Källa: Skolverket
Till startsidan
Alexander Alsén, ordförande i LMNT, riksföreningen för lärare i matematik, naturvetenskap och teknik, och Ingela Bursjöö, lektor i fysik, är oroade över utvecklingen.
Betyg
Rekordmånga flickor underkänns i NO-ämnena. Det visar Skolverkets statistik för vårens betyg i årskurs nio.
– Tjejerna är inte så synliga när de behöver stöd, säger Alexander Alsén, ordförande i LMNT, riksföreningen för lärare i matematik, naturvetenskap och teknik.
Andelen flickor som fick betyget F i fysik och kemi när de slutade nian i våras var 9,7 procent, den högsta siffran sedan de första niorna gick ut med nuvarande betygsskala för tolv år sedan.
För tio år sedan var motsvarande andel 7,0 procent i båda ämnena.
Det framgår av den betygsstatistik som Skolverket presenterade i slutet av förra veckan.
– Utvecklingen är oroande och det behövs en ordentlig utvärdering för att få en förklaring till sifforna, säger Alexander Alsén, ordförande i LMNT, riksföreningen för lärare i matematik, naturvetenskap och teknik.
Tjejerna tappar i alla NO-ämnen, även i biologi som traditionellt varit deras starkaste ämne i naturvetenskapen. I våras var andelen underkända flickor i nian 8,0 procent, jämfört med 6,0 procent år 2016.
Utvecklingen går åt fel håll för flickorna, men samtidigt har de fortfarande högre genomsnittliga betygspoäng än pojkarna i alla NO-ämnen (trots att utvecklingen går åt rätt håll för pojkarna). Det är också färre flickor än pojkar som underkänns (F eller streck).
Källa: Skolverket
Alexander Alsén understryker vikten av att uppmärksamma flickor som behöver stöd.
– De är inte lika synliga som pojkarna när de behöver stöd. Killar är ofta mer utåtagerande och har ofta lättare att få lärarens uppmärksamhet.
Kanske kan även utformningen av de nya nationella proven vara till flickornas nackdel, funderar han.
– Proven har gått från att belöna resonemang och källkritik till att premiera faktakunskaper. Det skulle kunna missgynna tjejer som grupp. De är ofta mer verbala än pojkarna och duktiga på resonemang.
Den sjunkande läsförståelsen är ytterligare ett problem.
– När eleverna kommer till klassen första dagen på terminen räcker det nästan att ta del av deras läsförståelse för att se hur det kommer att gå för dem i skolarbetet och vilka betyg de kommer att få, säger Alexander Alsén.
Han framhåller att läsförståelse och NO har en stark koppling,
– Delar av ämnesinnehållet är abstrakt och innehåller många nya ord och teoretiska resonemang. Undervisningen omfattar inte någon lässtrategi och eleverna får inte så många instruktioner för att till exempel plocka ut viktiga ord och omfördela det de läser till en fråga.
Ingela Bursjöö är lektor i fysik, både i Göteborgs stad och på Göteborgs universitet. Hon arbetar bland annat med att länka samman akademi, skola och omgivande samhälle och ser bristen på laborationssalar som ännu en faktor som påverkar elevernas intresse och engagemang.
– Laborativa ämnen som naturvetenskap och teknik har fått allt svagare förutsättningar att just laborera. Det är personalkrävande med mindre elevgrupper och medför kostnader i form av salar och utrustning.
På högstadiet är prao en starkt motiverande aktivitet för eleverna, menar Ingela Bursjöö. Under två veckor får de uppleva hur naturvetenskap, teknik och andra skolämnen möter arbetslivet.
Ett bekymmer är att antalet praoplatser har minskat avsevärt jämfört med för 15–20 år sedan.
– Nyckeln ligger i motivation och att elever får möjlighet att se kopplingar mellan det de gör i skolan och det de kan göra framöver i yrkeslivet, säger Ingela Bursjöö.
LÄS ÄVEN
Nya siffror: Andelen F ökar i alla NO-ämnen
Elever skolkar från NP för att skydda sina betyg
Debatt. Orimligt att en termins studier räcker för godkänt slutbetyg i NO-ämnen
Nationella prov Matteläraren: ”Det blir som ett lotteri.”
Matematik no teknik Ny rapport: Eleverna blir både mer intresserade och får ett starkare självförtroende.
Matematik no teknik Ny rapport: Svårt att motivera och hålla kvar intresset för alla elever samtidigt.
Betyg Nya siffor: ”Utvecklingen är oroande”.
Matematik no teknik Få unga tycker att grundskolans teknikämne är intressant.
Matematik no teknik Utredaren: Utvidgade undervisningstiden kanske ännu inte har fått genomslag.
Krönika Matteläraren: ”Grovplanering? Varför inte följa boken?”
Elevinflytande ”Känner de att de inte förstår stänger de av.”
Debatt Matteläraren: ”Upplever en ökad tilltro till sin matematiska förmåga”.
Reportage Matteläraren: Jag kan sitta med en elev tills den förstår.
Läraryrket NO- och matteläraren: ”Roligt, varierande, tungt, spännande.”
Forskning Forskaren: Eleverna testar sig fram på samma sätt som ingenjörer gör.
Lektionstipset NO-läraren: ”En enkel metod som inte är så tidskrävande”.
Forskning Forskaren: Noggranna förberedelser av lektionen har störst effekt på elevernas lärande.
Forskning Forskaren: ”Lärarens roll blir extremt viktig.”
Forskning Forskaren: Grunden för att ge eleverna tydlig och relevant undervisning.
Debatt Matematikläraren: ”Det krossar mitt hjärta”.
Forskning Ny studie: Effekterna tydligast i matematik.
Debatt Gymnasieläraren: Så brister grundskolans matematikundervisning
Debatt ”Tro på elevernas förmåga att själva nå insikt.”
Forskning Forskaren: Blir svårare att använda sitt arbetsminne effektivt.
Forskning Forskaren: Gradvis breddar eleverna sin förståelse för teknik.
Forskning ”Det är anmärkningsvärt.”
Pedagogiska tips Matteläraren: ”Det är extremt effektivt.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika Matteläraren: Varför kan de inte delas upp på flera dagar?
Reportage Matteläraren om satsningen: ”Den bästa idé jag kommit på.”
Debatt Matematikprofessorn: ”Vad ska de göra? Ta sig i kragen?”
Matematik no teknik ”Eleverna visade ett ökat intresse för teknikämnet.”
Lektionstipset ”När de får se, höra och göra själva så får jag med mig många.”
Forskning Forskaren: ”Resultatet ger en inblick i vad som fungerar bra.”
Krönika Matteläraren: Bakom de svarta rubrikerna finns det lärare som saknar förutsättningar.
Debatt ”Matematiken reduceras till mekaniska upprepningar.”
Forskning Forskaren: Elever tar sig an uppgifter som de inte vet direkt hur de ska lösa.
Reportage Matteläraren: Jag upplevde att det gick lättare för eleverna.
Betyg 6 av 10 lyckas inte höja sitt F i matematik.
Undervisning ”Det är med de små laborationerna som vi fångar eleverna.”
Pedagogiska tips Så guidar de sina elever till kloka antibiotikabeslut.
Forskning ”Eleverna utvecklar en djupare förståelse för ämnet.”
Debatt Matteläraren: Modellen ger eleverna en bättre självbild och får dem att växa.
Debatt Matteläraren: Många av mina elever förväntar sig att jag ska lösa uppgifterna åt dem.
Matematik no teknik Matteläraren: Man tar fasta på en ytterst begränsad del av kognitionsforskningen.
Debatt Matteläraren: Galet stor andel vill se någon form av grupperingar.
Forskning Ny studie identifierar flera hinder för metoden.
Lärarpriser Så väcker de elevernas intresse för matematik och naturvetenskap.
Krönika Matteläraren: Risken är att vår fascination leder oss lite fel.
Matematik Två av tre elever negativt inställda till matematik.
Undervisning NO-läraren: ”Jag håller på att fasa ut skriftliga prov”.
Reportage Så får de intensivmatten att fungera i praktiken.
Teknik ”Elever rycker i dörren för att få komma in till lektionen.”