Guide: Så undervisar du språkutvecklande

Tiia Ojalas har skrivit boken ”Språk­utvecklande arbetssätt i alla ämnen”.

Att all undervisning omfattar språk innebär inte att alla lärare undervisar språkutvecklande – trots att det gynnar alla elever, i samtliga skolämnen. Det menar läraren och läromedelsförfattaren Tiia Ojala.

Eleverna läser mindre i dag och tillbringar en stor del av sin vakna tid på sociala medier, där språket är informellt och anglifierat. Samtidigt är en fjärdedel av eleverna flerspråkiga.

– Svenskan blir lidande, så alla behöver utveckla sitt språk, säger Tiia Ojala, lärare, läromedelsförfattare och fil mag i svenska som andraspråk.

Hon är aktuell med boken ”Språk­utvecklande arbetssätt i alla ämnen”.

All undervisning sker genom språket, och det är lätt att tro att ens undervisning därför är språk­utvecklande, menar hon.

– Men det räcker inte att vi använder språket, vi måste också ge redskap och verktyg så att eleverna kan utvecklas i sitt språk och sina ämneskunskaper, menar Tiia Ojala.

I början kom det mest sva-lärare till hennes föreläsningar. Men efter flyktingvågen 2015 har behovet förstärkts.

– Nu möter alla lärare denna utmaning, alla behöver utveckla sin undervisning för att alla elevers språk måste utvecklas, säger hon.

Hon vill höja förväntningarna på eleverna.

– Vi tror inte att de ska klara att skriva en debattartikel på högstadiet, utan nöjer oss med en insändare. Men vi måste visa den högsta nivån. Alla kanske inte når dit, men alla ska ha möjligheten, säger Tiia Ojala.

AI ställer nya krav på språkkunskaper

Omvärlden ökar också kraven på elevers kunskaper.

– Med tanke på att det är så lätt att be AI om hjälp, behövs grundläggande språkkunskaper för att vi ska kunna vara kritiska i de förslag vi får, för att tolka AI på ett kritiskt sätt, säger Tiia Ojala.

Ett bra första steg mot en språkutvecklande undervisning är att prata mer, enligt henne.

– Samtala mer, ha fler dialoger. Visa exempel på allt du vill att eleverna ska lära sig. Ge mycket talutrymme för eleverna och var lyhörd. På det viset tar du in mer språk i ämnesundervisningen, säger hon.

4 tips för att utveckla språket

  1. Ta vara på elevernas kunskaper och erfarenheter.
    Om jag inte tar reda på vad eleverna har med sig i bagaget så kan min undervisning hamna fel.
  2. Interagera.
    Lyssna på eleverna, ha en dialog. Då använder du språket, men hör också vad de tänker om ämnet du undervisar i. Du upptäcker brister och luckor som du inte tänkt på – men också styrkor.
  3. Modellera och visa exempel.
    Det går inte att läsa en texttyp och sedan tänka att det räcker, att eleven kan läsa eller skriva en sådan text. Läraren måste undervisa stegvis, ta ett trappsteg i taget.
  4. Utnyttja elevernas språkresurser.
    Om du har fler än två elever som talar samma modersmål, låt dem diskutera på det språket. Men följ upp på svenska. Då är det större chans att de lyckas tillsammans, än om de tänker ensamma och bara kommunicerar med läraren på ett språk som de inte alltid behärskar så väl.

LÄS MER:

Specialpedagogik: Tre böcker om språkutveckling

Ny studie: Tittandet som försämrar barnens svenska

Mängdträning och phonics – så ändras svenskundervisningen