Marie-Helene Ahnborg ledde utredningen.
Till startsidan
Illustration: Getty Images
Studie- och yrkesvägledare 2019 presenterades regeringens senaste utredning om studie- och yrkesvägledning. Men trots att många av förslagen var efterlängtade har inte ett enda förverkligats. Vad hände egentligen?
LÄS MER Sveriges Lärare kräver satsning på vägledare
Den dåvarande S/MP-regeringen tillsatte utredningen 2017 för att ”utveckla skolans studie- och yrkesvägledning så att elever ges likvärdiga förutsättningar”.
Betänkandet lämnades i januari 2019 och väckte entusiasm på många skolor och i många kommunkorridorer. Bland förslagen fanns införande av ämnet Framtidsval, men också att vägledningen skulle breddas till fler ämnen och att både rektorer och studie- och yrkesvägledarna skulle få bättre stöd och tydligare regelverk.
Sedan … hände ingenting.
– Vi har väntat förgäves, säger Per-Åke Rosvall, forskare på Umeå universitet. Från internationella studier vet vi att tidiga insatser och vägledning ger effekt. Man repeterar att det är viktigt, men det kommer inga förslag på reformer eller förändringar.
I läroplanen står det att vägledningen ska vara integrerad i undervisningen och vara hela skolans ansvar. 2019 konstaterade utredarna att den ambitionen inte hade fått ”något riktigt genomslag”. Det har den fortfarande inte, konstaterar Per-Åke Rosvall.
– Studie- och yrkesvägledningen ska motverka stereotypa yrkesval, men vi ser fortfarande att yrkesvalen är väldigt stereotypa utifrån kön och socioekonomisk bakgrund. Man följer i föräldrarnas fotspår. Könssegregeringen består på programmen.
Internationella studier visar att tidiga insatser ger effekt.
Även Peter Gladoic Håkansson, programsamordnare och ämnesansvarig på syv-utbildningen i Malmö, sörjer de uteblivna reformerna:
– Utredningen innehöll många bra och långtgående förslag. En sak som har diskuterats ganska mycket var att införa Framtidsval som ett ämne i skolan. Att göra arbetsmarknadsorienteringen och vägledningen till hela skolans ansvar är något vi har efterlyst länge. I dag är det inte hela skolans ansvar, tvärtom är det på många ställen vattentäta skott mellan professionerna, exempelvis mellan studie- och yrkesvägledarna och lärarna. Det är ingens fel, det är bara så skolan är organiserad.
Frånvaron av förändringar får bland annat effekter på dimensioneringsreformen, menar Peter Gladoic Håkansson. Syftet med den är att gymnasiet i högre utsträckning ska anpassas efter arbetsmarknadens behov.
– Problemet är bara att eleverna inte automatiskt söker vissa utbildningar bara för att kommunerna ökar antalet platser. Det som behövs är utökad vägledning och på det sättet tycker jag att politikerna har skjutit sig själva i foten när man lade SOU:n från 2019 i byrålådan.
① Ett förtydligande av vad vägledning är, att den kan vara både individuell och generell och ska benämnas karriärvägledning.
② Ett förtydligande av elevers tillgång till individuell karriärvägledning.
③ Tydligare krav på att individuell karriärvägledning ska erbjudas vid vissa tillfällen.
④ Förstärkning av det generella karriärvägledningsperspektivet i olika ämnen.
⑤ Ett nytt obligatoriskt inslag med tilldelad tid, ”Framtidsval”, ska införas i grundskolan, grundsärskolan och specialskolan.
Även Ron Mahieu, ansvarig för syv-programmet i Umeå, beklagar att den statliga utredningen fortfarande efter sex år inte har lett till några förändringar.
– Utredningen beskriver mycket av det som faktiskt behöver göras. Tyvärr blev det inte så mycket av den. Men idéerna finns kvar och jag hör allt fler som talar om grundtankarna därifrån: att bredda rollen för vägledaren och att göra syv till hela skolans angelägenhet, en del av undervisningen. Det är något jag alltid har tyckt. Det behövs ett bättre samarbete mellan syv och lärare.
Att göra vägledning till hela skolans ansvar har vi efterlyst länge.
Men hur kan det komma sig att det inte händer något på området, trots att det tycks råda konsensus kring behoven av förändring, nytänk och ny lagstiftning?
Marie-Helene Ahnborg, som ledde utredningen 2019, har åtminstone en kvalificerad gissning.
– Oavsett regering finns det så många andra frågor inom skolan där man enklare kan göra politiska poänger. Det finns så mycket annat, läs- och skrivsatsningar eller vad det nu kan vara, som tar utrymme och då hamnar den här frågan långt ner på listan, hur viktig man än tycker den är. Den är lite mindre spännande, mindre klatschig.
Hon berättar att utredningen fick ett mycket positivt mottagande när den levererades.
– Många hade längtat efter att dessa frågor skulle uppmärksammas och det fanns stora förhoppningar om att något äntligen skulle hända. Så självklart har det också lett till stor besvikelse över att frågan inte har tagits om hand på något övergripande eller strukturellt sätt.
Marie-Helene Ahnborg ledde utredningen.
Ett av utredningens förslag var att förtydliga vad studie- och yrkesvägledning egentligen innebär. Man efterlyste också större fokus på uppdelningen mellan individuell vägledning och gruppvägledning.
– Vi såg ett stort problem i att man generellt får väldigt lite tid för individuell vägledning och ville förtydliga att detta är en rättighet för eleverna, att det är skolans ansvar. Eleverna måste ha tillgång till vägledning för att kunna göra väl underbyggda val rörande sina studier eller framtida yrkesval, säger Marie-Helene Ahnborg.
Oavsett regering finns det så många andra skolfrågor där man enklare kan göra politiska poänger.
En annan käpphäst var rektorns betydelse och ansvar. I utredningen efterlyste man bättre och tydligare stöd för rektorn och att vägledningens betydelse skrivs in i skolans regelverk så att rektorn har något att luta sig emot.
Ämnet Framtidsval var kanske det förslag som väckte mest uppmärksamhet.
– Tanken var att eleverna skulle få veta mer om arbetsmarknaden och hur det funkar på en arbetsplats. Och för oss var det viktigt att trycka på att detta inte endast ska ske inom ramen för individuell vägledning utan att de här frågorna också blir en integrerad del av undervisningen, en naturlig del av skolan.
Samtidigt påpekar Marie-Helene Ahnborg att det ändå har hänt en del ute på skolorna sedan 2019: utredningen gav inspiration. På flera håll har förslaget plockats upp och lett till förändringar.
– Även om det inte händer något på lagstiftningsnivå så händer det saker runt om i landet, säger Marie-Helene Ahnborg. Det finns exempel på skolor som själva har gjort det vi föreslog. Men då bygger det på initiativ från eldsjälar och individer, så risken är förstås att det rinner ut i sanden när de här personerna försvinner eller får nya jobb.
I utredningen skrev ni att det behövs ”genomgripande förändringar”. Behovet har knappast minskat?
– Nej, det är samma problem nu som då. Alla säger att detta är en så viktig fråga, och tycker säkert det också, men den prioriteras inte och har jättesvårt att få genomslag. Studie- och yrkesvägledningen trängs undan av andra mer dagsaktuella frågor eller brandkårsutryckningar av olika slag.
Utredningen beställdes av S-regeringen 2017 och blev klar i januari 2019. I den konstaterades att målet om en bred och integrerad studie- och yrkesvägledning inte hade fått något riktigt genomslag och att det var ”dags för genomgripande förändring”. Bland förslagen fanns det nya ämnet Framtidsval. Man ville också förstärka karriärvägledningsperspektivet i fler ämnen. Dessutom fanns förslag på tydligare tillgång till individuell vägledning för eleverna samt tydligare styrning, ledning och samordning. Dessutom föreslog man fler satsningar på kompetensutveckling för vägledare, lärare och rektorer.
LÄS ÄVEN
Dinah Gordon Sehlin: Livslång vägledarpassion
Studie- och yrkesvägledare Det var den statliga utredningen som alla studie- och yrkesvägledare väntat på – men vart tog de viktiga reformerna vägen? Detta och mycket mer skriver vi om i årets sista nummer av Vi Vägledare.
Konferens Sveriges Vägledarförening fyller 50 år och firar med fullsatt konferens i Stockholm.
Panelen Vi frågade tre studie- och yrkesvägledare om deras erfarenheter av och strategier kring npf-diagnoser.
Nytt nummer ”Det finns verkligen en anledning till att studie- och yrkesvägledare bär en särskild stolthet över sin utbildning”, skriver redaktör Kjell Häglund om syv:arnas unika mix av kompetenser.
Fackligt Dags för digitalt stormöte med Sveriges Lärares intresseförening för studie- och yrkesvägledare.
Studie- och yrkesvägledare Är höjd status och kvalitetssäkring lösningen, när allt färre söker in på syv-utbildningen? Nya numret av Vi Vägledare har kommit!
Elevhälsa Samtliga professioner som ingår i dagens elevhälsoteam är kritiska till regeringens plan att ta bort specialpedagoger från elevhälsan. Men det finns ytterligare en yrkesgrupp som borde få en värdefull EHT-roll: studie- och yrkesvägledarna.
Mitt jobb Dubbelt så roligt, dubbelt så bra. KAA-arbetet fungerar så mycket bättre när man är två och samverkar.
Reportage Ute på skolorna är allt som vanligt – men arbetsgivaren är ett specialiserat syv-bolag, som erbjuder ett helt kollegialt sammanhang. Häng med på deras personalmöte!
Studie- och yrkesvägledare Drömmen om vägledarkolleger … det är temat för det nya numret av Vi Vägledare.
Krönika Ida Lindell vill gärna se studie- och yrkesvägledning som något mätbart – och förklarar på vilket sätt.
Studie- och yrkesvägledare Vi Vägledares Cecilia Lindgren tipsar om Sveriges tre bästa poddar om studie- och yrkesvägledning.
Mitt jobb I Forshaga har studie- och yrkesvägledning blivit inte bara skolans utan hela kommunens ansvar – mycket tack vare Malin Andersson, som tilldelats Vägledarpriset för sin gärning.
Annat ”Gymnasiereformen skapar förvirring och många frågor”, skriver Vi Vägledares redaktör i sin presentation av det nya numret – som försöker bringa lite klarhet kring Gy25.
Apl Ibland ger en utlandsresa inte bara minnen utan också lärdomar för livet. Vi följde med eleverna från Praktiska gymnasiet till Spanien.
Fackböcker Tre nyutkomna böcker om att arbeta inom förskolan, köksbranschen och AI-utveckling.
Fackböcker Vi måste bli bättre på KASAM – känslan av sammanhang – när vi pratar arbetsliv, menar författaren Ann-Sofie Forsmark.
Fackböcker Både personligt och faktatungt om den svåra men spännande integrationsresan.
Fackböcker Tre forskare identifierar universitetens utmaningar och kommer med lösningsförslag i en ny rapport.
Mitt jobb Alla i branschen känner igen Lotta Lindström och Johanna Möller, som båda har lång erfarenhet som syv:ar och som innehållsskapare i Sveriges Vägledares tidskrift Vägledaren.
Panelen Vi bad tre studie- och yrkesvägledare kommentera om den nya syv-politik som Sveriges Lärare deklararat att de ska driva de närmaste åren.
Skolpolitik I ett nytt politiskt program ger Sveriges Lärare sin syn på studie- och yrkesvägledning. Här är hela kravlistan – och experternas kommentarer.
Skolpolitik Sveriges Lärare har upprättat en kravlista som sammanfattar förbundets nya syv-politik. Vi bad fyra studie- och yrkesvägledare lista sina egna krav på facket.
Studie- och yrkesvägledare Umeåforskaren Lisbeth Lundahl lyfter fram SYV som nyckel till lyckade övergångar i skolan.
Integration Etablering på arbetsmarknaden är ofta svårt för nyanlända. Läkare som kör taxi och ingenjörer i hemtjänsten är inte ovanligt. Men det går att komma till rätta med problemen.
Panelen Vi frågar tre studie- och yrkesvägledare om hur de arbetar med prao på sina skolor.
Framtidens arbetsmarknad Personliga brev skrivna av Chat GPT och frågan om SYV-rollen i framtiden kan ersättas av AI engagerade publiken under onsdagens stora vägledarkonferens.
Studie- och yrkesvägledare Stor konferensdag i dag! Vi går igenom programmet och hur vår rapportering kommer att se ut.
Gymnasieval Via Södertälje kommuns nya webbaserade vägledningsverktyg kan eleverna enkelt och direkt se vilka program deras betyg räcker till. Vi pratar med SYV-samordnaren bakom idén.
Studie- och yrkesvägledare I dag kan en enda vägledare behöva ansvara för tusen elever, och de nya ändringarna i skollagen gör problemet akut. Nu krävs en stor SYV-satsning, menar Sveriges Lärares Åsa Fahlén.
Mitt jobb Pension är inget hinder för 67-åriga Dinah Gordon-Sehlin – SYV-missionen fortsätter på deltid. Samtidigt har svårigheten att få en heltidstjänst varit ett bekymmer genom hela hennes yrkesliv.
Studie- och yrkesvägledare Välkommen till en ny termin med Vi Vägledare!
Debatt Regeringen vill underlätta för elever på yrkesprogram och påpekar vikten av vägledning – men borde ha tryckt mer på SYV på gymnasiet, där valet ska göras. Det skriver studie- och yrkesvägledaren Maria Bramme.
Böcker Barnböcker är bra verktyg när studie- och yrkesvägledning introduceras i lägre skolåldrar – här är tre nysläppta titlar om jobbval och prao.
Studie- och yrkesvägledare Beslutet om grundläggande behörighet på alla yrkesprogram kan locka fler till yrkesprogram – ”och till att göra otraditionella val”, säger studie- och yrkesvägledaren Elisabeth Andersson.
Krönika Att sätta ord på kompetenser, styrkor och förmågor hjälper både oss själva och dem vi möter att ta sig vidare, växa och utvecklas, skriver Elin Fellers, ny krönikör hos Vi Vägledare.
Yrkesutbildning Nu upphör försöket med branschskolor där extra statsbidrag betalades ut för yrkeselever.– Försöket har inneburit en ökning av antalet elever hos oss, nu får vi se hur intresset blir, säger Niklas Angelöf, utbildningsrådgivare på Plåt & Ventbyrån.
Syv för lägre åldrar I Forshaga är man noga med att inte glömma de yngre skolåldrarna i arbetet med målinriktad studie- och yrkesvägledning. Häng med på en ”yrkeslunch” för tredjeklassarna!
Panelen Vi frågar tre studie- och yrkesvägledare om hur de arbetar med elever med funktionsnedsättningar.
Porträtt Efter flera år som matematiklärare har Sofia Gustafsson bestämt sig för att bli studie- och yrkesvägledare: ”Jag vill hjälpa eleverna när det är dags att söka jobb.”
Reportage En överväldigande majoritet niondeklassare vet inte vilka jobb som det industritekniska programmet kan ge. Teknikföretagens strategi är nu att försöka göra både programmet och industrin mer kända.
Arbetsplatslärande – Vi ska jobba med mångfald och jämställdhet och vi har utmaningar med kompetensförsörjning. En lösning är inkluderande arbetsplatslärande, iAPL.Det säger Pia Berg, som är projektledare på Byggbranschens yrkesnämnd.
Krönika ”Jag är övertygad om att ett steg i att möta bristen på utbildade vägledare är att göra det möjligt att utvecklas och göra karriär inom yrket”, skriver vår krönikör David Spak.
Reportage Genom att bygga relationer och aldrig förutsätta särskilda förkunskaper kan studie- och yrkesvägledaren Besa Murati i Malmö arbeta mer normkritiskt. Hennes mål är att få eleverna att våga tänka utanför givna ramar.
Böcker Vi Vägledares bokredaktör Cecilia Lindgren tipsar om tre böcker om arbetsliv och karriär.
Mitt jobb Ylva Eriksson var redigerare på Dagens Nyheter men tröttnade på alla omorganisationer, bestämde sig för att byta bana och utbildade sig till studie- och yrkesvägledare.
Panelen Vi frågar tre studie- och yrkesvägledare om deras roll på arbetsplatsen – och hur den uppfattas av övrig skolpersonal.
Ledare ”Detta måste bli vårt motto, känner jag: SYV måste vara en organisk del av skolverksamheten", skriver redaktör Kjell Häglund.
Studie- och yrkesvägledare Elever i gymnasiesärskolan har stort behov av kontakt med arbetslivet, men arbetsgivare har ofta svårt att ta emot dem. Det gäller både möjligheten till apl och jobb efter skolan.– Restaurangbranschen är tacksam, många är öppna för personer med olika typer av funktionshinder, säger yrkesläraren Bernth Nyström.
Böcker Bokredaktör Cecilia Lindgren tipsar om en ny bok inom studie- och yrkesvägledning.