Debatt: Heja oss som jobbar på fritids i sommar

Det är vi som torkar tårar, blåser på skrubbsår, skrattar med hela hjärtat och alltid har en idé i bakfickan, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.

Jag vill lyfta fritidshemmets ovärderliga roll under sommaren. Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad. Vi formar dagar som blir till minnen – både för barnen och oss själva, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.

Sommaren nalkas och skolorna börjar tömmas på barnens skratt och vardagsrutiner. Men i fritidshemmens värld pausar varken lek eller lärande – där blomstrar det fortfarande, varje dag.

Som fritidslärare har jag privilegiet att följa barnens resa även när klassrumsdörrarna stängs för sommarlov. För många barn är fritidshemmet den plats där de får uppleva nya äventyr, utveckla sina förmågor och känna samhörighet – inte minst under loven. Det är här sommaren får puls och riktning, och det är här vi som fritidslärare kliver in med både hjärta och verktyg.

Möjliggörare och vägvisare

Vi är så mycket mer än ett ”mellanstopp” mellan hem och skola. Vi är möjliggörare, trygga vuxna och kreativa vägvisare. Under sommarloven förvandlas skolgårdar och lekrum till utforskande miljöer där fantasin får ta plats och där varje barns nyfikenhet tas på allvar. 

För vissa barn är det här den enda resan som görs under sommaren – men vilken resa det blir. Att bygga koja, skriva berättelser, plantera frön, spela teater, bygga, leka, laga mat – allt detta är också lärande. Och det är vi fritidslärare som tillsammans med barnen gör det möjligt.

Vi arbetar relationellt. Vi lär känna varje barn, deras styrkor, drömmar och behov. Vi ser det där blyga leendet som blir till ett skratt, vi hör de små stegen mot självständighet, vi skapar tillfällen för gemenskap. Vårt uppdrag är inte bara att fylla dagar – det är att fylla dem med mening.

Ovärderlig roll under sommaren

Därför vill jag lyfta fritidshemmets ovärderliga roll – inte minst under sommaren. Men också oss fritidslärare: med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi skillnad. Vi formar dagar som blir till minnen – både för barnen och oss själva.

Så heja alla vi som jobbar på fritids i sommar! Vi som torkar tårar, blåser på skrubbsår, skrattar med hela hjärtat och alltid har en idé i bakfickan.  
Vi som ser barnen, varje dag.  

Det är det som är fritids. Och det är så otroligt viktigt.

Maria Ljung är lärare i fritidshem på Sjöängsskolan i Stockholm.

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Fritidspedagogik.

LÄS OCKSÅ:

Grimm: Varför håller vi inne med planeringen för sommarlovet?

Tre lärare i fritidshem om sommarlovet

Rebeccas uppdrag får eleverna att växa

Debatt: Ge oss lärare i fritidshem planeringstid inför skolstarten