Intensivträning höjde elevernas läshastighet kraftigt

Björn Kindenberg, lektor och lärare, genomförde läsutvecklingsprojektet Intensivläsning i årskurs 2–6 tillsammans med sina kollegor på Grimstaskolan i nordvästra Stockholm.

Läshastigheten höjdes kraftigt hos de elever som deltog i Grimstaskolans intensiva lästräning.
– Eleverna har en naturlig tävlingsinstinkt som vi skulle kunna föra över till andra delar av läsningen, säger Björn Kindenberg, lektor på skolan i nordvästra Stockholm.

Under sex veckor lät Grimstaskolan i Vällingby i nordvästra Stockholm sina elever i årskurs 2–6 delta i läsutvecklingsprojektet Intensivläsning. Det pågår under sex veckor och mäter läshastighet, läsförståelse och läsmotivation.

Resultatet – att i stort sett alla deltagare ökade sin läshastighet – är inte särskilt förvånande, menar Björn Kindenberg.

– Tränar man på att läsa ord blir man bättre på det. Jag hade blivit förvånad om eleverna inte börjat läsa snabbare. Däremot var det intressant att läshastigheten ökade även i kontrollgruppen, säger han.

Vad kan det bero på?

– Att man blir lite bättre på att läsa efter några veckor är en normal utveckling. Eleverna fick en lista med ord och nästa gång de läste orden läste de lite snabbare. En del av läshastigheten förklaras av att barnen helt enkelt vill lyckas bättre när de försöker igen.

Läsförståelsen ökade

Det läsförståelsetest eleverna fick göra visade att deras läsförståelse ökat efter sex veckor med tio minuter intensivläsning varje dag. Men vilken effekt högre läshastighet har på läsförståelsen är svårt att slå fast, framhåller Björn Kindenberg.

– Det blir problematiskt att mäta effekter när man ska göra något i en klass med elever som ägnar sig åt mängder av olika saker varje dag. Mycket av det de gör kan påverka både deras läshastighet och läsförståelse.

Även eleverna kontrollgruppen visade en ökad läsförståelse efter de sex veckorna, trots att de inte deltog i intensivläsningen.

När det gäller läsmotivationen märkte Björn Kindenberg och hans kollegor ingen ökning alls. Någon förklaring till det har han inte. Projektet var för begränsat för att han ska våga dra några säkra slutsatser. Men i de elevintervjuer och lärarenkäter han genomförde framkom flera exempel på att intensivläsningen ändå hade en motiverande effekt.

– Många elever blev peppade när de förstod att de faktiskt kan påverka sin läsning.

Finns utmaningar med modellen

Björn Kindenberg hoppas att erfarenheterna från intensivläsningen ska få eleverna att bli bättre på fler områden, till exempel att läsa mellan raderna. Men han ser också utmaningar med modellen, särskilt när eleverna i en del av momenten jobbar tillsammans i par eller mindre grupper.

– En del elever läser och uttalar orden fel men blir inte korrigerade av sina kamrater för de vet inte heller hur orden ska uttalas. Även de eleverna ökade sin läshastighet men då blir man fundersam över kvaliteten.

Kollegorna på Grimstaskolan har nu gått vidare med ett eget läsutvecklingsprojekt som har fokus på samtal kring läsning.

– Vi hjälps åt att tänka ut frågor, men har också ett gemensamt material vi köpt in att utgå från. Projektet är inspirerat av intensivläsningen.

Kan de framsteg eleverna gör i läsning spilla över även till andra ämnen?

– För en elev som kämpar och har det svårt kan man påminna om hur bra det gick i intensivläsningen. Procentsiffror som visar framstegen måste man ta med en nypa salt, men man kan ändå använde dem för att sporra eleven och visa att utvecklingen går åt rätt håll, säger Björn Kindenberg.

LÄS ÄVEN

Fem saker elever uppskattar när lärare gör

Så ökade skolan elevernas läshastighet

Intensivträningen som höjer elevernas läshastighet

Så ökade Anneli elevernas läslust med 600 procent

Så löser hon lästräning i helklass – för alla åldrar