När jag valde skola åt min dotter tittade jag framför allt på vilket betyg fritidshemmet fått av elever och andra föräldrar, skriver redaktör Sara Djurberg.

När jag valde skola åt min dotter inför förskoleklass tittade jag på omdömena som andra föräldrar gett olika skolor. Framför allt kollade jag vad fritidshemmet hade fått för betyg. Jag räknade nämligen med att skolans undervisning skulle hålla måttet – den är så hårt reglerad att de eventuella skillnaderna mellan skolor inte är så betydelsefulla.

Fritidshemmet däremot. Det är en helt annan sak. På den ena skolan ett välfungerande fritidshem och en uppstyrd rastverksamhet. På den andra – hundra barn släpps ut på skolgården och förväntas hitta ett sammanhang och lösa sina konflikter på egen hand.

För en del barn kan ett bra fritidshem vara skillnaden mellan att vilja gå till skolan och att inte vilja göra det.

Nu klarar sig de flesta barn ändå i den miljön, på något vis. Det är kanske därför som det inte är någon folkstorm kring fritidshemmets bristande resurser.

Två stora utredningar om fritidshemmet har kommit de senaste åren. Båda har mötts av tystnad. Senast nu utredningen som föreslår att alla 6-9-åringar ska få en plats på fritidshem oavsett föräldrarnas sysselsättning. Utredningen riktar framför allt in sig på barn i socioekonomiskt svaga områden, där betydligt färre går på fritids.

Satsa på brottsförebyggande verksamhet

Helt tyst är det dock inte, som tur är. Expressens ledarredaktion skrev nyligen att den halva miljard som reformen beräknas kosta är ”kaffepengar” jämfört med vad gängkriminaliteten kostar. Visst behövs mer resurser, och fler utbildade lärare i fritidshem, för att ett allmänt fritidshem ska fungera, men det måste väl ändå vara bättre att satsa på den brottsförebyggande verksamhet som redan finns än att hitta på nya, kortsiktiga lösningar?

I det här numret kan du exempelvis läsa om fritidshemmet i skånska Burlöv där specialpedagoger arbetar tätt ihop med lärare i fritidshem och resurspersoner följer med elever som behöver det på eftermiddagen.

Vi har blivit en ny tidningsredaktion i och med att lärarfacken, och så även deras redaktioner, gått ihop. Därför har vi passat på att förnya Fritidspedagogiks utseende och lagt till några nya inslag. Vi vill gärna veta vad ni tycker – hör av er med åsikter!

LÄS ÄVEN

Samarbetet med specialpedagogen lyfte fritids