Motsvarandebegreppet?

Forskning visar att folkhögskollärare rör sig mellan flera olika uppfattningar av motsvarandebegreppet, från regelstyrt till relationsstyrt. Foto: Stock adobe.

Motsvarandebegreppet i folkhögskolan rymmer många tolkningar. Jenny Viklunds forskning visar hur lärarnas syn skiftar, från starkt fokus på kursplaner till ett friare, mer deltagarstyrt arbetssätt.

Ett komplext begrepp

Jenny Viklund.

Kännetecknande för motsvarandebegreppet är att folkhögskollärare på allmän kurs ska följa Folkbildningsrådets styrdokument men även ge deltagarna kunskaper som motsvarar Skolverkets kursplaner. Och hur lärarna väljer att tolka det är utgångspunkten i Jenny Viklunds forskning. Studien bygger på intervjuer med 14 lärare. Slutligen kunde hon se fem uppfattningar av motsvarandebegreppet, även benämnda som kategorier.

– Men en och samma lärare kan uttrycka uppfattningar som ryms inom flera kategorier, säger Jenny Viklund, lärare på allmän kurs på Umeå folkhögskola och doktorand i Forskarskolan för folkhögskollärare.

Från regelstyrt till relationsstyrt

I den första kategorin håller man sig nära kursplanerna. Att deltagarna ska få med sig gymnasiekunskaperna betonas starkt. Friheten att själv bestämma om undervisningen, och låta deltagarna bidra, sågs som en utmaning eftersom motsvarandebegreppet uppfattas betyda samma sak som kursplanerna. I kategori två var frihet i fokus.

– Uppfattningen av motsvarandebegreppet innebar att lärare hade frihet att utgå från sina egna föreställningar om planering, undervisning och bedömning. Deltagarnas intresse var också viktigt, och man försökte säkra kvaliteten genom att prata med kollegor.

Förståelse viktigare än fakta

Deltagarnas färdigheter och behov var centrala i kategori tre, vilket matchas med delar i kursplanerna, men inte alla. Bedömningarna var individuella och alla krav behöver inte vara uppfyllda. Här lär man av och med varandra. I den fjärde uppfattningen av motsvarandebegreppet upplevdes kursinnehållet i en del ämnen som mer öppna än i andra, vilket skapade flexibilitet att göra andra saker.

– Här är förståelse viktigare än faktakunskap, samtidigt som förståelsen ska ge deltagarna färdigheter att kunna studera.

Folkhögskolans särart i praktiken

I den femte kategorin lades stort fokus vid att folkhögskolan är en unik utbildningsform. Man pratade om att man bygger kunskap tillsammans och att deltagarna och lärarna är på samma nivå. Motsvarandebegreppet uppfattades vara det som ger förutsättningar att jobba just på det viset och bedömningen utgick ifrån hur bra man trodde att deltagarna skulle klara av universitetet.

Även om ingen tillhörde bara en kategori blev Jenny Viklund förvånad under vissa samtal. 

– Det fanns fall där lärarna utgick exakt från kursplanerna, men också de som knappt tittade på dem.

Jenny Viklund arbetar på Umeå folkhögskola och har forskat på deltid under fyra år, i Forskarskolan för folkhögskolans lärare.

Mer forskning om folkhögskolan:

”Folkhögskolan är bra på specialpedagogik”

Därför går man på folkhögskola

Tre ideal formar musiklinjerna