Maria är unik i sin bransch

Lektionstipset
Maria Holmkvist är unik som kvinnlig yrkeslärare på VVS- och fastighetsprogrammet.
Och hon uppmanar till att försöka få fler tjejer att söka utbildningen.
Ett tag trodde Maria Holmkvist att hon var den enda kvinnliga läraren på VVS- och fastighetsprogrammet. Men på en konferens i höstas så träffade hon en kvinnlig kollega.
– Vad jag vet så är det bara hon och jag med den här inriktningen, säger hon.
Det är även få tjejer som söker sig till programmet och VVS-branschen. Så därför är det viktigt med kvinnliga förebilder.
Hur ska man göra för att stötta de tjejer som går programmet och få fler att söka?
– I den mån tjejerna själva vill så ska man fronta dem så att andra ser att det faktiskt finns tjejer på utbildningarna. Det kan vara på öppet hus, i broschyrer eller vid besök på högstadiet. Genom att visa tjejer på programmet så kan fler inspireras att söka. Man ska också lyfta fram att yrket inte bara handlar om att rensa avlopp, som luktar illa. Det är inget yrke som man behöver vara rädd för. Det kan vara tungt och bökigt men det är roligt och varierande, svarar Maria Holmkvist, som arbetar på Uppsala yrkesgymnasium Jälla.
Hur bemöts du som kvinna på ett område där männen dominerar?
– Jag har alltid blivit bra bemött av lärarkollegor och även av kollegor när jag var i branschen. En del elever kan i början undra om jag kan det här, men efter ett tag så lägger det sig. Jag möts inte med mindre respekt än andra. Men jag dyker upp som en kvinna i en manlig värld.
Hur ska man få fler ungdomar oavsett kön att söka VVS- och fastighetsprogrammet?
– Svårt att svara på. Det känns som att VVS är lite anonymt. Bygg och transport har lättare att få sökande och även tjejer till sina program. Vår bransch och våra yrken måste nog synliggöras mer.
I yrkesprogram är det den grupp som är i minoritet som har svårast att nå examen på tre år. Vad tror du att det kan bero på?
– Det har inte jag upplevt. De få tjejer som jag har haft under åren har klarat sig bra. De har varit de bättre när det gäller att prestera både i yrkesämnen och i gymnasiegemensamma ämnen.
Hur ska man generellt sett få fler att lyckas i gymnasiet?
– Viktigt är att eleven har ett intresse för det program som den väljer. Sen spelar det ingen roll om det är rörmokeri, målning eller matematik som man är intresserad av.
– Ämnesintegrering tror jag kan vara en väg att få fler att klara målen. Man kan till exempel göra beräkningar på vattencylindrar i matematik och man kan i engelska ta upp olika begrepp i vår bransch.