Maiza och Sumaya vill vara med och välja högläsningsböcker den här torsdagen.
Till startsidan
De gamla folksagorna uppskattas vid högläsningen, enligt läraren i fritidshem Anne Fridjonsson, som vid det här laget kan bockarna Bruse utantill.
Reportage På Talldungeskolan i Kortedala påminns barnen om böcker överallt. Här finns både korridorsbibliotek och ett centralt placerat skolbibliotek. Läraren i fritidshem Anne Fridjonsson sätter läsningen i centrum i fritidshemmet.
– Om vi inte fortsätter med läsningen på fritids efter skoldagen, så tappar ju barnen kontinuiteten och då kanske den inte följer med hem heller, säger Anne Fridjonsson.
Talldungeskolan i Kortedala, Göteborg, är en skola där uppskattningsvis 90 procent av barnen är flerspråkiga – ofta med ett annat modersmål än svenska.
Sedan några år tillbaka har hela skolan jobbat strukturerat med språkutvecklande arbete, något som lett till bättre resultat i både svenska och totalt. I höstas medverkade Anne Fridjonsson och hennes kollegor på bokmässan i Göteborg där de berättade om sitt arbete med att sätta läsning och språk i centrum.
– Då höll vi som bäst på att planera för läslovet så jag berättade hur vi på fritids skulle bygga kojor där barnen kunde ligga och läsa med sina gosedjur och att biblioteket skulle bjuda på spökhistorier. Men också om vårt arbete i vardagen med läslådor, folksagor och muntligt berättande.
Maiza och Sumaya vill vara med och välja högläsningsböcker den här torsdagen.
Och det är just vardagen i fritidshemmet vi möter den här dagen när vi besöker Talldungeskolan. Vi får se hur det går till när Anne Fridjonsson, nästan utan att det märks, aldrig missar en chans att låta språket vara i centrum.
De första eleverna som dyker upp på avdelningen Vildrosen är lite uppspelta eftersom någon av dem trillat på skolgården.
– Det var så ”slippery” ute, säger eleven.
– Aha, det var HALT ute, säger Anne Fridjonsson med eftertryck.
Hon vet att språkkunskaperna varierar och trycker lite extra på ord som skulle kunna vara svåra för någon. Hon talar hela tiden väldigt tydligt. Minsta instruktion blir samtidigt en språklektion, inte för alla, men för att inkludera alla
Barnen lugnar sig snart för nu ska de få lyssna på sin favoritsaga – bockarna Bruse.
– Jag tror jag kan läsa den varje dag i en månad och de tröttnar inte. Det är något i berättandet, i språket och att de gör egna bilder. Sagorna verkar också ha något universellt i sig eftersom de funkar så bra även med nyanlända, säger Anne Fridjonsson.
Hon börjar läsa, eller snarare berätta, för hon kan förstås sagan utantill vid det här laget. Hon dramatiserar med rösten och väntar in barnen när hon vet att de kan replikerna.
– Klamp, klamp, klamp! ropar barnen i kör och när hon kommer till slutet:
– Snipp, snapp, snut, nu var sagan slut.
Folksagornas uppbyggnad med en inledning barnen känner igen, ”Det var en gång”, med upprepningar (ofta tre gånger, som i bockarna Bruse) och ett lyckligt slut, tilltalar barnen och skapar igenkänning, tror Anne Fridjonsson.
Att börja eftermiddagen med högläsning lugnar gruppen och gör den redo för samlingen. När vi besöker fritidshemmet är det nästan jul och dagens lucka i ”snällkalendern” öppnas. En elev läser:
– Gör någon glad som behöver det!
Anne Fridjonsson tar tillfället i akt.
– Glad är motsatsen till ledsen, så om jag är ledsen vad kan du göra då?
– Trösta, säger någon.
– Ja precis, så om någon varit ledsen då kan ni göra den personen glad igen!
I en läslåda ligger bilder från sagan som barnen använder för att själva berätta sagan för varandra.
Efter samlingen får vi vara med när en grupp elever visar hur de använder läslådorna. I en låda ligger laminerade bilder från en saga. Utifrån bilderna får barnen berätta sagan för varandra. Även om det är bilder från Bockarna Bruse som de just hört, går barnen i gång direkt. De leker med bilderna av trollet och bockarna och lever sig in i sagan en gång till.
– Åh nej, ta inte mig som är så liten … piper en av eleverna. En annan börjar sjunga: ”Lilla bocken Bruse …”
Läslådorna är en viktig ingrediens för att få i gång barnens eget berättande.
En annan rutin på fritidshemmet är att en grupp elever varje torsdag går till biblioteket och får hjälp att välja ut böcker för veckans högläsning. Biblioteket är navet i skolans lässatsning, klasserna får ofta besök från biblioteket med så kallade ”bok-attacker”, vilket betyder att de får en kort presentation av en ny bok. I bibliotekets fönster lockar nya böcker till läsning och i korridorsbiblioteken som finns utspridda i hela skolan ligger utvalda böcker som föräldrarna kan låna hem för att läsa högt för sina barn.
– Det är inte alltid föräldrarna som hämtar barnen på fritids, men barnen får gärna låna hem böckerna själva också. Jag hoppas att om våra elever möter böcker och läsning under hela sin skoldag, att de då också kan sätta sig med en bok hemma i stället för datorn, säger Anne Fridjonsson.
Jag brinner verkligen för berättelsens kraft och har en stark drivkraft att förmedla läslust till våra elever.
Hon vet ju själv hur mycket det kan betyda för ett barn i den här åldern att få tillgång till berättelser och läsning. Nu är det länge sedan hon själv kom till Sverige som sexåring från Finland, men hon minns hur det var att inte kunna språket och hur hon erövrade det bit för bit genom berättelserna och böckerna. När hon gick ut tvåan hade hon läst alla böckerna i skolbiblioteket och sedan dess har böcker varit hennes livsluft.
– Jag brinner verkligen för berättelsens kraft och har en stark drivkraft att förmedla läslust till våra elever. Får de läsa tillräckligt mycket i tidig ålder kanske de blir så goda läsare att de klarar vidare studier. Det är ett hopp jag har!
Det är också därför som Anne Fridjonsson kom tillbaka till Talldungeskolan efter ett längre uppehåll då hon jobbade på en annan skola, där de flesta barnen kom från en mer gynnsam socioekonomisk miljö och klarade sig bra i skolan.
Anne Fridjonsson, lärare i fritidshem.
– Jag saknade utmaningen och kände att jag kunde göra mer nytta här, säger hon.
Anne Fridjonsson fyller 65 år senare i år, men har inga planer på att sluta jobba. Hon har funnit sitt sammanhang igen och känner att hon har mycket kvar att ge till sina elever.
Förutom att vara lärare i fritidshemmet, undervisar Anne Fridjonsson också i bild, idrott och musik – även här kommer skolans läs- och språksatsning in. För när hon undervisar i till exempel musik är hon extra noggrann med uttal och förståelse, både i svenska och engelska texter, och hon uppmuntrar alltid diskussioner om vad ord betyder. Som häromdagen när de sjungit ”Julen är här”.
– Det var en somalisk flicka som frågade vad som menades med ”mörka länder”. Jag bad henne titta ut genom fönstret och vi kunde konstatera att det var alldeles mörkt ute trots att det var mitt på dagen. Det var så fint att hon kände att hon vågade fråga! säger Anne Fridjonsson.
Alla skolans lärare i fritidshem har gått en utbildning i transspråkande.
– Det handlar om att ta vara på de olika kulturerna och språken på skolan. Alla ska känna sig inkluderade genom att vi till exempel lyssnar på musik från olika länder eller att jag frågar hur man säger ”tack” på olika språk. Vi gör helt enkelt språk till något spännande!
Elever förknippar läsning med skolan
Marcus serverar läslust till mellis
Anna Ekström: ”Fritidshemmet ska stimulera elevers läsintresse”
Mellanstadieraset Läraren i fritidshem: ”Tar vi mobilen går de hem”
Mellanstadieraset Skolborgarrådet: ”Vi vet hur viktigt ett vuxenlett sammanhang kan vara”.
Krönika Sara Djurberg: Magstarkt att förvänta sig att fritidshemmen ska lösa problemen med kriminalitet utan rejäla satsningar.
Mellanstadieraset Slopad avgift, egna lokaler och ökat ansvar är några av nycklarna på Sätraskolan i Skärholmen.
Mellanstadieraset Forskaren: ”10–12-åringarna är bortglömda – vi vet inte vad de vill”
Forskning Varför är det viktigt med rörelse i fritidshem och skola? Ett vanligt svar är att det leder till bättre inlärningsförmåga och motverkar övervikt. Forskaren Jonas Johansson tycker att andra skäl borde betonas mer.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp innebär att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.
Forskning Man behöver synliggöra skillnaderna och ta tillvara båda verksamheternas intressen och kvaliteter, säger Richard Andersson.
Fokus ”Det gäller att hitta en balans mellan fritt och styrt” säger forskaren Lina Lago.
Fokus Ju mer lärarlett på rasten desto mindre initiativ och kreativitet hos barnen, menar forskaren Eva Kane.
Krönika Åsikterna om hur mycket lärare ska styra leken går isär, skriver Sara Djurberg.
Fokus Slut på bråk och utdragna konflikter på fotbollsplanen.
Fokus Fem skäl till att arbeta aktivt med att främja barns egeninitierade lek på fritidshemmet, enligt läroplanen och forskning.
Fokus Mindre bråk och gladare elever med styrda aktiviteter.
Fritidshem I dag firas Fritidshemmens dag över hela landet. På Fjärås Bräckaskolan i Kungsbacka kommer det att gå undan – för där ordnas lådbilsrace i år igen.
Debatt Att införa reglerad planeringstid för lärare i fritidshem är ett viktigt steg mot att förbättra kvaliteten på undervisningen, skriver Hadar Nordin.