Nycklarna för att få med sig pojkarna i undervisningen

Ingela Stenberg försvarade nyligen sin avhandling ”Bridging the Gender Gap: Analyzing Boys’ School Experiences and Educational Challenges” vid Mittuniversitetet.
Forskning
Lärarnas insatser är förstås viktiga för alla elevers lärande – men de är allra viktigast för pojkarna. Det konstaterar forskaren och specialpedagogen Ingela Stenberg.
– Vi måste våga bredda analysen för att förklara varför killarna klarar sig sämre i skolan.
Skillnaderna mellan pojkars och flickors resultat i grundskolan uppmärksammades redan på 00-talet och sedan dess har skillnaderna ökat ytterligare. Det gäller i synnerhet läsförståelse, språk och samhällsvetenskapliga ämnen – i matematik och NO är skillnaderna mindre.
Det har forskats en hel del kring fenomenet, men inte ur tillräckligt många perspektiv, menar Ingela Stenberg som häromveckan försvarade sin avhandling vid Mittuniversitetet.
– Mycket har handlat om genus och makthierarkier och pojkarnas antipluggkultur. Vi har inte lika ofta ställt oss den uppenbara didaktiska frågan: Vad händer när dagens undervisning möter pojkar?
Behöver struktur och ordning
Hon bygger sina slutsatser på enkäter som besvarats av både lärare och elever samt på observationer i fem klasser – och på gruppintervjuer med elever i årskurs 2 och 5.
– Jag följde fem lärare nära och slogs av hur viktiga de är för att varje elev ska lyckas. De lärare som var skickligast, ja där var skillnaderna i resultat allra minst mellan pojkar och flickor.
Och det handlade inte bara om deras undervisningsmetoder, det handlade minst lika mycket om deras relationella förmågor.
– Att vara en varm och tydlig lärare är förstås bra för alla elever, men ännu viktigare för killar som tenderar att lyssna mer blint på sina lärare. Flickor är oftare kritiska och ifrågasättande.
Vidare kunde hon konstatera att pojkar är mer beroende av struktur och ordning i klassrummet, de har svårare att jobba självständigt, svårare att upprätthålla sitt lärande utan tillräcklig vägledning.
Pojkar får mer skäll än flickor
Samtidigt är pojkarna många gånger alltför passiva när de söker hjälp från läraren.
– Jag såg det flera gånger i klassrummet i tvåan, pojkar som tyst sträcker upp handen medan flickor ljudlöst glider av stolen och går fram till läraren och får hjälp först. När hjälpen till pojkarna sedan dröjer, så kan de tappa koncentrationen och bli stökiga.
Och då uppstår ytterligare en effekt som kan vara förödande för deras fortsatta skolgång:
– Pojkar får mer skäll än flickor, så är det. Och det blir obehagligt för dem, i synnerhet på lågstadiet. Jag märkte sedan på pojkar i femman, att de inte verkade bry sig längre, att de rentav förväntade sig att få skäll. Och det är självfallet inte bra för deras fortsatta skolgång.
Ingela Stenberg, erfaren specialpedagog i botten, betonar att pojkarnas eftersläpning inte handlar om bristande begåvning, den handlar om omognad. Det är biologiskt: pojkar mognar senare.
– Därför är det så olyckligt att svensk skola infört så mycket bedömningar och mätningar redan i låg- och mellanstadiet. Risken är därmed större bland pojkar än bland flickor att de tidigt känner sig misslyckade i skolan, att de tappar sin självkänsla.
Endimensionell studieteknik
Efter att ha studerat många lektioner har hon några råd till sina lärarkollegor.
– Det vore bra att variera den gängse modellen, där man börjar med en genomgång och sedan låter eleverna jobba enskilt. Den fungerar mindre bra för pojkar, de är inte tillräckligt självgående. Och de hinner tappa koncentrationen innan du som lärare hinner komma och ge stöd.
Hon vill också slå ett slag för grupparbeten, eller hon säger ”samarbetsinriktad undervisning”, då termen grupparbeten framkallar negativa konnotationer.
– Pojkar kan lättare hålla igång motivationen om man hittar bra sätt för dem att arbeta i grupp.
Hon tror också på att göra mer för att utveckla killars studieteknik:
– Tjejerna som jag intervjuade kunde berätta om sina avancerade metoder, medan killar talade om att bara ”kötta på”, att nöta och nöta. Deras studieteknik blir lätt endimensionell.
LÄS ÄVEN
Könsuppdelad lek kan leda till mer mobbning
Debatt: Blunda inte för flickorna som lider i det tysta i skolan
Här får pojkarna bättre betyg – vart tredje år