Vårdförbundet krav på regeringen: daglig EHT-tillgänglighet

Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro. Foto: Ulf Huett

Vårdförbundet kommenterar Vårdförbundet regerings utredning om en förbättrad elevhälsa.

LÄS MER Skolsköterskorna: ”Vi oroar oss för att förlora spetskompetensen”

Vårdförbundet säger sig i ett pressmeddelande på fredagen vara positivt till flera av förslagen i utredningen ”En förbättrad elevhälsa”, bland annat att huvudmannaskapet fortsättningsvis finns i skolan – men anser att dess förslag att elevhälsan enligt lag ska finna tillgänglig minst en dag i veckan äre otillräckligt.

– En vårdgaranti är en bra intention, men elevhälsan behöver dimensioneras därefter, säger Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro. I dagsläget är skolsköterskan inte på plats alla skoldagar och om kraven ökar, utan att även resurserna ökar, blir ekvationen svår att få ihop.

Att införa behovsanalyser och bemanningsplaner inför varje läsår är helt avgörande för uppdraget för elevhälsans medicinska insatser och att främja hälsa och förebygga problem.

Elevhälsan måste dimensioneras efter verkliga behov och elevunderlag, inte efter schabloner eller ekonomiska ramar.

För att säkerställa tidiga insatser, kontinuitet och relationer med eleverna krävs att skolsköterskan är närvarande varje dag. Det går inte att ersätta med korta besök eller tidsbokningar.

– Elevhälsan måste dimensioneras efter verkliga behov och elevunderlag, inte efter schabloner eller ekonomiska ramar, fortsätter Sineva Ribeiro. Först när bemanningen faktiskt speglar behoven kan skolsköterskor och övriga professioner ge det stöd eleverna har rätt till.

Vårdförbundet välkomnar också förslaget om att stärka elevhälsoteamet med fler legitimerade kompetenser. Samtidigt behöver det följas av tydliga beräkningsgrunder, hållbar bemanning och arbetsvillkor som gör det möjligt att rekrytera och behålla legitimerad personal.

Vårdförbundet är sammanfattningsvis ppositiva till riktningen i utredningen, men avslutar sitt pressmeddelande med att ”nu krävs det att regeringen och riksdagen går vidare med förslagen och tillsätter adekvata resurser.”

LÄS ÄVEN

Fohlin: ”Specialpedagoger kvar i elevhälsan – men var tas pengarna?”

110 forskare och universitetslärare till specialpedagogrollens försvar

Diskrimineringsdom en seger för eleven – och för det specialpedagogiska perspektivet