Djurgårdens idrottsledare får eleverna att röra på sig mer

Jerry Lundberg är idrottsledare på Djurgården och har gympapass med eleverna på Blackebergsskolan i Stockholm.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Fritidspedagogik

Eleverna på Blackebergsskolans fritidshem har fått fler timmar med fysisk aktivitet varje dag tack vare en idrottsledare från Djurgården. Första rörelsepasset startar innan skolan börjar.

Klockan 7.15 leder Jerry Lundbergs sitt första gympapass för dagen med runt 20 lågstadieelever i gympasalen. De leker kurragömma, gör hinderbanor eller har bollekar.

Blackebergsskolan F-6 är en av 15 skolor i Stockholm som har tillgång till en idrottsledare från Djurgårdens skolidrottsförening som leder fysiska aktiviteter både före och efter skoldagen.

– Vi gör det för att få barn i rörelse, det känns extra viktigt i dessa tider när idrottshallar är stängda och det blir mindre idrottande för barnen, säger Jerry Lundberg, som ska åka skridskor med årskurs tre den här eftermiddagen.

Utgår från barnens intressen

Därefter har han fotboll med lågstadieeleverna, och till sist ett sportpass mellan 16 och 17 med mellanstadieelever. Jerry Lundberg hjälper även till med rastaktiviteter under skoldagen.

Och även om Djurgården är en fotbolls- och hockeyförening så är det inte dessa sporter som dominerar, berättar han.

– Det är mest lekar på lågstadiet, faktiskt. Det är bara måndagar jag kör fotboll. På fritidsgruppspassen är det ofta kurragömma, kull eller hinderbanor. Det blir naturligt att göra sådant som alla tycker är kul, och alla gillar inte fotboll.

Idrottsläraren Tommie Lindegren ser det som en stor fördel att Djurgården bidrar med material så att fler elever får testa olika sporter.

– När fritidshemmet åkte skridskor förra veckan kom de hit med skridskor och hjälmar så att alla barn kunde delta. Blackeberg är ett socioekonomiskt svagt område så det känns jättepositivt att eleverna får tillgång till det här, från årskurs ett till sex. Det är väldigt roligt att fler i årskurs 4-6 nu stannar på klubbverksamheten på eftermiddagarna i stället för att gå hem direkt efter skolan, säger han.

"Bra skjuts in i skoldagen"

Han har märkt positiva effekter av att barnen rör på sig mer under dagen.

– De får en bra skjuts in i skoldagen när de startar med rörelseglädje på morgonen. Vi ser också att konflikterna minskar drastiskt när barnen är upptagna med aktiviteter, säger Tommie Lindegren.

Ett visst samarbete med idrotten sker också, exempelvis om Tommie Lindegren har racketspel på schemat så kan Jerry fortsätta med det på sina eftermiddagspass.

"Minus att inte förskoleklassen är med"

Resursen uppskattas även av barn och personal fritidshemmet, säger elevassistenten Victor Stjernström.

– Det har varit en jättesuccé med bra aktiviteter, och mer tjejer än någonsin spelar fotboll. Det enda minuset är att det bara är årskurs 1-6 som omfattas, vilket varit exkluderande för förskoleklassen, säger han.

Det har med försäkringar att göra, förklarar Jerry Lundberg, men Djurgården arbetar på att få med förskoleklasserna nästa termin.

Du har långa dagar mellan 7 och 17. Hur funkar det?

– Mitt avtal påminner om en ferietjänst, vilket gör att jag jobbar längre dagar och är ledig större delen av loven. Under skoltid, mellan 9-13, är det lugnare. Då kan jag ha planeringstid eller hjälpa till i rastverksamheten, säger Jerry Lundberg.

Inget substitut för lärare

Skolan har för tillfället inga behöriga lärare i fritidshem på plats. Tillförordnade rektorn Patrik Lindqvist förklarar att två är föräldralediga, och att flera av de anställda utbildar sig parallellt med arbetet.

– Vi vill rekrytera ytterligare och har en tjänst ute nu. Idrottsledaren är absolut inte ett substitut för behöriga lärare utan ett komplement. Samarbetet med idrottsföreningen är sprunget ur att vi har ett stort kompensatoriskt uppdrag på skolan, med många elever som inte tar sig ut till föreningsidrotten. Det här gör att vi kan nätverka med samhället runtomkring, säger han.

Djurgårdens skolidrottsförening

Djurgården IF:s fotbolls- och Ishockeyförening står tillsammans bakom Djurgårdens skolidrottsförening. Stockholm stad har gett 1,5 miljoner kronor till föreningens arbete med integration och att få barn att röra på sig mer och upptäcka föreningslivet. 15 skolor i Stockholm har heltidsanställda idrottsledare från föreningen och till hösten 2021 tillkommer ytterligare sju skolor i projektet. Skolorna är med och delfinansierar idrottsledarna. 

LÄS MER

Så skapar du möten med närsamhället

Fritidshemsutredningen – begränsa barngrupperna

Fysiskt aktiva barn lyckas bättre i skolan

Så får du fler att delta på idrotten