Från koja till slott
Så gjorde vi Linda Johansson, förskollärare på Tåget i Lund, berättar om hur de förvandlade en del av avdelningen till ett slott.
1 Det var en gång ...
... ett slott! Men vem bor där? Finns det spöken? Vad finns det mer? Vi gjorde research med barnen eftersom de önskat sig ett slott.
2 Ut i verkligheten
Sedan tog vi vår förskolebuss och besökte olika slott i närområdet. Vi gick på upptäcktsfärd, pratade om vad vi såg och läste på olika hemsidor för att ta reda på mer.
3 Gjorde ritning
Barnen fick bidra med idéer och önskningar, sedan ritade vi vuxna på hur slottet skulle se ut. Ritningen anpassades efter möjligheterna att förankra reglar i golv, väggar och tak, samt efter de säkerhetsmått som finns för att barn inte ska kunna fastna med fingrar eller huvud. Vi räknade ut hur mycket skruv, vinkeljärn, reglar och spånskivor vi skulle behöva.
4 Byggde på lovet
Vi reste och förankrade spånskivor, ritade på dem och sågade ut slottets former med sticksåg på plats. Det var lättare än vad jag hade trott! Väggarna målade vi sedan grå med detaljer som tegelstenar, rosor och en husmus.
5 En sagans plats
Nästa steg blev att inreda slottet! Två hyllor och en låg köksö fästes i väggarna för att ge extra stabilitet. En tron, ett långt bord med ljusstake mitt på, porträtt i guldramar – bara fantasin sätter gränser för vad som kan finnas. Slottet har lett till att vi pratat mycket om sagor och barnen har fått hitta på och filma egna sagor.