![](/contentassets/a31232e3bc6a4da5bcd2d15792632a6c/facklig-affischering.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Utdrag ur Göteborgs stads brev som uppmanar skolor att inte tillåta facklig information i personalutrymmen.
Andrea Meiling, ordförande för Sverige Lärare i Göteborg, är upprörd över att Göteborgs stad vill rensa bort facklig information från personalutrymmen: ”Arbetsgivaren uttrycker sig som att vi hittat på anmälningar.” Foto: Bildbyrån
Anmälningar
Göteborgs stad likställer facklig information om arbetsmiljön med reklam för padelhallar.
– Tilliten till arbetsgivaren är obefintlig, säger Andrea Meiling, ordförande för Sverige Lärare i Göteborg.
I samband med att Göteborgs utbildningsförvaltning drog åt tumskruvarna för att få sin budget i balans uppmanade Sverige Lärare sina medlemmar att anmäla ökad arbetsbelastning, stress och allt annat som påverkade arbetsmiljön negativt.
Under två veckor informerade förbundet om arbetsmiljö och uppmanade sina medlemmar att använda anmälningssystemet för brister så som det var tänkt.
Då överbelastades systemet.
Anstormningen fick grundskolans HR-chef Kristin Perem att skicka ut ett brev till cheferna om orsaken till anmälningarna och hur de skulle hanteras.
Orsaken var inte brister i arbetsmiljön utan ett resultat av en facklig kampanj, enligt HR-chefen.
Under rubriken ”Hantering av facklig affischering” uppmanar HR-avdelningen att rensa bort fackets arbetsmiljöinformation från personalutrymmen och kallar det säljkampanj.
Utdrag ur Göteborgs stads brev som uppmanar skolor att inte tillåta facklig information i personalutrymmen.
Säljkampanj?
– Ja, vi hade fått signaler om att medarbetarna inte ville ha all möjlig affischering i lärarrummet. Det hade till exempel förekommit önskemål om reklam för padelhallar och sånt.
Så ni tänkte på padelhallar ”…och sånt” när ni formulerade er till cheferna under rubriken ”Hantering av facklig affischering”?
– Inte enbart padelhallar utan hänvisa till de anslagstavlor som finns på skolorna utanför personalrummet.
Borde inte arbetsgivaren som har arbetsmiljöansvaret uppskatta att få en korrekt bild av situationen i verksamheten?
– Helst vill vi ju förstås att det inte ska finnas några avvikelser över huvud taget. Sen är ju frågan vad som är normalt antal anmälningar. Det blev en ordentlig puckel under de där veckorna. Men sen återgick det till ungefär samma antal som innan. Vi vill så klart ha en så bra bild som möjligt av situationen i verksamheten och vi vill att anmälningssystemet används. Vi får också information via vår medarbetarenkät.
Kan inte det tyda på att det finns ett stort mörkertal, att många låter bli att anmäla eftersom det tar tid och för att det i många fall inte leder till något?
– Det finns säkert ett mörkertal, det ser vi i vår medarbetarenkät, men det är svårt att säga hur stort mörkertalet är.
Enligt Sveriges Lärares undersökning är mörkertalet stort i Göteborg. 49 procent av medlemmarna i grundskolorna och 60 procent i ett enskilt område väljer att låta bli att anmäla och antalet ökar. Skälen är flera.
– Mörkertalet har flera anledningar. Det finns inte tid, det sker värre saker som inte anmäls, en oro att en anmälan kan skada karriären, lojalitet mot rektorn... Det har blivit något av ett Stockholmssyndrom där man ställer sig på skurkens sida, säger Andrea Meiling.
Att hanteringen av anmälningarna brister bekräftas av HR-chefen Kristin Perem. I brevet till cheferna uppmanar hon dem att bunta ihop anmälningar som liknar varandra och markera dem som hanterade.
Tar ni verkligen anmälningarna på allvar om ni uppmanar cheferna att använda en och samma formulering i sin respons?
– Alltså, under de där veckorna skedde en anpassning för att få budgeten i balans. Det var ett stålbad och väldigt ansträngt under hösten. Det är svårt att tolka puckeln som den sanna bilden av situationen i verksamheten. Många av anmälningarna handlade om samma sak, ökad stress. Och för det har vi gjort riskbedömningar och konsekvensanalyser på ett generellt plan och på varje arbetsplats.
– Det var det som formuleringen var avsedd att användas för, att gå tillbaka och titta på sin riskbedömning som gjorts ihop med skyddsombud. Detta för att få inspiration i vilka åtgärder som kan genomföras. Sen måste varje chef göra en egen analys av varje individuell anmälan.
Men att hänvisa till budgeten imponerar inte på Andrea Meiling.
– Skollagen och arbetsmiljölagen bryr sig inte om budgeten. Arbetsgivaren uttrycker sig som att vi hittat på anmälningar. Den organisatoriska tilliten är svag. Flera tusen anmälningar har blivit liggande vilket innebär att väldigt många medarbetare inte kunnat få ersättning från AFA-försäkring.
Vi lärare debatt ”Jag hoppas att Sveriges Lärare mobiliserar oss till den perfekta storm som skolsverige och kommande avtalsrörelse behöver”, skriver Hanna Garberg.
Vi lärare debatt Fem punkter för att göra läraryrket attraktivt igen.
Skolpolitik Efter protester mot marknadsskolan varje måndag fick lärarna träffa makthavarna.
Särskilt stöd Lärare i ny undersökning: Bara elever med störst behov får stöd.
Vi lärare debatt Pensionerade läraren om framgångsreceptet: Relationellt arbete.
Skolstök Jonas Vlachos: Orsaken till svenska elevers låga resultat är sannolikt en översättningsmiss.
Friskolor Oron för eleverna skyndar på nedläggningen.
Vi lärare debatt ”Mål- och resultathets bakom dalande resultaten”.
Nedskärningar Läraren: ”Den ena handen vet inte vad den andra gör”.
Forskning 30 forskare och 400 anmälda lärare och intresserade på plats under konventet.
Krönika ”Jag är inte den mest trimmade moppen i Finnspång, om man säger så.”
Vi lärare debatt Uppmaningen om tuffa relationsarbetet: ”Detta krävs”.
Nedskärningar Hundratals lärare och linköpingsbor slöt upp i demonstrationen.
Nedskärningar SKR:s chefsekonom reder ut vad som gäller för kommunernas hantering av RUR.
Nedskärningar Fyra kommuner hade ett sammanlagt överskott på över en miljard kronor 2023 – sparar hårt på skolorna.
Nedskärningar Rasar över kommunernas fonderade tillgångar: ”Skolan är absolut en investering.”
Eu-skolvalet Intresset för EU-skolvalet har ökat.
Vi lärare debatt Läraren om de fyra ödesvalen för svensk skola.
Ledare Sveriges Lärares nya ordförande i sin första ledare: Du och jag plus alla våra kollegor bildar ett ”vi” som kan agera och göra skillnad.
Krönika ”Hur gör man i en digital tid full av AI, AR och algoritmer samtidigt som man också vill värna nötandet, det ihärdiga och analoga?”
Hoten mot lärarna Delar av innehållet på kommunens hemsida skapade oro bland lärarna.
Vi lärare debatt ”Rimligare är att vi hanterar kompletteringar med varsamhet”, skriver debattörerna.
Läsinlärning Skolverkets förslag till läslista för alla stadier – hur många har du läst?
Granskning ”Påtryckningar från föräldrar är inte ett generellt problem här.”
Granskning Skolor brister i betygssättning, enligt en kritisk rapport från Skolinspektionen.
Granskning Lärare, skolchefer och forskare ger sin syn på betygssystemet.
Nedskärningar Vi Lärares krönikör Maria Wiman var en av talarna under protesterna i Vaxholm.
Hoten mot lärarna Rör upp känslor bland lärare: ”Spär på oron för oss”.
Vi lärare debatt ”Att fritt låta elever kommentera lärare via olika typer av utvärderingsverktyg är ett särdeles orättvist tilltag”, skriver Olof Linton.
Replik ”Om lärare ska bli läsande förebilder behöver de vara trovärdiga i sin roll som läsare”.
Krönika ”AI slår inte att bli undervisade av en människa som bryr sig – men bryr vi oss tillräckligt?” skriver Per Kornhall.
Krönika Filippa MAnnerheim om fördelar och faror med kursutvärderingar.
Nedskärningar ”Om lärare bestämmer sig för att sluta ställa upp, havererar systemet.”
Krönika ”Av alla skolans gigantiska jätteproblem kan ju inte ”världens bästa lärare”-muggen vara värd att ödsla energi på”, skriver Maria Wiman.
Våld i skolan Paul Carlbark ingrep mot elev och fick sparken: ”Ser det som ett erkännande av kommunen att de gjorde fel”.
Friskolor Ny rapport: Därför kan utlandsägda skolor vara ett problem.
Eu-skolvalet Riksdagens talman Andreas Norlén om resultatet i stundande EU-skolvalet och vad skolorna kan göra.
Eu-skolvalet Hur mår demokratin bland Sveriges elever? Här ger två lärare sin syn.
Krönika ”Säga vad man vill om läraryrket – i klassrummet står tiden aldrig stilla”, skriver Maria Wiman.
Kongressen Så vill Sveriges Lärare gå vidare med förstatligande av skolan.
Kongressen Svarar i enkät: ”Jag har märkt hur bra vi jobbar tillsammans”.
Sveriges lärare Läs hela talet av Sveriges Lärares nya ordförande – ord för ord.
Sveriges lärare Anna Olskog vald att leda Sveriges Lärare: ”Det är underbart – fast svindlande.”
Krönika ”Vilken käftsmäll till säsongsavslutning va?”, skriver Maria Wiman om läsårets sista skälvande veckor.
Vi lärare debatt Inkludering eller exkludering – forskaren och föräldern om skolan för barn med npf.
Friskolor Lotta Edholm om kommunernas ”straffavgifter”: ”Nu måste vi helrenovera friskolesystemet”.
Nedskärningar Tvingas betala kommunens friskolor – oavsett behov: ”Fast i en negativ spiral”.
Nedskärningar Kommunen sparar – läraren: ”Jobbet är samma fast lönen blir lägre”.
Friskolor Skolinspektionens generaldirektör till Vi Lärare: ”Ser ett bristmönster”.
Kongressen Här ska förbundet sätta den politiska inriktningen för de närmaste fyra åren – med en ny ordförande.