Levi tar täten i rastleken som involverar hela skolgården.
Till startsidan
Försteläraren Maria Karlsson har varit drivande i projektet.
Elevhälsa Piteå kommun tog hjälp av forskare vid Luleå tekniska universitet för att stärka skolhälsan med hjälp av en mer medveten rastverksamhet. Det gav resultat.
LÄS MER Fohlin: ”Alla lärare behöver de professionella samtalen”
För några år sedan sparkade Piteå kommun i gång ett ambitiöst projekt under vinjetten ”Hälsofrämjande skola”. Från förskolan till gymnasiet – många var inblandade i diskussioner kring vad som kan göras för att stärka barnens hälsa. Och de bollade sina idéer med forskare från Luleå tekniska universitet.
Den centrala utgångspunkten för arbetet var att elevers hälsa och skolresultat är starkt sammankopplade.
Levi tar täten i rastleken som involverar hela skolgården.
En handfull skolor valde att titta närmare på just rasterna, hur man kunde utveckla aktiviteter och sätta upp rastbodar där sådana saknades. Backgårdsskolan (F–3) var en av dem, Monica Svanberg är specialpedagog där:
– Det är klart att vi redan tidigare tänkt på rasternas betydelse. Men nu ville vi ta ett större grepp, de är ju en så stor del av barnens skoldag.
Vi har blivit bättre på att se när ensamheten inte är självvald.
Det började med att skolans pedagoger observerade skolgårdens olika områden under två veckor, därefter genomfördes enskilda enkäter med alla elever. Utifrån dessa resultat genomfördes sedan gruppintervjuer i respektive klass.
I forskningsprojektet ingår utöver Monica också rektorn, en fritidspedagog och försteläraren Maria Karlsson – som också skrivit en vetenskaplig uppsats om resultaten och har föreläst om dem:
– Barnens beskrivning av rasterna är intressant, berättar hon. Flertalet var nöjda, men för vissa är rasten en jobbig stund, de vet inte vad de ska göra då.
Enkäten visade att över 80 procent av barnen ”alltid” eller ”ofta” har något att göra på rasten och någon att leka med. Några av barnen som inte är så lyckligt lottade valde att skriva kommentarer till sina svar. ”På rasterna är jag ensam ibland och kall också för att jag har för lite kläder”, skrev en elev i årskurs tre. En elev i ettan skrev att ”det kan ta lite tid att hitta någon att leka med”.
– Elever som har det svårt på rasten är ofta elever med npf-diagnoser. Spontana sociala kontakter är utmanande för dem.
Monica lägger till:
– Tänk dig själv, du kommer till din arbetsplats och du har ingen aning om vad du ska göra. Dessa elever måste få hjälp att bli delaktiga, annars ökar deras otrygghet.
Kommunens egen utvärdering av rastaktiviteterna på flera av skolorna visar på goda resultat:
Arbetet med att kartlägga de olika delarna av skolgården gav också intressanta resultat; precis som man misstänkte användes baksidan betydligt mindre än framsidan. Men just på baksidan finns en potential för elever som vill ha lite mer lugn och ro.
– Vårt mål var att skapa en tillgänglig lärmiljö överallt, säger Monica. Nu har vi börjat anordna mer aktiviteter även på baksidan, vilket gynnat flera elever. Elever som tidigare var mer försiktiga, som inte vågade ta plats, har blivit mer delaktiga.
Åtgärderna som vidtogs efter kartläggningen handlade i hög grad om just det: att dra i gång fler strukturerade aktiviteter och ha fler rastvärdar på plats. Som en elev uttryckte det i enkäten: ”Jag vill ha fler rastvärdar vid fotbollsplanen.”
Överhuvudtaget slogs gruppen av hur många som gärna ville ha fler vuxna med i sina lekar.
– Vi kanske tror att barn helst vill vara själva när det väl är rast, men många gillar när vi är med, säger Maria.
Det beror också på att det kan bli stökigt utan vuxen närvaro, barn blir oroliga av de konflikter som kan uppstå. Ett bestående resultat av studien är att skolan numera har fler rastvärdar än tidigare.
På plats för bärande skolverksamhet! Monica Svanberg, Maria Karlsson, Åsa Bäcklund och Carina Stridsman Fjällström.
Det har gått ett par år sedan kartläggningen gjordes, under själva projektet hade man en rastpedagog som dagligen arrangerade aktiviteter för barnen. Den tjänsten har dragits in, men man har fortsatt med ett väldigt populärt inslag: två gånger i veckan anordnar utvalda elever i årskurs 3 aktiviteter för de yngre barnen.
– De turas om att styra upp lekar som de går runt i alla klasser och presenterar och bjuder in till, berättar Maria. Lekarna är mycket populära, till exempel rörelsememory, olika typer av kull-lekar, Under hökens vingar kom, Fruktninja och Farbror lejon.
Ett annat resultat från kartläggningen är att de vuxna på skolan helt enkelt blivit mer medvetna om vad som sker på rasterna.
– Vi har blivit bättre på att fånga upp de barn som hänger själva. Visst, en del behöver kanske en stund utan umgänge, men vi har blivit bättre på att se när ensamheten inte är självvald.
Man har också märkt att en del elever som drog sig för att ens gå ut på rast – som stannade kvar inne – numera oftare är med i lekarna på skolgården.
Kanske har detta fokus på att alla ska känna sig delaktiga på rasterna också påverkat elever som själva har lätt att komma med i lekarna.
Rastgemenskap med Nelly, Lima, Athéna, Liva, Clara och Majlis.
Redan i enkäten svarade några elever att de ska komma ihåg att bjuda dem som ser ensamma ut. ”Man ska ta på sig sina kompis-glasögon”, som en elev i ettan uttryckte det.
Det övergripande målet då? Att barn som känt sig utanför tidigare nu också klarar skolan bättre?
– Det är svårt att säga något generellt, men jag arbetar med barn som mår bättre i dag och har mer energi för att ta till sig undervisningen, säger Monica. Om rasten varit bra så går lärandet bättre.
Enkätsvaren som anges i artikeln är hämtade från Maria Karlssons studie ”Hälsofrämjande raster”, som kan läsas i sin helhet här: fufos_vol-2_nr-1_2023_karlsson.pdf
LÄS ÄVEN
Anpassad skola: Emma & Olle jobbar kämpar för förändring
Debatt ”Det är rent parodiskt att tro att elever i svårigheter och med olikartad problematik skulle bli hjälpta av att enbart träna ABC”, skriver specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Debatt ”Liberalerna som en gång kämpade för individens frihet mot statens förmynderi vill nu tvinga våra barn att lyda och följa utan att bli lyssnade på, det är så ironiskt att det gör ont”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Debatt ”Utan en vision om en bättre skola blir varje reform bara en reaktion. Rör vi oss framåt? Eller begår vi samma misstag igen?” Här är specialläraren Niclas Fohlins egen skolvision, i tio punkter.
Mitt jobb Ny på anpassad skola – då måste läraren lära om på nytt. Nu ska Kajsa Ottosson vidareutbilda sig till specialpedagog.
Krönika När lobbykampanjen om No Excuses drivs av Svenskt Näringsliv och skolkoncerner, vilket incitament är troligast – barnen eller pengarna? Det undrar specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Fackböcker Från skrivande och matematik till fysisk lärmiljö och relationsbyggande – här finns de praktiska exemplen som inspirerar till nytänk.
Krönika ”Något har gått snett när vi i skolan börjar se på varandra som motståndare i stället för samarbetspartners.” Specialläraren Niclas Fohlin varnar för en valrörelse som kommer att föra skolan allt längre ifrån verkliga lösningar.
Panelen ”Våra vägar korsas i klassrummet.” Så ser två speciallärare och en specialpedagog på deras inbördes rollfördelning – nu och i framtiden.
Krönika ”När vi romantiserar det förflutna riskerar vi att upprepa det som inte fungerade.” Dagens skoldebatt låter som South Parks små lila ”nostalgibär”, tycker specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Vi lärare förväntas klara oss själva, som om utbildning bara handlade om att förmedla fakta och inte om att möta hela människor i deras mest formbara år”, skriver Niclas Fohlin, och visar en annan väg.
Krönika ”I verkligheten fungerar kombinationen skärm och pärm ypperligt, det finns ingen motsättning mellan ett rofyllt klassrum och trygga relationer, och det fungerar utmärkt att både anpassa i och utanför klassrummet”, skriver Elin Zlatanovski.
Relationsbyggande Forskningen är entydig – lärande, motivation och skolframgång hänger ihop med relationer, tillit och förtroende, skriver specialläraren Davor Delic.
Npf Efter nya skolrapporten – Attention kräver kraftfulla reformer, fler vuxna i skolan och en Lex-lagstiftning som gör brister synliga och anmälningspliktiga.
Särskilt stöd Plötsligt blev det omöjliga möjligt och skolor fick fart på anpassningarna. En ny studie visar att många föräldrar till barn med funktionsnedsättningar upplevde en ljusning under pandemin.
Distansundervisning Stockholm startar distansundervisning för hemmasittare. I ett första steg kommer 50 platser att erbjudas men det kommer att trappas upp successivt till 200 elever.
Krönika Det blir allt vanligare att elever avstår från slutfirandet på grund av ekonomi. Hur ska skolan tackla det? frågar sig specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Mitt jobb Specialpedagogen John Oskarsson har hittat sitt kall – att stötta både lärare och elever i det läsutvecklande arbetet.
Krönika Skolan är mycket … men utan alla människorna i skolan är den ingenting. Specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski skriver en kärleksförklaring till skolfolket.
Tema Emma Åkrok och Olle Cleve har själva upplevt hur förväntningarna kan vara låga och dörrarna stängda för elever i anpassad skola. Nu reser de runt i Sverige för att förändra bilden.
Tema Murray Gadd, Nya Zeelands främsta expert på skrivutveckling, gästforskar vid Stockholms universitet och berättar om sitt arbete.
Tema För elever som har svårt att tolka muntlig information, förstå sammanhang eller hantera övergångar i vardagen kan visuellt stöd, rutiner och struktur tillgängliggöra undervisningen.
Tema Det unika med undervisningen i anpassad skola är att den hela tiden måste balanseras med exakt rätt nivå av omsorg.
Tema I anpassade skolformer är skolans kärnvärden extra viktiga. Här rustas eleverna för resten av sina liv som samhällsmedborgare. Häng med på studiebesök på Freja i Mölndal!
Specialpedagogik Anpassade skolformer ägnas extra fokus i det nya numret av Specialpedagogik.
Npf Att dyslexiutredningar remitteras till annan region innebär inte att vårdgarantin bryts, anser Region Norrbotten i ett genmäle till specialläraren Niclas Folhlin, som svarar direkt.
Panelen Vi bad specialpedagoger kommentera regeringens syn på elevhälsan, rollfördelningen speciallärare/specialpedagoger och en framtid med AI.
Mitt jobb På Östersunds kommuns nya resursskola erbjuds 18 elever flexibla lösningar för att klara av skolarbetet. Här har specialpedagogen Christer Jakobsson varit med och byggt upp verksamheten från grunden.
Slutreplik Alla professioner i elevhälsan ska samverka, men premissen måste vara att skolan bedriver undervisning, inte vård. Det skriver specialpedagogerna Helena Wallberg och Maja Lindqvist i en slutreplik i debatten med skolläkaren Josef Milerad.
Vi lärare debatt Det finns ingen anledning att vara rädd för ett ökat vårdfokus i skolan, anser skolläkaren Josef Milerad.
Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Ska vi på allvar knäcka gängkriminaliteten måste politikerna inse att skolan inte bara är en kostnad, utan kanske den mest lönsamma investeringen för ett tryggare samhälle”, skriver Elin Zlatanovski, ämneslärare och specialpedagog.
Debatt ”Den stora förvirringen i svensk skola handlar om att den saknar fundamentalt stöd för vad som står i skollagen”, skriver Kristina Dahlström, en av många specialpedagoger och lärare som gett upp och lämnat skolan på grund av den omöjliga behov- och resurs-ekvationen.
Vi lärare debatt Gymnasielärarna och specialpedagogerna Maja Lindqvist och Helena Wallberg sällar sig till kritikerna av regeringens vilja att ge elevhälsan ett rent vårduppdrag.
Npf AI-analys av EEG-data är en metod för att diagnostisera adhd som i en tidig svensk studie träffar rätt nio gånger av tio.
Debatt Trygga elever lär sig mer. Men nu vill regeringen ta bort en av skolans viktigaste skyddsfaktorer. Specialläraren Davor Delic kritiserar utredningen som vill demontera sexualundervisningen.
Krönika ”Jag vill inte ha några kuvade, utantill-lärande tonåringar. Jag vill att de ska vara fria, tänkande, ifrågsättande.” Ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om vikten av elevinflytande.
Särskilt stöd ”Vad som föreslås är att byta en byråkrati mot en annan.”
Anpassad grundskola Barnrättsorganisationen Treskablinoll har lanserat skolmaterialet Grundskolebrevet, ett omfattande stöd för att förebygga sexuella övergrepp mot barn.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin ber alla parter att sätta sig in i ämnet.
Debatt Speciallärarna Denice Sverla och Davor Delic reagerar starkt på skolministerns utspel om elevinflytande.
Tema elevhälsa Riksföreningen för Skolsköterskor ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Mia Göransdotter Hammar förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolledare ger regerings elevhälsoutredning tummen ner. Lena Linnerborg, utbildningspolitisk chef, förklarar varför.
Tema elevhälsa Svenska Skolläkarföreningen ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Pernilla Gudmundsson förklarar varför.
Tema elevhälsa Psykologer i Förskola och Skola ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Lena Svedjehed förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolkuratorers Förening ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Caroline Bergh förklarar varför.
Tema elevhälsa Skolministern vill att pedagogiken ska brytas ut så att elevhälsoteamen får ett rent vårduppdrag. Skarpa varningar om konsekvenserna har framförts till utredaren.
Krönika Mobilförbudet i skolan borde vara självklart, skriver specialpedagogen Elin Zlatanovski, ”men var det inte någon annan utredare som lovade färre arbetsuppgifter på våra redan överfulla skrivbord?”
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Npf Det är orimligt att Sverige skulle ha tre gånger så många elever med adhd som andra länder. Nu ger regeringen Ivo i uppdrag att granska privata aktörer som säljer adhd-utredningar.
Krönika Utredningarna är fulla av fraser alla kan skriva under på, men det är något som saknas, menar specialläraren Niclas Fohlin: klassrummets och elevernas verklighet.