Stefan fick eleverna att slänga mindre mat

Foto: Oskar Omne
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Fritidspedagogik

Fritidshemsläraren Stefan Johansson har fått ettorna på­ ­Hammarbyskolan södra i Stockholm att slänga mindre mat, äta sallad och använda bestick. Metod: diagram och tävlingar.

Hur gjorde du?

– Det slängdes fem till tio  kilo per dag på de fyra klassernas luncher. Vi började väga maten i en hink och jag gjorde ett stapeldiagram över hur mycket som kastades varje dag och satte upp i korridoren. Sedan pratade vi om att maten transporteras i onödan, att jordens resurser är ändliga och att alla måste bidra med sin del.

Stefan Johansson

Ålder: 55
Bor: Skarpnäck, ­Stockholm.
Gör: Lärare i fritidshem ­sedan 1986, sedan 2014 på Hammarby­skolan södra.
Bäst med yrket: Guldmomenten när man får feedback från ett barn som man inte haft kontakt med förut. När stämningen är bra i gruppen och saker flyter på utan konflikter.
Mest fascinerad av: Vardagsmatematik. Att på enkla och roliga sätt få in matematiken i vardagen.

Vad motiverar barnen?

– En del tycker att det är roligt att titta på diagrammet, men för de flesta räcker hinken. Det har blivit viktigt att inte kasta mat i den. Man får göra något kul av det – en tumme upp när de kommer med en tom tallrik, exempelvis.

Du har också startat en salladsklubb, berätta!

– Det började som ett skämt med en kille som inte gillar sallad, precis som jag. Jag virkar röda klubbmärken som barnen får om de tar tre salladssorter varje dag i en vecka. Barnen har fått häften där de kryssar i vilka sallader de har ätit. Vi sätter även upp tabeller över hur många som fått märken på anslagstavlan. Jag har också gjort ett gaffel- och knivmärke som de får om de äter med bestick i fem dagar.

Kommer ni nå målet att inte slänga något alls?

– Vi snittar på 1,5 kilo per dag, rekordet är 480 gram. Det siktar vi på, om så bara för en dag!

Stefans fem tips

  1. Gör ett stapeldiagram med rutat papper, där varje ruta är hundra gram, och sätt upp i korridoren så att barnen kan följa hur mycket som slängs dag för dag.
  2. Påminn, uppmuntra och gör nåt kul för att hålla i frågan så att det inte blir en punktinsats.
  3. Starta en salladsklubb. Gör häften med bilder där barnen kan kryssa i vilka grönsaker de ätit. Belöna med ett salladsklubbsmärke.
  4. Håll frågan aktuellt, exempelvis genom att ha ett möte med salladsklubben med provsmakning och omröstning av godaste grönsaken.
  5. Printa ut och laminera en bild på kniv och gaffel som fästs med säkerhetsnål. Låt barn som äter med kniv och gaffel i fem dagar få märket. Enkelt, men kul!