt för att minska på skärmtiden.
Arbetsmiljöarbete
Skärmfritt = läxfritt.
På Torsö utanför Mariestad tänker de nytt.
– Vi har en ständig diskussion om mobiler och skärmar, säger Anna Jansson, lärare på Torsö skärgårdsskola.
Torsö är inte bara Vänerns största ö, där finns också en skola som testar nya grepp. Allt för att minska barnens mobil- och skärmanvändande, inte minst på fritiden. Det är ju då mobil- och datoranvändandet är som störst.
– Man börjar kolla Tiktok och sedan har det plötsligt gått två timmar, brukar jag höra från eleverna. Vi vill få dem att reflektera över vad det innebär att använda mobilen så mycket, säger Anna Jansson, lärare på Torsö skärgårdsskola, en friskola med knappt 50 barn från förskoleklass till årskurs 6.
För att få barnen att reflektera utmanade hon dem:
”Klarar ni att använda mobilen eller annan skärm högst en kvart per dag så slipper ni läxorna”, var budskapet.
– Vi informerade föräldrarna och sa att det hela vara frivilligt och skulle pågå under en vecka. Alla utom en elev hakade på.
Hur gick det?
– Bra för de flesta. Sedan fick de diskutera och skriva för- och nackdelar. Många sa att de pratade mer hemma, var mer sociala och mindre på sitt rum. Mer utomhuslekar, fotboll och pyssel. Samtidigt tyckte några att det blev långtråkigt. Det är svårt att inte göra något, säger Anna Jansson.
”I skolan är det bättre att de privata skärmarna är avstängda”, säger Anna Jansson.
Hon fortsätter:
– Många föräldrar antog också utmaningen och barnen fick studera och berätta hur det påverkade föräldrarna. Det var intressant att ta del av.
Även om utmaningen bara varade en vecka tror Anna Jansson att den fått barnen att fundera.
– Men jag tror de allra flesta ändå går tillbaka och använder skärmar som tidigare.
Till vardags är Torsö skärgårdsskola mobilfri. Eleverna lämnar in mobilen på ”mobildagis” när de kommer och hämtar den när de går hem.
Vad tycker du om förslaget om nationellt mobilförbud i skolorna?
– Det är en jättesvår fråga. Det viktigaste är att det blir en diskussion. Barnen har ju en stor del av sitt sociala liv på skärmarna, men i skolan är det nog bättre att de privata skärmarna är avstängda.
Mobilspöket – nu är det på väg ut ur skolan
Facket: Mobilförbud ”plåster på en avskuren halspulsåder”
Lugnare arbetsmiljö på skolan efter mobilförbud
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.