Till vänster dansar Liselotte Andersson med barnen, till höger står Stella stilla som en staty efter att ha snurrat runt i full fart.
Till startsidan
Förskollärarna Marta Nilsson och Liselotte Andersson håller upp rockringen så att Klara kan ta klivet in i dansens värld.
Reportage Hur dansar en mask eller en elvisp? Det kan barnen på Morkullans förskola i Hjärnarp utanför Ängelholm svara på. Sedan två av deras förskollärare fick delta i ett forskningsprojekt om dans är de vana vid sådana frågor.
Det är ett gäng storögda två- och treåringar som kliver igenom den blå rockringen in i avdelningen Skogstrollets största rum som omvandlats till dansrum. På golvet ligger ett stort glansigt tygstycke som skimrar i rostrött och guld. Den vanliga inredningen i rummet har skjutits åt sidan och allt synligt lekmaterial har täckts över med vitt tyg.
– Vi har märkt att det annars är lätt att barnen, särskilt de yngsta, blir distraherade under dansen, säger förskolläraren Liselotte Andersson.
I stället dras blickarna till den stora, bruna kofferten som står uppfälld vid sidan om det glansiga tygstycket. I den finns färggranna sjalar, laminerade djurbilder och en hel del annan spännande dansrekvisita. Rockringen som barnen kliver igenom på väg in i rummet förflyttar dem in i dansens värld och bidrar till att skapa en känsla av magi.
Dramatisk instrumentalmusik strömmar ut från en bärbar högtalare medan barn och pedagoger sätter sig runt det stora tygstycket och sträcker ut det i luften mellan sig. Snart böljar det upp och ner i stora vågrörelser i takt med musiken. På tyget ligger en liten boll som far fram och tillbaka. Ibland faller bollen av tyget och måste plockas upp igen av ivriga händer. Efter en stund tystar förskolläraren Marta Nilsson musiken och plockar fram djurbilderna ur kofferten.
– Nu ska vi dansa som … ser ni vilket djur det är på bilderna? frågar hon och håller upp den första bilden så barnen kan se.
Svaret kommer i kör.
– Maskar!
– Och hur dansar maskar? frågar Marta Nilsson.
Barnen svarar genom att lägga sig ner på golvet. Snart är rummet fullt av stora och små maskar som ålar omkring på golvet till ljudet av flöjtmusik. Efter en stund byter maskarna skepnad och blir till krypande sniglar som i sin tur omvandlas till fåglar som flyger runt i rummet med svepande armrörelser.
Till vänster dansar Liselotte Andersson med barnen, till höger står Stella stilla som en staty efter att ha snurrat runt i full fart.
– Nu flyger vi snabbt med snabba vingar … och nu flyger vi långsamt med stora rörelser, säger Marta Nilsson och visar hur hon menar.
Till sist fylls rummet av grodor som hoppar i takt med musiken.
– De yngre barnen har just haft ett projekt om maskar och snäckor så vi försöker koppla delar av dansstunden till deras projekt, förklarar Marta Nilsson efteråt valet av dansrörelser.
Hon och Liselotte Andersson hade olika skäl till att anmäla sitt intresse när förfrågan kom från Högskolan i Halmstad om att delta i ett praktiknära forskningsprojekt om dans. Marta Nilsson, som inte har så stor danserfarenhet, ville lära sig mer så att hon skulle kunna utmana barnen att utveckla sina rörelser och sitt uttryckssätt i dansen. För Liselotte Andersson, som har hållit på mycket med dans och haft egna dansklasser på fritiden, handlade det mer om att vilja vara med och sprida kunskap om dans bland kollegorna.
Otto funderar över vad han tyckte om dagens dansstund.
Enligt forskningsledaren Märta Pastorek Gripson, universitetslektor i estetik och innovation vid Högskolan i Halmstad och hennes medforskare Tina Kullenberg, vid Högskolan i Kristianstad, är dans ett område som har stor potential inom utbildning av barn men som traditionellt har behandlats styvmoderligt i förskolan jämfört med andra estetiska uttrycksformer som till exempel bild och musik.
– Många förskollärare sätter gärna på musik och låter barnen dansa fritt men de har ingen tanke på vad som är syftet med dansen utöver dansglädje, säger hon.
Under forskningsprojektet har deltagarna därför fått fördjupa sig i vilket innehåll som kan finnas i förskolans dansundervisning. Fokus i projektet har varit förskollärares reflektioner över sin egen utveckling vad gäller förmågan att bedriva dansundervisning med barnen på sin förskola.
Liksom många andra förskollärare ägnade Marta Nilsson och Liselotte Andersson sig tidigare mest åt dansglädje, eller ”fuldans” som Marta Nilsson kallar det, när de dansade med barnen. Numera håller de tillsammans välplanerade dansstunder för barnen på Morkullans förskola i åldersblandade grupper en gång varje eller varannan vecka. Dessutom kör de var för sig genomtänkta danspass med barnen på de egna avdelningarna minst två gånger i veckan.
– När vi planerar våra dansprogram utgår vi från dansens byggstenar: kropp, kraft, tid och rum. Vi använder oss också av olika begrepp som långsamt, snabbt, starkt och svagt, säger Marta Nilsson.
– Vi har alltid en tydlig början och ett tydligt slut. Innehållet är väl förberett så att det inte tar för lång tid mellan låtarna för då tappar barnen lätt fokus. Vi har också alltid med oss vår dansväska, fortsätter Liselotte Andersson och syftar på den bruna kofferten med dansrekvisita.
Möjligheten att använda rekvisita som en resurs under dansstunderna för att få barnen att ta i och ta ut sina rörelser är något som de har lärt sig under forskningsprojektet. I dag är det till exempel dags för de färgglada sjalarna att komma fram när groddansen tagit slut.
– Varsågod Juni, varsågod Stella, säger Liselotte Andersson och sträcker fram två sjalar i blått, rött eller gult till vart och ett av barnen.
– Rekvisitan har stor betydelse. En sjal som man håller i handen blir som en förlängning av kroppen. Det känns också tryggt för många att hålla i något medan man dansar, förklarar hon.
När musiken har kommit i gång igen uppmanar hon och Marta Nilsson barnen att med en sjal i vardera handen ömsom röra sig långsamt och mjukt, ömsom snabbt och hårt till musiken.
Tidigare satte de oftast på sådan musik som barnen kände igen och gillade, till exempel låtar från Melodifestivalen eller olika Disney-filmer. Men nu är det nästan bara instrumentalmusik från så många olika genrer som möjligt som gäller. Musiken används för att vägleda dansen, skapa variation och vidga rörelserepertoaren.
– I en av danserna som vi har kommit på själva låter vi barnen välja vad de vill röra sig som till musiken. Det kan till exempel vara som en elvisp, en penna eller en robotgräsklippare, berättar Liselotte Andersson.
Juni, Stella och Sigrid dansar som sniglar med Marta Nilsson.
Att dans är ett starkt uttryckssätt som alla barn kan delta i – även de som ännu inte har ett verbalt språk eller pratar svenska så bra – är något som de har sett flera exempel på sedan de började undervisa barnen i dans i stället för att bara ”fuldansa” tillsammans med dem. Dansundervisningen har inte bara fått vissa tidigare tysta barn att blomstra under själva dansen, dansen har även satt fart på deras verbala språkutveckling. Självförtroendet, kroppsmedvetenheten och kreativiteten har också ökat hos många barn.
– Vi kan inte längre se de könsskillnader som vi tidigare såg när vi dansade. Förr tog flickorna mycket plats när vi dansade medan pojkarna hade dåligt självförtroende. Så är det inte alls längre, säger Liselotte Andersson.
Hon och Marta Nilsson har dock inte övergivit fuldansen helt. Det händer fortfarande ofta att de bara sätter på någon av barnens favoritsånger och dansar loss tillsammans med dem ute på gården.
– Men vi försöker höja nivån lite även under fuldansen. Det behövs inte så mycket. Det räcker med att ställa några frågor, be barnen lyssna till musiken och utmana dem genom att använda några olika begrepp som långsamt eller snabbt, säger Liselotte Andersson.
LÄS OCKSÅ:
Här får förskollärare universitetskurs i dans
Dans är livsviktigt – men improvisera inte, styr upp!
Vad har hänt med dansen på förskollärar-utbildningen?
Ge tid för sång- och danslekar – viktigare än man kanske tro
Lyssna på Förskolan här:
Lärarpriser Maria Widestrand, Ninni Schuldt Lindqvist och Lise-Lotte Rådbjer är årets vinnare av Ulla-Britta Bruuns stipendium.
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Panelen Vi frågar tre lärare hur de förhåller sig till luciafirande, tomtenissar och religion.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.