Lärare kritiserar forskaruppropet om specialpedagogrollen
Specialpedagogik ”I Finland ges särskilt stöd till en fjärdedel av eleverna, i Sverige har knappt 7 procent av eleverna ett åtgärdsprogram, som är villkoret för att få särskilt stöd”, skriver tolv lärare i ett debattsvar till de 110 forskarna och universitetslärarna.
LÄS MER 110 forskare och universitetslärare till specialpedagogrollens försvar
Om specialpedagogernas nuvarande yrkesroll begränsas får Sverige ett stort samhällsproblem, varnar 110 forskare och universitetslärare på Aftonbladet Debatt. I en replik på detta skriver tolv lärare, däribland tre av Vi Lärares krönikörer, att de inte delar forskarnas slutsatser.
”Nu har regeringen föreslagit en ny, sammanslagen utbildning för specialpedagoger och speciallärare, med handfast metodik i syfte att båda yrkesgrupperna ska jobba med eleverna, i stället för att specialpedagogerna ska jobba utredande och konsultativt mot lärarna. En absolut nödvändig reform, anser vi”, skriver de.
Samtidigt har regeringens nya utredning om en förbättrad elevhälsa presenterats, och där får forskaruppropet medhåll: utredaren konstaterar att specialpedagogikens dokumenterande roll samt rollen som länk mellan elevhälsan och lärarna behöver finnas kvar.
Läs repliken från de tolv lärarna hos Aftonbladet Debatt.
LÄS ÄVEN
Fohlin: ”Specialpedagoger kvar i elevhälsan – men var tas pengarna?”