Apparna som ger full koll på den biologiska mångfalden

Foto: Oskar Omne

Utomhuspedagogen Johan ­Lindell tipsar lärare hur de kan väcka elevernas intresse och fascination för naturen.

Appar väcker elevernas nyfikenhet och ökar deras intresse för naturvetenskap och biologisk mångfald.
– Det är svårt för lärare att ha koll på allt som finns ute i naturen. Då är apparna ett bra stöd, säger utomhuspedagogen Johan Lindell.

Under en vandring längs Fyrisån i Uppsala får både lärare och gymnasieelever chansen att lära sig mer om naturen och hur den samspelar med samhället. Vid Övre föret, strax norr om Ultuna, sväller ån till en liten sjö och där rastar och häckar många fåglar.

Med hjälp av appen ”Merlin Bird ID” kan vandrarna identifiera fåglar genom att använda ljudinspelningar och foton. I våtmarksområdet finns framför allt änder och vadare, men även till exempel knipa, vigg, kungsfiskare och kornknarr.

Johan Lindell

Namn: Johan Lindell.

Ålder: 51 år.

Gör: Evolutionsbiolog och lärare, verksam som utomhuspedagog vid Upplandsstiftelsen.

Bor: Uppsala (i radhus nära skogen).

Det bästa med att vara utomhus: I naturen kan man vara sig själv och landa i verkligheten. Att uppleva frisk luft i naturens grönska, tillsammans med livets fantastiska mångfald, är gott för kropp och själ.

– En lärare kan låta sina elever använda appar när de undersöker ett naturområde, säger Johan Lindell, utomhuspedagog vid Upplandsstiftelsen och regelbundet i nära kontakt med lärare i olika samarbetsprojekt.

Apparna rymmer fler arter än en bok

De appar han rekommenderar är gratis och lätta att ladda ner. De är enkla att använda och de kan identifiera många fler arter än vad som får plats i en fälthandbok. Men för att kunna bestämma en art behöver de så bra information som möjligt att arbeta med.

”Flora Incognita” identifierar växter. Tekniken bygger på att man tar flera bilder och dokumenterar såväl blomma, som blad och hela växten.

”iNaturalist” visar naturen i realtid med hjälp av AI. Sätt igång kameran och låt appen stegvis komma fram till en mer avgränsad artgrupp.

”Seek” är en enklare men snarlik variant av ”iNaturalist”. Appen kräver ingen registrering och passar därför bra i skolsammanhang.

Johan Lindells tips till lärare

  1. Gör en gemensam undersökning med hjälp av apparna tillsammans med dina elever. Visa att det är okej att inte kunna allt från början. Lärare vill väcka sina elevers nyfikenhet, men känner kanske samtidigt att de inte själva har tillräckliga tekniska kunskaper. Fundera över hur du kan jobba med apparna för att komma över tröskeln.
  2. Förlita dig inte för mycket på apparna i din undervisning. De ska vara ett hjälpmedel i arbetet med att väcka elevernas intresse och fascination för naturen. Men om man lutar sig för mycket mot tekniken under vistelsen ute i naturen är det risk att man inte är riktigt närvarande och ser alla djur och växter man har omkring sig.
  3. Låt eleverna ta apparna till hjälp för att gå ut i naturen och identifiera ett antal insekter, svampar och träd. Prata sedan vidare i klassrummet om vad eleverna hittat i skogen och vilken roll de olika fynden spelar i ekosystemet. Hjälp dem att se sambanden ute i naturen och öka deras förståelse för den biologiska mångfalden.
  4. När du använder appar behöver du ta fotografier som är skarpa och visar så mycket som möjligt av blomman, insekten eller svampen. Undvik störande moment, som till exempel att andra arter syns på bilden. Oftast fungerar det bra att du tar bilden med mobil-kameran, men glöm inte att ta flera foton som visar olika delar av motivet.

Här hittar du fler tips från Johan Lindell.

LÄS ÄVEN

Nya kursplaner: Skolverket fick nobben av alla fysiker

Rekordmånga flickor underkänns i NO-ämnena

Världens starkaste lärare lyfter undervisningen

Forskaren: Naturelever är duktiga på att använda AI

Tre NO-lärare om uteundervisning