Sara Granér vrider och vänder på bokstäver, begrepp och ordspråk – och därmed även på tillvaron.
Till startsidan
Serietecknaren Sara Granér ser seriös ut, men hon tycker om att ordvitsa och att titta på världen med sina satir-glasögon. Foto: Fredrik Jalhed.
Porträtt Nyfikenheten och skevheten i samhället driver serietecknaren Sara Granér framåt. Hon, prisad och hyllad, har aldrig slutat att leka. Det finns alltid nya uttryck, nya material, nya ordvitsar, nya sätt att kasta sig mellan högt och lågt, nattsvart och larvigt.
Miljön är mycket göteborgsk. Utanför den höga och pampiga tegelbyggnaden, Sockerbruket i Majorna, syns älven, Älvsborgsbron, Hisingen och numera också Karlatornet. Sara Granér själv är dock inte särskilt göteborgsk även om hon numera håller till här på dagarna, på KKV, Konstnärernas kollektivverkstad. Och i sin egen ateljé runt hörnet. Hon pendlar sedan några år fram och tillbaka mellan Kungsbacka och Göteborg, efter att länge, länge ha varit en del av Malmös serietecknarscen och av seriekollektivet Dotterbolaget.
Sara Granér berättar ivrigt, på sin städade skånska, att hon just nu har tillgång till tuften, en maskin som används för att måla med garn, och att hon i den stora verkstaden även har möjlighet att både svetsa och arbeta med keramik.
– Åh! Det är som ett vuxenfritids. Jag vill bara vara i alla de här verkstäderna.
Jag bestämde mig för att leka skitmycket.
I mars fick hon stipendiet Löken! där 300 000 kronor delas ut till en medlem i Svenska tecknare. Det ger arbetsro och tid att arbeta med den grafiska roman hon håller på med.
– Det är första gången jag skriver en sammanhållen berättelse och ja, det kräver att jag får lugn och ro så att jag kan gå in i det ordentligt. Kanske kommer arbetsgången påminna om när jag gick andra året på Serieskolan i Malmö. Då gjorde jag min första bok, säger Sara Granér.
Annars har hon genom åren pusslat mycket, som hon uttrycker det: exempelvis gjort en bild för en tidning som sedan har ”hamnat” i en bok, innan teckningen har ställts ut tillsammans med andra bilder. Nu kommer hon att kunna arbeta mer fokuserat. Hennes enrutesteckningar och korta serier har synts i tidningar som Galago, Dagens nyheter, Ordfront och ETC. Titlarna på hennes böcker säger mycket om hennes humor, om den ordvitstäta satiren. Som ”Det är bara lite aids”, ”All I want for christmas is planekonomi” och ”Allas lika mellangärde”.
Sara Granér vrider och vänder på bokstäver, begrepp och ordspråk – och därmed även på tillvaron.
Sara Granér minns att hon som barn oroade sig över att bli tonåring och sedan vuxen, över att hon därmed skulle förlora leken. Känslan av meningslöshet sköljde över henne men som ett svar höll hon i stället ett inre peptalk.
– Jag försökte komma på vad man gör när man är tonåring. Typ lyssna på musik och prata. ”Vad är det för liv?”. Jag bestämde mig för att leka skitmycket för snart skulle det vara slut. Det har jag tänkt på – att jag slapp sluta med lekandet. I jättemånga år har min tillvaro varit som att gå på fritids. På ett fint sätt.
Snabbt lägger Sara Granér till att det också är ett svårt jobb. För att sedan poängtera att hon hade kunnat trösta sin barn-version med att hon alltid har lyckats hitta nya sätt att leka. Som nu, när hon jobbar med keramik.
– Det är som om det finns en inre dragning till att inte behärska material och ändå göra det. Man kan jämföra med barnets position i världen. Men jag är inte heller som vissa är, att man håller på med en grej för att sedan sluta och börja på något nytt. Jag gör ändå samma sak.
I höst är det dags för soloutställningen ”Räls oss ifrån ondo”, på Bildmuseet i Umeå. Foto: Fredrik Jalhed.
När Sara Granér började göra serier påminde det väldigt mycket om de ritlekar barn håller på med. Hon lekte berättelser med sina teckningar. Den känslan vill hon fortfarande värna om, det där primitiva narrativet. Hon slutade aldrig teckna, till skillnad från så många andra som börjar bli självkritiska någon gång på mellanstadiet eller får starka uppfattningar om rätt och fel, fint och fult. Där och då, konstaterar hon, fastslås det vilka som ”kan” eller ”inte kan” teckna.
Hon gick på något som hette Bildskolan en eftermiddag i veckan, en dåtida lundensisk motsvarighet till Kulturskolan. Då hittade hon inte riktigt rätt, visste inte exakt vad hon ville göra, men några år senare började hon göra dagboksanteckningar i tecknad form.
– Då lossnade det för mig. Man kunde göra berättelser. Det var som att texten gav mig bilden och sedan gav kanske serierna mig bilden igen. För nu är jag väldigt intresserad igen, av att bara göra bilder.
Först gjorde hon det bara för sig själv. Det blev en karikatyr här, en situation som hände där, som om hon skämtade med en kompis. Den tonen finns nog kvar, tror hon. Det lite tramsiga som gjordes som ett internt skämt i någons matteblock.
Efter gymnasiet sökte hon till Serieskolan på Kvarnby folkhögskola i Malmö.
– Det kändes tillgängligt för mig, nära – på något sätt. Då kände jag inte att en annan konstskola hade kunnat vara det för mig. Jag var inte där riktigt.
Sara Granér njuter av att ha tillgång till olika maskiner, olika verkstäder, på KKV i Göteborg, som här med tuften i högsta hugg. Foto: Fredrik Jalhed.
Sara Granér fick ett sammanhang på skolan, hon kände att hon hade hittat rätt och att det var viktigt att inte slarva bort det där. Hon startade tillsammans med några andra ett seriekollektiv där de gjorde gemensamma grejer. I samma veva, efter det första året på skolan, började hon med ett projekt som innebar att hon skulle göra en teckning om dagen. Hon hade en tanke i bakhuvudet, att det skulle räcka till en bok till slut.
Något år senare fortsatte hon, gick det andra året på Serieskolan och då hittade hon ännu mer rätt och kunde grotta ner sig i det sättet att jobba.
Bor: Anneberg i Kungsbacka kommun.
Ålder: 44 år.
Yrke: Serietecknare, konstnär, satiriker.
Familj: Sambo och bonusbarn.
Aktuell: Utställningen ”Räls oss ifrån ondo” på Bildmuseet i Umeå, 17 oktober 2025 till 5 april 2026.
I den storslagna och överväldigande lokalen, där två kvinnor jobbar koncentrerat samtidigt som vi pratar, förklarar Sara Granér att intresset för många olika saker har fört henne framåt, snarare än ett resultat av ett förbättrat självförtroende. Hon är så intresserad av så mycket, av så många olika ämnen, men också av olika material, färger och tekniker. Den där till synes spretiga nyfikenheten har gjort att hon har gjort dockteater, böcker, allt på en gång.
Hur väcks dina idéer, hur kommer de till?
– Ibland har jag aktivt försökt samla på den här känslan av att bli fascinerad av något. Det har jag märkt kan funka för mig. För nästa gång jag känner så kan jag lägga det på minnet och kanske använda det. Jag tänker att det är ganska bra att jämföra det med att leta efter svamp, att man måste ha en viss blick inställd.
Tillbaka till Serieskolan och folkhögskolans värld. Hon har varit gästföreläsare många gånger på olika folkhögskolor och hon beskriver Kvarnby folkhögskola som en plats där konsten blev tillgänglig för henne.
– Där kunde jag hitta konsten och där kunde jag vara med konsten. Så hade jag inte uttryckt det då, men det var det som hände. Det andra året gjorde jag ju min första bok och där byggde jag min grund. Jag lärde mig hur jag skulle jobba.
På ett stillsamt sätt lyser Sara Granér när hon pratar om Serieskolan, om det fria, om den ”konstiga spännvidden” mellan de olika deltagarna på skolan, om det hon så ofta har känt när hon senare har besökt folkhögskolor landet runt, att miljön är lugn och mänsklig, ett andningshål för folk.
Hon strålar även när hon pratar om sin kommande utställning ”Räls oss ifrån ondo”. En tågrelaterad utställning på Bildmuseet i Umeå, inspirerad av elfel, signalfel och personer i tågområdet. Skildrat med de ordvitsande satir- och samtidsglasögonen på.
Lika glad blir hon när hon pratar om den norrländske poeten och musikern Matti Alkberg vars tankar inspirerar henne mycket.
– Ja, namnet på hans turné, ”Alla är sämst”, är en så fin antites till vårt samhälle där man hela tiden ska säga att man är bäst. Så Mattis turnénamn är den viktigaste frågan i det jag ägnar mig åt: att vi i dag delar upp oss i vi och dem, vi är bra och ni är dåliga.
LÄS MER:
Nyheter Tora Vega folkhögskola och Östra Grevie folkhögskola tar över när Albin folkhögskola upphör.
Nyheter Kista folkhögskola i nordvästra Stockholm riskerar att tvingas lägga ner sin verksamhet.
Nyheter 150-årsjubileum på Grebbestads folkhögskola! Under jubileet möts nuvarande och tidigare deltagare i samtal om skolans betydelse, där folkbildning och folkhögskolans roll blir tydlig.
Recensioner Böcker som utspelar sig i folkhögskolemiljöer är inte vanliga. Nu släpps två läsvärda romaner, en romantisk relationshistoria och en blodig thriller, skriver recensenten Tommy Fogelberg.
Krönika Jag lärde mig det periodiska systemet på folkhögskola. Kemi som jag hatade underhögstadiet – plötsligt älskade jag det! Är det inte typiskt folkhögskola så säg? skriver Marina Mannbrink Lind, gästkrönikör på Folkhögskolan.
Ledare "Vi har skrivit till Folkbildningsrådet och förmedlat vår oro."
Nyheter Långtidsarbetslösa ska få gå dubbla tiden på folkhögskola för att stärka sina chanser på arbetsmarknaden, föreslår Liberalerna.
Nyhet Regeringen vill satsa totalt 120 miljoner kronor, uppdelat på tre år, på språkstärkande insatser vid folkhögskolor, från och med 2026.
Distansundervisning Att undervisa på distans ställer helt andra krav på både lärare. I sin nya bok ”Undervisa på distans” delar gymnasieläraren Annette Appelstrand med sig av åtta framgångsfaktorer.
Nyhet Trots folkhögskolans bidrag till samhället och höga resultat uteblir satsningarna i regeringens budget för 2026. I stället satsar regeringen på yrkeshögskolan. Ytterst bekymmersamt, konstaterar OFI:s Annica Wallenborg och Sofia Magnusson.
Ny rapport En ny rapport från Folkbildningsrådet visar att folkhögskollärare i stort är nöjda med sitt arbete, men kritiska till låga löner och osäkra anställningar.
Nyheter Nästa år startar Ädelfors folkhögskola en hundskötarutbildning för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Nyheter Släcka bränder, träna livräddning och skära upp bilar. En unik satsning tar form på Hjälmared folkhögskola. Här erbjuder man en profil i räddningstjänst, där praktiska övningar blandas med undervisning på brandstationen i Alingsås.
Nyheter Flera folkhögskolor kämpar fortsatt med kärv ekonomi. Glokala folkhögskolan i Malmö lade ner kurser för ett par år sedan men har nu lyckats vända utvecklingen.
Debatt Sverige bör bidra till Ukrainas återuppbyggnad genom stöd till folkbildning och folkhögskolor, skriver Ingegerd Akselsson Le Douaron, pensionerad folkhögskollärare.
Krönika Vi vet att samhället behöver vård, trygghet och utbildning. Men vad vi alltför sällan pratar om är det som gör livet rikt: skapandet, skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Konkursen slog ut skolan, men inte utbildningarna. Tack vare nya huvudmän och lokalt stöd fortlever Musikteaterskolan och undersköterskeutbildningen.
Nyhet Nästa år införs nya villkor för distanskurser. Men hur påverkar det folkhögskolornas verksamhet? Folkbildningsrådets Karin Gustavsson ger svar på tal.
Reportage I ett decennium har vuxna med intellektuell funktionsnedsättning fått digitala färdigheter för att kunna ta större plats i samhället.
Krönika ”Folkhögskolan är en motkraft i dagens polariserade samhälle.”
Krönika Gym, nybakad kaka och folkhögskola är lika med demokrati, och sommarlov.
Nyhet Jörgen Stridh: Nu börjar vårt arbete med att undersöka om vi kan flytta till en annan folkhögskola.
Forskning Vad är det som styr hur musiklinjernas utbildningar formas och utvecklas? Det har forskaren Julia Eckerstein tittat närmare på.
Reportage På animationsutbildningen på Sörängens folkhögskola i Nässjö smids det stora planer.
Krönika Vad händer när ungdomar och pensionärer pluggar sida vid sida? På Bromma folkhögskola är det inte bara möjligt – det är vardag, berättar läraren Sara Silfverskiöld.
Så gjorde vi Om alla ska kunna vara en del av samhället krävs det krafttag, annars riskerar många personer med funktionsnedsättning att falla mellan stolarna.
Nyhet Markaryds folkhögskola har begärt sig själv i konkurs. Styrelsen såg ingen annan utväg.
Samhälle Riksdagspartierna ger svar på frågan om folkhögskolans betydelse och hur de vill bidra till att säkra skolformen.
Porträtt Musikern och fiolläraren Adrian Jones på Malugns folkhögskola hyllar njutningen och lusten. Och trögheten.
Krönika Folkhögskolan måste bjuda in alla politiker, oavsett parti eller beslutsnivå. Tidö-laget måste med egna ögon se den verksamhet som de ska besluta om, skriver Benton Wolgers.
Nyhet Ambitionen med Åsa folkhögskolas debutfestival Åsadalen var att mötas bortom debatt. Alla röster fick komma till tals, från höger till vänster. Målet med den återkommande festivalen är en folkbildande fest där lokala politiker, deltagare och namnkunniga röster i samhällsdebatten deltar.
Nyhet Hellidens folkhögskola har brottats med ett underskott på 4,3 miljoner och Sommenbygdens folkhögskola har varit nära konkurs. Efter tuffa åtgärder har båda skolorna lyckats vända den negativa utvecklingen.
Ledare Vi lever i den politiska hållhakarnas tid. Med utgångspunkt i Norden har vi en demokratisk infrastruktur som blir än viktigare att stå upp för, skriver Tomas Rosengren, ordförande Sveriges Lärare Folkhögskolan.
Nyhet Folkbildning kan bli en livlina. I Göteborg samlades representanter från Ukraina och flera andra länder för att att bygga upp ett starkt och hållbart folkhögskolesystem i Ukraina.
Nyhet Signild Håkansson har varit en del av folkhögskolan i över 50 år och ser hur den fortfarande bygger på idéerna från 1868, att ge människor verktyg att växa och delta i samhället.
Nyhet För 350 år sedan avrättades 62 personer för häxeri. Nu hålls en minnesdag för att hedra både dåtidens och nutidens offer för ryktesspridning.
Debatt Musikutbildningen på Wiks folkhögskola onödig. Så uttrycker sig sverigedemokraten Jonathan Othén i en film i sociala medier. Musikerförbundet ger svar på tal.
Nyhet Efter bidragsfusk och ett återbetalningskrav på 6 miljoner kronor läggs Albins folkhögskola i Landskrona ner.
Reportage Att sätta studieomdömen är komplext. På Birkagårdens folkhögskola strävar lärarna efter en samlad bild av varje deltagares utveckling, med hjälp av diskussioner, konferenser och nära pedagogiska relationer.
Nyhet Fyra dagar efter påve Franciskus död invigde Sverige äldsta katolska folkhögskola, S:ta Birgittas, sina nya lokaler i Älvsjö.
Krönika Linda Häntak om känslan av att ha förlorat fighten mot livets alla mätstickor.
Forskning Nu har de tolv första studenterna vid forskarskolan tagit en licentiatexamen.
Krönika Lärande sker inte bara i skolan – det formas i livet, kulturen och i mötet med andra, skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Folkhögskolan.
Budget Regeringen har återigen valt att bortse från Sveriges folkhögskolor. Det framgår i vårändringsbudgeten som presenterades den 15 april.
Så gjorde vi Det politiska engagemanget har ökat på Åsa folkhögskola sedan Morgan Hammarlund drog igång Demokratipatrullen.
Ledare "Krasst sett finns det ingen lärarlegitimation som har bäring i folkhögskolan." Det skriver Tomas Rosengren, ordförande för Sveriges Lärare Folkhögskola.
Porträtt Musiken var hans nord, hans syd, hans väst och hans öst. Men det var då, nu är han professor och brinner för folkbildning och den till synes onyttiga kunskapen.
Nyhet Västerbottens folkhögskola gör något ovanligt: reklam för sig själv med hjälp av humoristiska filmer.
Forskning Folkhögskolan kan bidra till att öppna musiklivet för fler. För dagens musikvärld är extremt ojämlik, enligt forskarna.
Debatt Det är inte rimligt att folkhögskolor i välmående områden klarar sig medan skolor i förorter och glesbygden monteras ner. Det skriver Ellie Cijvat, Kinna Skoglund och Kristina Lugo Méndez.