Tre lärare om uteundervisning

Annica Nilsson, Johanna Nielsen och Torbjörn Nyberg.
Undervisning Vårsolen värmer, men hur hett är det att undervisa ute? Vi tog hjälp av tre grundskollärare för att ta tempen på utomhuspedagogiken.
Annica Nilsson
Lärare i matematik, NO och svenska i årskurs 4–6 på Alléskolan i Åtvidaberg.
Skulle du vilja ha fler lektioner utomhus?
Jag försöker att vara ute flera gånger på hösten och våren. Oftast är det lektioner som knyter an till saker som finns utomhus till exempel geometri, flora och fauna och fysikaliska företeelser. Jag vill öka antalet lektioner där vi arbetar med utomhusaktiviteter, exempelvis inom matematiken.
Vilka moment fungerar bra att flytta ut?
Jag arbetar mest med geometri, de fyra räknesätten samt biologi och fysik ute. Till exempel kan vi studera naturen och göra tipspromenader, som en kunskapskontroll. Att ha hel- och halvdagar ute med teman, så som kamratskap, problemlösning, årstider och andra tillsammans-aktiviteter är gynnsamt.
Vilka fördelar ser du med att undervisa ute?
Det går att göra många praktiska moment ute som är svåra att genomföra inne, till exempel mäta större längder eller nöta multiplikationstabeller genom att hoppa eller skicka vidare. I biologin är det lättare att undersöka naturen ute än att ta in den. Dessutom får vi frisk luft, rörelse och stimulans.
Johanna Nielsen
Klasslärare i årskurs 3 på Nyvångsskolan i Löddeköpinge i Kävlinge kommun.
Skulle du vilja ha fler lektioner utomhus?
JA! Jag hade turen att nyligen få delta i fortbildningen Skogshjältarna via Friluftsfrämjandet. Den rekommenderar jag till alla kollegor som vill inspireras att på ett enkelt sätt undervisa mer utomhus. Man ska nog försöka hålla det enkelt och inte överarbeta det i tanken.
Vilka moment fungerar bra att flytta ut?
Det mesta och – kanske framför allt – mer än vad man tror eller vanligtvis gör. Med god fantasi och flexibilitet kan man göra mycket av det man gör inne, även ute. Man ska nog bara våga lite mer! Det skulle i alla fall jag behöva – lite mer mod.
Vilka fördelar ser du med att undervisa ute?
Det är många. Främst uppskattar jag och eleverna att vi känner oss piggare och smartare ute. Jag upplever att det stärker elevernas koncentration vilket även gynnar nästa aktivitet som kanske sker inomhus. Utomhusmiljön där jag arbetar uppmuntrar till kreativitet och problemlösning hos mina elever.
Torbjörn Nyberg
Lärare i F–3 på Backatorpsskolan i Göteborg.
Skulle du vilja ha fler lektioner utomhus?
Absolut! Särskilt när vi på vår skola har mycket nära till väldigt fin och varierad natur. Vi har en utomhuspedagog på skolan som går ut i skogen med klasserna där de får lära sig om allt från svampar till friluftsliv. Vi har allt som behövs för mer undervisning utomhus.
Vilka moment fungerar bra att flytta ut?
Det är givetvis många moment, särskilt de som inte kräver att eleverna bär med sig så mycket. Min favorit är läsningen. Att under våren passa på att gå ut i skogen och låta alla hitta sin egen lilla plats för läsning är magiskt. Det visar också att en bra bok kan en ta med sig lite överallt.
Vilka fördelar ser du med att undervisa ute?
Vanligtvis sker undervisning utomhus när vi ska lära oss någonting som specifikt har med naturen att göra. Att göra andra saker ute som läsning eller matematik kan ge eleverna en bild av naturen som en plats som vi inte bara besöker utan också aktivt söker upp för att få njuta av den.
LÄS ÄVEN
Tre grundskollärare om sin utbildning
Tre lärare om verktygen de inte klarar sig utan
Tre lärare om det perfekta veckobrevet
Tre lärare om när alla elever vill ha hjälp samtidigt
Tre lärare om att eleverna växlar mellan sina språk i klassrummet