Forskarens hårda mattekrav: ”Läget är akut”

Forskaren Linda Ahl, vid Nationellt centrum för matematikutbildning, leder forskningsprojektet Algebramåndag. Hon gör uppgifter till lärare i årskurs 4 och uppåt.

De har riktat svidande kritik mot matematikundervisningen. Nu arbetar forskarna Linda Ahl och Ola Helenius med lärare i flera kommuner för att förändra den – från grunden.
– Det är akut att göra något. Det här är ett samhällsproblem, säger Linda Ahl.

Linda Ahl och Ola Helenius, filosofie doktor respektive professor i matematikdidaktik, har gått hårt åt den svenska matematikundervisningen.

Vaga läro- och kursplaner gör att läromedel helt saknar progression och bäddar för att många elever lämnar grundskolan utan godkända betyg, enligt forskarna.

Att eleverna först ges en bristfällig undervisning och sedan utestängs från gymnasiet är ett svek, menar Linda Ahl.

– Det är verkligen dags att ta ansvar. Antingen får vi släppa kravet på att alla ska kunna matte eller så får vi lära ut den så att eleverna faktiskt klarar sig, säger hon.

Hon utveklade sin undervisning på anstalt

Det var som lärare på Kriminalvårdens anstalter som Linda Ahl insåg att de elever hon träffade, som alla hade skolmisslyckande i bagaget, hade samma problem. De kunde inga grundläggande matematiska resonemang – alltså algebra.

– Kan du de grunderna krymper hela matematiken ihop. Det är inte mycket eleverna behöver lära sig från årkurs 1 till 9. Ändå har vi lyckats förvirra dem så mycket eftersom vi har ett svagt fokus på sambanden mellan olika matematiska områden.

På anstalterna arbetade Linda Ahl fram undervisningsmodellen Algebramåndag som nu sprids i skolor i flera kommuner. Tillsammans med Ola Helenius servar hon lärare, från lågstadiet till gymnasiet, med uppgifter som eleverna arbetar med på en lektion i veckan.

Att förändringen av undervisningen inte bara dumpas i knät på enskilda lärare är avgörande, anser hon.

– Det måste finnas en väl förberedd struktur och uppgifter att utgå ifrån. Lärarna måste få samarbeta med varandra, rektor måste backa dem och kommunerna måste hålla fast vid detta, säger Linda Ahl.

Måste börja med algebra tidigt

Hon menar att det är centralt att eleverna tidigt utvecklar förmågan att resonera algebraiskt.

– På mellanstadiet bör eleverna ha gjort det mesta. Nöter vi in de här grundläggande resonemangen så kan de hantera alla möjliga olika aritmetiska uttryck. Jag tror också att matematiken blir mycket roligare när den blir sammanhängande och rör sig framåt, i stället för att den känns random och skum. 

LÄS ÄVEN

Här läggs matten om – på alla stadier

Matteresultaten på nationella proven störtdyker – igen

Mattelärare sänker nivån när kunskapsklyftan ökar

Läraregenskapen som väcker elevernas intresse för matte