Så minskade stödsamtalen med 75 procent

Susanne Berntsson, lärare på Blekinge folkhögskola, här tillsammans med Safanah Aljumaili, pratar om ett högskoleprov. Foto: Cecilia Jägenmark.

De stödsamtal som tidigare krävde ett möte i kalendern löses nu ofta i stunden. Snabbt, enkelt och tillsammans. Bakom metoden står Susanne Berntsson.

Frukostsnack, lunchmingel och rastmöten. När deltagarstödjaren Susanne Berntsson på Blekinge folkhögskola ändrade sina rutiner har behovet av enskilda samtal minskat drastiskt, med 75 procent.

Susanne Berntsson hade arbetat med deltagarstöd i drygt tio år när hon insåg att hon jobbade ineffektivt. Allt fler bokade in sig för enskilda samtal.

Susanne Berntsson.

– Ofta var det ganska små bekymmer som gick att lösa på tio minuter, typ ”jag ligger efter med hyran, hur gör jag då?”.

Även samtal om dåligt mående och tappad motivation kunde gå ganska snabbt att avhandla – ibland genom att hänvisa till skolans kurator.

– Så där satt jag med tid över efter många av samtalen samtidigt som deltagarna kunde få vänta länge på att få träffa mig.  

I värsta fall växte problemen under väntetiden – skulder blev större, dåligt mående ökade.

– Jag ville vända på pannkakan och möta dem i deras vardag i stället.

Numera är Susanne Berntsson med under deltagarnas frukost varje vardagsmorgon, minglar med dem under lunchen och finns till hands under raster. Med henne som ”lots” kan deltagarna bolla saker gemensamt, och på köpet lära känna varandra bättre.

– Som när en tjej sa att hon tyckte hösten var jobbig. Jag frågade om fler kände likadant, och så började det bubbla. De gav varandra tips och höll koll på varandra under veckan.  

Så jobbar Susanne med stödsamtal

  • Deltagarstödjarens syfte är att finnas tillgänglig för deltagarna och deras funderingar så stor del av dagen som möjligt. Susanne är på plats varje skoldag mellan klockan åtta och nio och stämmer av läget, i samband med deltagarnas frukost. Då initierar och uppmuntrar hon till fortsatta samtal mellan deltagarna och ser till att samtalsklimatet är bra.
  • Som deltagarstödjare rör sig Susanne i och runt skolan även vid lunchtid och på raster. Då går det enkelt att ta kontakt med henne även för kortare enskilda samtal. Om det behövs finns också möjlighet att boka längre enskilda samtal. Vid sådana tillfällen hänvisas deltagare vidare till kurator och specialpedagog. Däremot är hon aldrig med under lektioner.
  • Deltagarstödjaren uppmanar alla internatboende deltagare att skapa trivselregler för sitt boende utifrån tre frågeställningar: Hur ska vi göra för att trivas här, vad är viktigt för oss och hur ska vi göra om det inte fungerar? Viktigt är att alla besvaras – inte minst den sista, så att de boende i förväg har bestämt hur eventuella konflikter ska lösas.
  • Parallellt med de vardagliga samtalen har deltagarna utvecklat ett så kallat aktivitetsråd som går ut på att skapa aktiviteter som främjar den psykiska hälsan. Aktivitetsrådet består av deltagare som är med när och om de har lust, utan krav på kontinuitet. Aktiviteterna är fria från personal, men deltagarstödjaren kan hjälpa till vid behov.

Källa: Susanne Berntsson.

Blekinge folkhögskolas välkomnande skylt. Foto: Cecilia Jägenmark.

Susanne Berntsson

Ålder: 51 år.

Bor: Asarum, Blekinge.

Familj: Man, två utflugna barn och barnbarn.

Utbildning: Sjuksköterska.

På fritiden: Umgås med familj och vänner, läsa och vistas i naturen under alla årstider.

Antal år i yrket: Tolv år på folkhögskola.

Därför arbetar jag på folkhögskola: För att man får jobba med de mjuka värdena, de som gör skillnad.

LÄS MER:

"Plötsligt syns man"

”Föraktet för politiker minskar”