Krönika Som lärare känner man sällan igen sig i det som skrivs och sägs. Vad lärare och elever behöver är att få möta de som kan lyssna till vad lärare och elever säger om sin skola. Men omvärldens syn på barn och unga hårdnar, skriver Anne-Marie Körling.
Näe, Simona Mohamsson, eleverna har mycket litet inflytande på undervisningen. Det är, och kommer alltid att vara så eftersom det är lärarna som bestämmer innehåll och som presenterar det så att eleverna kan få de kunskaper de behöver. Genom att påstå att eleverna har för stort inflytande förefaller lärare som sprattelgubbar som går att manipulera hur som helst. Så är det inte. Jag skulle vilja påminna om att de flesta lärare trivs som allra bäst när de får vara i klassrummet tillsammans med sina elever. Varför skulle man kunna fråga sig? Hur är det ens möjligt att lärare går till arbetet varje dag? Att prata om skolan med så generella penseldrag, som att lärare inte kan leda sina elever in i undervisningen, är att underskatta lärarens kompetens.
Tredje dagen saknade eleverna mig
Jag minns när min bror skulle vikariera i min klass. Det var så enkelt tyckte han till en början. Man är lite rolig och sätter lite knorr på det man ska göra så är man hemma. Det är en egoboost. Eleverna älskar en ju. Första dagen frågade mina elever om han kunde vara deras lärare för alltid. De hade det så roligt. Han var bäst. Så det gjorde inget att jag var sjuk. Andra dagen ringde brorsan och sa att läraryrket är svårt. Man måste liksom ha en plan med det man gör. Det yrke han tidigare hade tänkt att varenda kotte kunde ha visade sig för honom vara svårt och ställde höga krav på att man kunde hålla en grupp och det samtidigt som man presenterade något så viktigt som vattnets kretslopp. Tredje dagen undrade eleverna när jag skulle komma tillbaka. Då hade det roliga tagit slut och på något magiskt sätt förstod också eleverna att nu behövde de få en lärare som kunde sina saker. När brorsan lämnade över kunde jag ana en lättnad men också en annan respekt för det yrke jag hade. ”Det är ju svårt”, sa han.
Han har rätt. Det är svårt. Och roligt. Varje dag möter man tidens barn och allt vad de vet om världen. En lärare står närmast barnen. Under tio viktiga år är skolan elevernas plats och i den också deras rätt till utbildning. Lärare vet att det är så.
Läraren, som varit lärare i 40 år, tycker fortfarande om sitt yrke. Man måste ju fråga sig varför. ”Eleverna”, säger läraren.
”Omvärldens syn på barn och unga hårdnar”
Som lärare känner man sällan igen sig i det som skrivs och sägs. Vad lärare och elever behöver är att få möta de som kan lyssna till vad lärare och elever säger om sin skola. Men omvärldens syn på barn och unga hårdnar. Det är illa ställt med de unga och lika illa är det med de mjäkiga lärarna. Så därför behöver det skruvas ordentligt på åtgärder och straffskalor.
Simona, slå dig ner med läraren som undrar hur hon kan få jobba kvar några år till, trots pensionen, se med andra ögon än de som du tror passar dina väljare. Var nyfiken på det som sker. Var rädd om det du upptäcker på plats. Förstå skolan. Förstå läraren. Se om dem som är närmast barnen.
Anne-Marie Körling är lärare, författare och läsfrämjare.
Läs hela granskningen av det skenande elevinflytandet
Lärare larmar: Elevers inflytande har gått överstyr
Läraren: Elevers tyckande väger extremt tungt
Professorn: Elevers makt skapar obehag för lärare
Elevmakten pressar lärare: ”Vi är tjänstefolk”
Experten: Därför ska läraren bestämma över undervisningen
Skolministern sågar elevinflytandet i skolan: ”Vuxenpåhitt”
Så ger han eleverna lagom mycket makt
Elevkaptener svetsar ihop klassen
Så får hon de yngsta att ta ansvar för sitt lärande
Jarnlo: Lärare kastas under bussen när elevers makt skenar
Debatt: ”Finns inga signaler om att elevinflytandet har gått överstyr”
Replik: Skolforskarna är tyvärr i otakt med tiden
Debatt: Vi löser inte skolans problem genom att tysta eleverna
Debatt: Utan självförtroende ser vi elevinflytande som ett hot