Härjefors: Vi lärare i fritidshem har nog landets svåraste ledaruppdrag
Att jobba på fritidshemmet är Sveriges kanske mest underskattade och samtidigt svåraste ledaruppdrag, skriver Andreas Härjefors.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp handlar inte bara om att hålla ihop ett gäng barn, det handlar om att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra och ändå få dem att vilja vara där, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Att jobba på fritidshemmet är Sveriges kanske mest underskattade och samtidigt svåraste ledaruppdrag.
Varför? tänker du.
Jo, du ska leda en grupp (ofta väldigt stor) människor som inte självmant har valt att ingå i den gruppen. Det är deras föräldrar som oftast har valt att deras barn ska gå just på den här skolan, sedan bildar flera klasser en fritidshemsavdelning.
I den här gruppen ingår en massa individer med vitt skilda viljor, intressen och mognadsnivåer. De har olika personligheter med sina speciella energier. Det kan, utifrån sett, vara stört omöjligt att vara ledare för en sådan här grupp med denna otroliga spretighet. Megasvårt som ni hör, men ack så härligt att få vara en del av den.
Har inte valt varandra
Så hur står sig ledarskapsuppdraget på fritidshemmet med andra uppdrag utanför?
Att vara ledare för ett idrottslag eller chef för en arbetsgrupp är också svårt, men där finns det oftast en gemensam vilja. Spelarna vill utvecklas inom sin sport, medarbetarna har själva valt sitt yrke. De jobbar tillsammans mot gemensamma mål. På fritidshemmet däremot, där möts individer som inte valt varandra.
Mycket handlar om det relationella – att lära känna individerna. Förstå deras drömmar, intressen och egenskaper. I en alltför stor fritidshemsgrupp kan det bli svårt, då riskerar det att bli ytligt. Tillsammans med dina kollegor ska ni få ihop det som på pappret är en fritidshemsgrupp, till att bli en grupp på riktigt. Det relationella är så viktigt, det handlar om att vinna förtroende, skapa tillit och bygga relationer som håller, i vått och torrt.
Tålamod, kunskap och ett stort hjärta
Grunden, utöver läroplanstexterna, är att som barn på ett fritidshem så vill man känna sig trygg, ha kul, lära sig nya saker och ha kompisar. Men i en fritidshemsgrupp ska du också kunna ha förståelse och ta hänsyn till andra, deras olikheter och styrkor.
Att leda en fritidshemsgrupp handlar inte bara om att hålla ihop ett gäng barn, det handlar om att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra och ändå få dem att vilja vara där.
Det kräver tålamod, kunskap och ett stort hjärta.
Andreas Härjefors har arbetat flera år i fritidshem och studerar till lärare i fritidshem.
LÄS OCKSÅ:
Grimm: Får vem som helst arbeta på fritidshemmet?
Härjefors: Låt barnen leda på fritidshemmet