Tolv yrkeslärare för och emot nivågruppering

Lärarnas egna vittnesmål ur Yrkeslärarens enkät.

Här beskriver tolv lärare varför de vill se nivågrupperingar av elever. Citaten är hämtade ur Yrkeslärarens enkät som besvarats av drygt 3 000 lärare.

Nej, jag nivågrupperar inte

  1. ”Vi har inte vi vågat göra så då vi känner att det kan tas fel och anses dåligt, trots att alla i arbetslaget tror att uppdelning gynnar majoriteten av våra elever.”
  2. ”Samarbete är key i det område jag undervisar inom (vård och omsorg). Att nivågruppera kan göra att du sedan i verkliga yrkeslivet inte kan samarbeta med vem som helst.”
  3. ”Skolledningen anser att inkludering handlar om att alla ska vistas i samma klassrum. Som lärare känner man pressen att godkänna elever fastän de saknar kunskaper, ska se bra ut i statistiken!”
  4. ”De måste vänja sig vid olikheter och lära sig att hantera att arbeta med olikheter! Tar vi ifrån dem den möjligheten så blir de aldrig helt självständiga individer.”
  5. ”Samhället är redan tillräckligt segregerat och elever ska inte grupperas på grund av kunskapsinhämtning i skolan. Mindre klasser, så kommer ni få se resultat.”
  6. ”Det anses väl inte helt rumsrent att nivågruppera.”

Ja, jag föredrar att nivågruppera

  1. ”Vid skolstart kartläggs elevers nivå och de delas in i olika grupper. Indelningen kan även göras innan eleverna börjar skolan utifrån omdöme från grundskolan.”
  2. ”Vi har öppna nivågrupperingar som innebär att eleven inte är fast i en grupp utan kan komma att lyftas till en högre nivå eller lägre utifrån elevens behov och önskemål.”
  3. ”Tror att fler kommer nå målen då, oavsett om man vill ha ett E eller A.”
  4. ”Vi schemalägger utifrån nivå. Läraren kan lättare nå varje elev och varje elev når längre/högre kunskaper om gruppen inte är så spretig.”
  5. ”Vissa har ju inte ens knäckt läskoden.”
  6. ”Ingen i ledningen har ens lyft frågan. Gissar att det kan ha med ekonomi att göra i och med att det kommer krävas mer personal. Jag tycker att det är bra med gruppering.”

LÄS OM yrkesläraren Samuel Genemos arbete med nivågruppering:

Nivågruppering skapar rättvisa och stärker eleverna