
Till vänster dansar Liselotte Andersson med barnen, till höger står Stella stilla som en staty efter att ha snurrat runt i full fart.
Förskollärarna Marta Nilsson och Liselotte Andersson håller upp rockringen så att Klara kan ta klivet in i dansens värld.
Reportage Hur dansar en mask eller en elvisp? Det kan barnen på Morkullans förskola i Hjärnarp utanför Ängelholm svara på. Sedan två av deras förskollärare fick delta i ett forskningsprojekt om dans är de vana vid sådana frågor.
Det är ett gäng storögda två- och treåringar som kliver igenom den blå rockringen in i avdelningen Skogstrollets största rum som omvandlats till dansrum. På golvet ligger ett stort glansigt tygstycke som skimrar i rostrött och guld. Den vanliga inredningen i rummet har skjutits åt sidan och allt synligt lekmaterial har täckts över med vitt tyg.
– Vi har märkt att det annars är lätt att barnen, särskilt de yngsta, blir distraherade under dansen, säger förskolläraren Liselotte Andersson.
I stället dras blickarna till den stora, bruna kofferten som står uppfälld vid sidan om det glansiga tygstycket. I den finns färggranna sjalar, laminerade djurbilder och en hel del annan spännande dansrekvisita. Rockringen som barnen kliver igenom på väg in i rummet förflyttar dem in i dansens värld och bidrar till att skapa en känsla av magi.
Dramatisk instrumentalmusik strömmar ut från en bärbar högtalare medan barn och pedagoger sätter sig runt det stora tygstycket och sträcker ut det i luften mellan sig. Snart böljar det upp och ner i stora vågrörelser i takt med musiken. På tyget ligger en liten boll som far fram och tillbaka. Ibland faller bollen av tyget och måste plockas upp igen av ivriga händer. Efter en stund tystar förskolläraren Marta Nilsson musiken och plockar fram djurbilderna ur kofferten.
– Nu ska vi dansa som … ser ni vilket djur det är på bilderna? frågar hon och håller upp den första bilden så barnen kan se.
Svaret kommer i kör.
– Maskar!
– Och hur dansar maskar? frågar Marta Nilsson.
Barnen svarar genom att lägga sig ner på golvet. Snart är rummet fullt av stora och små maskar som ålar omkring på golvet till ljudet av flöjtmusik. Efter en stund byter maskarna skepnad och blir till krypande sniglar som i sin tur omvandlas till fåglar som flyger runt i rummet med svepande armrörelser.
Till vänster dansar Liselotte Andersson med barnen, till höger står Stella stilla som en staty efter att ha snurrat runt i full fart.
– Nu flyger vi snabbt med snabba vingar … och nu flyger vi långsamt med stora rörelser, säger Marta Nilsson och visar hur hon menar.
Till sist fylls rummet av grodor som hoppar i takt med musiken.
– De yngre barnen har just haft ett projekt om maskar och snäckor så vi försöker koppla delar av dansstunden till deras projekt, förklarar Marta Nilsson efteråt valet av dansrörelser.
Hon och Liselotte Andersson hade olika skäl till att anmäla sitt intresse när förfrågan kom från Högskolan i Halmstad om att delta i ett praktiknära forskningsprojekt om dans. Marta Nilsson, som inte har så stor danserfarenhet, ville lära sig mer så att hon skulle kunna utmana barnen att utveckla sina rörelser och sitt uttryckssätt i dansen. För Liselotte Andersson, som har hållit på mycket med dans och haft egna dansklasser på fritiden, handlade det mer om att vilja vara med och sprida kunskap om dans bland kollegorna.
Otto funderar över vad han tyckte om dagens dansstund.
Enligt forskningsledaren Märta Pastorek Gripson, universitetslektor i estetik och innovation vid Högskolan i Halmstad och hennes medforskare Tina Kullenberg, vid Högskolan i Kristianstad, är dans ett område som har stor potential inom utbildning av barn men som traditionellt har behandlats styvmoderligt i förskolan jämfört med andra estetiska uttrycksformer som till exempel bild och musik.
– Många förskollärare sätter gärna på musik och låter barnen dansa fritt men de har ingen tanke på vad som är syftet med dansen utöver dansglädje, säger hon.
Under forskningsprojektet har deltagarna därför fått fördjupa sig i vilket innehåll som kan finnas i förskolans dansundervisning. Fokus i projektet har varit förskollärares reflektioner över sin egen utveckling vad gäller förmågan att bedriva dansundervisning med barnen på sin förskola.
Liksom många andra förskollärare ägnade Marta Nilsson och Liselotte Andersson sig tidigare mest åt dansglädje, eller ”fuldans” som Marta Nilsson kallar det, när de dansade med barnen. Numera håller de tillsammans välplanerade dansstunder för barnen på Morkullans förskola i åldersblandade grupper en gång varje eller varannan vecka. Dessutom kör de var för sig genomtänkta danspass med barnen på de egna avdelningarna minst två gånger i veckan.
– När vi planerar våra dansprogram utgår vi från dansens byggstenar: kropp, kraft, tid och rum. Vi använder oss också av olika begrepp som långsamt, snabbt, starkt och svagt, säger Marta Nilsson.
– Vi har alltid en tydlig början och ett tydligt slut. Innehållet är väl förberett så att det inte tar för lång tid mellan låtarna för då tappar barnen lätt fokus. Vi har också alltid med oss vår dansväska, fortsätter Liselotte Andersson och syftar på den bruna kofferten med dansrekvisita.
Möjligheten att använda rekvisita som en resurs under dansstunderna för att få barnen att ta i och ta ut sina rörelser är något som de har lärt sig under forskningsprojektet. I dag är det till exempel dags för de färgglada sjalarna att komma fram när groddansen tagit slut.
– Varsågod Juni, varsågod Stella, säger Liselotte Andersson och sträcker fram två sjalar i blått, rött eller gult till vart och ett av barnen.
– Rekvisitan har stor betydelse. En sjal som man håller i handen blir som en förlängning av kroppen. Det känns också tryggt för många att hålla i något medan man dansar, förklarar hon.
När musiken har kommit i gång igen uppmanar hon och Marta Nilsson barnen att med en sjal i vardera handen ömsom röra sig långsamt och mjukt, ömsom snabbt och hårt till musiken.
Tidigare satte de oftast på sådan musik som barnen kände igen och gillade, till exempel låtar från Melodifestivalen eller olika Disney-filmer. Men nu är det nästan bara instrumentalmusik från så många olika genrer som möjligt som gäller. Musiken används för att vägleda dansen, skapa variation och vidga rörelserepertoaren.
– I en av danserna som vi har kommit på själva låter vi barnen välja vad de vill röra sig som till musiken. Det kan till exempel vara som en elvisp, en penna eller en robotgräsklippare, berättar Liselotte Andersson.
Juni, Stella och Sigrid dansar som sniglar med Marta Nilsson.
Att dans är ett starkt uttryckssätt som alla barn kan delta i – även de som ännu inte har ett verbalt språk eller pratar svenska så bra – är något som de har sett flera exempel på sedan de började undervisa barnen i dans i stället för att bara ”fuldansa” tillsammans med dem. Dansundervisningen har inte bara fått vissa tidigare tysta barn att blomstra under själva dansen, dansen har även satt fart på deras verbala språkutveckling. Självförtroendet, kroppsmedvetenheten och kreativiteten har också ökat hos många barn.
– Vi kan inte längre se de könsskillnader som vi tidigare såg när vi dansade. Förr tog flickorna mycket plats när vi dansade medan pojkarna hade dåligt självförtroende. Så är det inte alls längre, säger Liselotte Andersson.
Hon och Marta Nilsson har dock inte övergivit fuldansen helt. Det händer fortfarande ofta att de bara sätter på någon av barnens favoritsånger och dansar loss tillsammans med dem ute på gården.
– Men vi försöker höja nivån lite även under fuldansen. Det behövs inte så mycket. Det räcker med att ställa några frågor, be barnen lyssna till musiken och utmana dem genom att använda några olika begrepp som långsamt eller snabbt, säger Liselotte Andersson.
LÄS OCKSÅ:
Här får förskollärare universitetskurs i dans
Dans är livsviktigt – men improvisera inte, styr upp!
Vad har hänt med dansen på förskollärar-utbildningen?
Ge tid för sång- och danslekar – viktigare än man kanske tro
Lyssna på Förskolan här:
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.