Marie Törnqvist tittar på när eleven Felicia Bordi övar på att slå en så kallad tappsko.
Till startsidan
Digitala verktyg
Yrkesläraren Marie Törnqvist tycker att digitala verktyg passar bra även för yrkesutbildningar och har bland annat låtit landslagstränare bedöma elevernas ridlektioner på film. Nyligen blev hon nominerad till Guldäpplet.
På långt håll hörs metalliska slag från stallet på Ängens gård. Det är några av eleverna från Realgymnasiet i Trollhättan som lär sig grunderna i hovslageri, eller tappskokompetens som det egentligen heter. De slår av de gamla nitarna, bänder loss skon, raspar hoven plan och hamrar slutligen i en ny söm. Allt på ett avhugget ben från en död häst.
– Det känns ju lite konstigt, men det går ju inte att slå på en tappsko på en levande häst eftersom den kan bli halt om man gör fel, förklarar Felicia Bordi.
Marie Törnqvist tittar på när eleven Felicia Bordi övar på att slå en så kallad tappsko.
Hon och klasskamraterna Amanda Lundblad och Josefin Wedholm har hållit på med hästar sedan barnsben och trivs med att en stor del av undervisningen är i stallet. Just nu går de i trean på naturbruksprogrammet inriktning ridning och uppskattar att de äntligen får göra alla moment på plats.
– Själva utgångspunkten för Realgymnasiet är ju att det är praktiskt. Många elever väljer oss just för att de vill jobba mer ute i verkligheten och mindre i skolbänken, förklarar Marie Törnqvist, lärare i hästhållning.
– Därför är inte digitala verktyg det första man tänker på i mitt ämne, fortsätter hon.
Marie Törnqvist.
Men strax efter att hon blivit anställd som hästlärare slog pandemin till och i likhet med sina kollegor fick hon snabbt ställa om sin undervisning. Men hur gör man med kurser i hästskötsel, ridning och körning?
Lösningen blev ett helt smörgåsbord av digitala verktyg. Förutom inspelade föreläsningar och liveföreläsningar, använde hon filmer, vloggar, quiz och poddar för att fördjupa och instruera i moment som ingick i kurserna.
– Jag försökte vara kreativ och hitta på saker som skapar mervärde för eleverna och som de har nytta av, säger Marie Törnqvist.
Det gjorde hon så bra att hon tidigare i höst blev nominerad till Guldäpplet – ett pris för lärare som utvecklar och förnyar sin undervisning med digitalt stöd på ett bra sätt.
– Jag blev glad och förvånad. Och det är roligt att lyfta upp digitala verktyg inom yrkesprogrammen där man kanske inte tänker på dem från början.
I kursen ridning och körning fick eleverna be någon filma när de red och delade filmen med sina klasskamrater. Eleverna fick sedan ge återkoppling till varandra i grupper.
– Vi är vana vid att bli filmade vid tävlingar för att kunna titta på vår ritt tillsammans med våra tränare, så det var väl inte jättenervöst att visa upp för hela klassen även om det kändes lite ovant till en början, berättar Amanda Lundblad.
– Vi fick mycket bra feedback från varandra, inflikar Felicia Bordi. Vi kunde gå igenom varje ritt och titta noga på saker som tempo, vägar, anridningar, sits och balans. Det var kul att se andras teknik. Alla har ju sitt sätt och tar olika vägar för att ändå nå samma mål.
– I vanliga fall är vi ju helt koncentrerade på vår egen ritt under lektionerna, men nu kunde vi se och lära av hur andra gör. Fördelen med film är ju också att man kan titta hur många gånger som helst, instämmer Josefin Wedholm.
Även Marie Törnqvist tycker att hon fick god möjlighet att titta noga och ge individuell återkoppling som kan vara svårt att hinna med under en vanlig ridlektion. Dessutom bjöd hon in landslagstränaren Anna-Clara Pettersson till en av lektionerna för att ge eleverna feedback på en ny nivå.
– Jag fick exempelvis tips om hur jag skulle rida mina två hästar som skiljer sig mycket i sitt temperament och i sitt rörelsemönster. En är energisk och pigg och tar stora galoppsprång, den andra är mer långsam och tar kortare steg. När Anna-Clara förklarade utifrån filmen förstod jag precis vad hon menade, berättar Amanda Lundblad.
Filmerna och den gemensamma återkopplingen är något som kommer att bli ett permanent inslag i Marie Törnqvist undervisning. Också att knyta till sig personer i undervisningen som inte skulle kunna vara fysiskt på plats.
– Drömmen skulle vara att få feedback från Peder Fredricson, säger eleverna samstämmigt och syftar på Sveriges OS-stjärna i hoppning.
– Ja, varför inte. Man kan ju alltid fråga, säger Marie Törnqvist och ler. Det är bara fantasin som sätter gränserna.
Det har blivit dags att gå ut i stallet där det belgiska varmblodet Iggor står och väntar. Här i ridhuset har tjejerna tillbringat många timmar av övning och åter övning. Ett digitalt hjälpmedel som de skulle önska sig är att bli filmade och få upp sin ritt på en stor skärm i ridhuset.
– Då skulle vi direkt kunna se våra egna misstag och korrigera dem så att de fastnade i muskelminnet. Men det är tyvärr en dyr teknik, påpekar Josefin Wedholm.
Även om Marie Törnqvist tycker att de digitala arbetssätten är här för att stanna är hon glad att distansundervisningen är över.
– Jag har svårt att se att det skulle finnas några vinster i att ersätta undervisningen på plats med distans. Inte för de här eleverna i alla fall, säger hon.
Däremot tycker hon att det finns mycket att vinna på att använda digitalisering som ett sätt att variera och differentiera undervisningen. Exempelvis gör sig inte alla elever bäst i skrift och att låta dem redovisa genom ljudfiler, poddar eller filmer blir ett sätt att få fler att nå sin fulla potential.
– Det finns mycket teknik som kan stötta lärandet. Just nu använder vi exempelvis ett datorprogram där eleverna lär sig att räkna ut foderstater, alltså hur mycket näring fodret ska innehålla till varje häst, säger Marie Törnqvist.
Men hon understryker också att källkritik är ett område som behöver ges större plats när allt mer information i undervisningen söks och hämtas på nätet.
– Eleverna behöver lära sig granska och värdera. Vem är det som står bakom informationen? Är det lilla Gretas hästblogg? Vet vi i så fall om den är trovärdig eller inte? De frågorna behöver bli en naturlig del av undervisningen.
Debatt Maria Kristoffersson på enheten för samordning på Universitets- och högskolerådet är kritisk till Yrkeslärarens artikel om hur blivande yrkeslärare valideras.
Nyheter Tiktok och byggkollo ska väcka ungas intresse för yrkesprogram. Samtidigt ökar behovet av smalare utbildningar. Men bristen på praktikplatser utmanar utvecklingen.
Nyhet Tolv anställda yrkeslärare får nu gå yrkeslärarutbildningen utan löneavdrag. Lika många ska täcka upp på deras skolor med förhoppningen att lockas till att bli lärare.
Nyhet Yrkeslärarutbildningen har fått mycket kritik. Men yrkeslärare Linda Nygren har framför allt positiva erfarenheter.
Debatt Yrkesprogram är ingen andrahandslösning, skriver Diana Vasiliou på Företagarna.
Forskning Forskaren: Längden på en lektion har stor betydelse för elevernas utveckling av yrkeskunnande. Men tiden har minskat.
Debatt Sjuksköterskor utan lärarutbildning får ofta undervisa blivande undersköterskor medan erfarna yrkeslärare med bakgrund som undersköterska väljs bort, berättar menar Stefani Storm Aspenbrant.
Debatt Upplärning blir betydligt svårare om individen inte har de teoretiska grunderna som krävs, skriver Jesper Hedin Hirasawa på arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna.
Nyhet Skillnaderna är stora mellan olika yrkesprogram när det gäller hur många som välja att studera vidare på högskola. På ett par program är det endast två procent som väljer högre studier, visar nya siffror från SCB.
Krönika Riskerar ungas utbildningsval och drömmar att trängas undan? skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Antalet ansökningar om att starta yrkesprogram ökar, radikalt.
Nytt program Snart drar frisör- och stylistprogrammet igång. En av inriktningarna är barberare, vars utövare har exploderat de senaste åren.
Reportage På Vallentuna gymnasium kombineras teori och praktik med riktiga klientmöten och PT-licens vid examen.
Forskning Mobiltelefoner är viktiga verktyg för yrkeslärare när de vill koppla ihop arbetsliv och undervisning, visar Sandra Carlsson i en ny avhandling.
Nyhet Forskaren Ruhi Tyson tycker kvaliteten på yrkeslärarutbildningen är ett underdebatterat område, liksom yrkesläraren Tony Eriksson.
Reportage Stress är oundvikligt i bageri- och konditorbranschen. Att göra saker inom en viss tid vägs in i bedömningen i både examensarbete och yrkesprov.
Panelen Vilken kollega har underlättat din vardag, och vilka kunskaper har du delat med dig av? Vi bad tre lärare att svara.
Nyhet Ännu en gång får Praktiska gymnasiet kritik för att inte kunna erbjuda APL-platser till sina elever. Nu ger Skolinspektionen skolan i Täby ett vitesföreläggande på 8,5 miljoner kronor.
Reportage En fjärdedel av eleverna i årskurs ett på bygg- och anläggningsprogrammet på Bråvallagymnasiet är tjejer. Mycket tack vare yrkesmässan.
Krönika Kan en hög grad av elevinflytande bli särskilt problematisk i yrkeslärarens undervisning?skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Yrkesläraren.
Gy25 Fler elever behöver välja yrkesprogram men även olika yrkesutgångar i och med Gy25, betonar Byggföretagen. Men farhågor finns för att lågkonjunkturen kan ge motsatt effekt.
Reportage Det är en del att sätta sig in i men vinsten är att bedömningshysterin minskar. Det är tankar från yrkeslärare och programrektor på Westerlundska gymnasiet, som gör sig redo för Gy25.
Panelen Vad tycker eleverna är svårast? Och hur gör man för att komma framåt? Vi bad tre lärare svara.
Krönika Med en bra relation kan vi hjälpa eleverna att nå längre än vad de själva tror. Det skriver yrkesläraren Emil Karlsson.
Debatt Yrkeslärarna: Stärk yrkeslärarlegitimationens värde genom att införa två sorters yrkeslärartjänster. Lägg sedan till en rejäl löneskillnad, allt för att skapa ett incitament till utbildning.
Yrkesprogrammen Fler elever lockas till gymnasieskolans yrkesprogram – men för många vill bli säljare och för få siktar mot jobb inom vården, enligt Skolverket.
Lektionstips Ämnesintegrerat arbete gör skolan roligare, tycker eleverna på Malmenskolan i Ludvika. Där är verklighetsnära lärande i fokus.
Fokus Yrkesläraren Fredrik Bergström tycker att man borde lägga mer energi på att få högre måluppfyllelse än att vara ängslig för att elevinflytandet inte är tillräckligt högt.
Fokus I yrkesämnen syftar repetition till att jobba upp ett arbetsflöde. Annars är det omöjligt att lära sig att utföra uppgifter instinktivt, enligt yrkeslärarna Eva Bida och Tommy Larsson.
Forskning Yrkeslärare får inte det specialpedagogiska handlingsstöd som de skulle behöva, visar ny forskning. Men ändå har de blivit skickliga på att utveckla metoder för att stötta elever med särskilda behov.
Betyg De nationella slutproven ska bli frivilliga på yrkesprogram utan högskolebehörighet. Det föreslår betygsutredningen, som vill införa de nya betygen från hösten 2027.
Legitimation Frågan om yrkeslärarlegitimation är högaktuell. Sveriges Lärare vill att det ska bli obligatoriskt, vilket yrkesläraren Peter Muskos håller med om.
Krönika Intentionerna är fantastiska men mina kollegor och jag har redan fått syn på flera svårigheter, skriver krönikören Malin Nyberg om Gy25.
Panelen Vad har du lärt dig under dina år som lärare? Och vad är fortfarande svårt? Vi bad tre lärare svara.
Så gjorde vi Under APL i andra länder är samarbetsförmåga A och O, inte språket, berättar yrkesläraren Eva-Karin Fryklund.
Krönika Från ointresse till att ta egna initiativ. Det är en process som jag tror att många yrkeslärare får uppleva i arbetet med elever.
Yrkesprogrammen Industritekniska programmet kräver målmedvetenhet. Eleverna ska träna sin förmåga att vara kreativ och jobba med av olika typer av utrustning. Dessutom bidrar lärarna med social kompetens, och självförtroende.
Reportage Ett tryggt arbetslag skapar trygghet hos eleverna. Det smittar av sig. Föga förvånande men lättare sagt än gjort. På Finsnickeriet på S:t Eriks gymnasium i Stockholm har man lyckats, och prisats med titeln Årets arbetslag 2024.
Yrkesprogrammen 38 procent av dagens elever vet inte om de kan få högskolebehörighet på yrkesprogrammen eller inte, enligt undersökningen ”Gymnasierapportsval 2024”
Apl Enskilda lärare ska inte behöva vara ansvariga för att ordna APL till yrkeselever, enligt Erik Ehn Blomgren på Sydsvenska Handelskammaren.
Arbetsmarknad Svenskt näringsliv ser ett stort behov av ökad kontakt mellan yrkesprogram, arbetsgivare och de olika branscherna.
Reportage Utan Per stannar Sverige! Så lyder en del i motiveringen för Årets yrkeslärare Per Heed. Han tränar eleverna vid simulatorn för personbilar och tunga lastbilar.
Reportage Forskaren och hantverkaren Ruhi Tyson anser att samhället underskattar värdet av yrkesutbildningar.
Lagarbete På torget i Olofström står nu renen Rudolf och hans släde, skapade av yrkeselever. Projektet har stärkt både yrkesstoltheten och samarbetet bland eleverna.– De har utvecklats enormt, både som individer och i grupp," säger yrkesläraren Jimmy Bengtsson.
Så gör vi Elevernas svårigheter under APL kan motverkas med goda förberedelser. En lösning kan vara att skolans specialpedagog besöker arbetsplatsen, enligt My Olofsson.
Debatt Den statliga utredningen ”Fler vägar till arbetslivet” har inte kommit en dag för tidigt. Men utredningen dras samtidigt med en del återkommande problem, skriver professorn Alexandru Panican.
Examen Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare, ser ett stort behov av en reglering av planerings- och undervisningstiden för lärare.
Yrkesprogrammen Andelen som söker yrkesprogram har ökat något inför det här läsåret. Men en utmaning är att få fler unga att välja program där det finns gott om jobb.
Nya yrkesprogrammen Det viktigaste är inte att elever kommer in på gymnasiet. Det viktiga är att de kommer ut som anställningsbara och aktiva samhällsmedborgare, säger Kent Andersson.
Debatt Att ersätta yrkesintroduktion med nya yrkesprogram riskerar att få negativa konsekvenser för elever med svåra skolerfarenheter, skriver yrkesläraren Emil Karlsson.