Anna la undan matteboken – och höjde resultaten

Anna Lundström undervisar i årskurs sex på Kollaskolan i Kungsbacka där drygt 70 procent har fått A eller B i betyg i matematik. Foto: Emelie Asplund
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Grundskolläraren

”Åh, nu kommer Anna och puttar ner oss i gropen igen!” Det är en återkommande kommentar under Anna Lundströms matematiklektioner. Själv ser hon det som ett tecken på att hennes undervisning har gett resultat.

I stället för att tänka ”jag kan inte”, bör man tänka ”jag kan inte än”. Det har blivit lite av ett mantra för matematikläraren Anna Lundström, som har inspirerats av skolutvecklaren James Nottinghams koncept ”The learning pit”.

– Det handlar om att få eleverna att våga ge sig ner i gropen (the pit) när det känns omöjligt att lösa en uppgift, och att det är den osäkerheten och vägen upp ur gropen som genererar riktigt lärande, säger Anna Lundström som undervisar i årskurs sex på Kollaskolan i Kungsbacka.

Arbetar med elevernas "mindset"

För några år sedan var de pilotskola i region Hallands projekt ”Välmående ger resultat”, som numera är en integrerad del i skolans arbete.

– Vi lärare fick gå en utbildning som utgick från forskning inom kognitiv neurovetenskap. En del av den berörde hur man kan börja arbeta mer aktivt med elevernas ”mindset”, med ambitionen att få eleverna att tro på sina möjligheter att utvecklas.

Anna Lundström

Bor: I Fjärås i Kungsbacka.
Ålder: 40 år.
På fritiden: Träning och familjeliv. Läser och strävar alltid efter att lära mig något nytt.
Lästips: Jo Boalers ”Mate­matik med dynamiskt mindset – hur du frigör dina elevers resultat”, samt matematikdidaktikern Johan Lithners forskning.
Därför är jag lärare: ”Jag älskar att bygga relationer, stötta och finnas till hands.”

Lärarna på skolan har även satsat på att undervisa problemlösning på ett mer systematiskt sätt.

– Nu har eleverna börjat ställa krav på klurigare matematik och insett att man måste kämpa för att finna vägar framåt.

Alla fick godkänt betyg

Hon berättar att matematik­boken hamnade allt mer i skymundan i takt med den här utvecklingen. Att kunna motivera 27 elever att arbeta med utmanande matematik kändes omöjligt med ett läromedel.

– Jag fick känslan av att gnistan försvann när vi tog fram matteboken. Att själva ”tänkandet” lades åt sidan när de arbetade med ”fylla i-uppgifter”.

Anna Lundström kan tydligt se att det här nya arbetssättet har gett avkastning.

– Hundra procent av eleverna har fått godkänt betyg i årskurs sex och drygt 70 procent har fått A eller B i betyg. Eftersom jag själv är en tävlingsmänniska så triggar det här mig att hela tiden försöka vässa min undervisning, säger Anna Lundström.

Annas 5 tips

  1. Bygg djupa och genuina relationer mellan dig och dina elever, och mellan eleverna själva. Man lär sig bäst tillsammans med dem man är trygg med.
  2. Skapa en klassrums­kultur med fokus på lärande där varje elev vet att misstag och utmaningar är den bästa stunden för hjärnan.
  3. Jobba aktivt med att utveckla elevernas ”mindset” för att få dem att tro på sina möjligheter att lyckas och utvecklas.
  4. Jobba bort missuppfattningar om att matematik handlar om att vara snabb, det handlar snarare om att tänka på djupet, se mönster och göra kopplingar.
  5. Gör eleverna till aktörer i sin lärprocess, låt dem göra val och vägled och stötta dem i valen med hjälp av dina höga förväntningar och kognitiva frågor.

 LÄS ÄVEN

Hon släpper ny mattebok utan ”rätt eller fel”

Framgångsrik modell gör matten tydlig

Mattelärarens knep lär elever att förstå tid

Tips: Så lär du barnen klockan