Förvirring i begreppen
Annat Karolina Nyström, specialpedagogstudent, mejlade oss följande tänkvärda rader efter förra numret.

”Jag blev så glad när min första tidning Specialpedagogik efter några års uppehåll damp ner i brevlådan och det var med behållning jag ögnade igenom den.
Vill bara påpeka att jag förvånas något över ordvalet ’särskild anpassning’ som förekommer vid flera tillfällen inne i tidningen plus på omslaget. Jag menar att det skapar onödig begreppsförvirring. I tidningen står – särskild anpassning, extra stöd och recensionsrubriken ’Handbok i att ge alla elever särskilt stöd’ (kan varken vara författarens mening eller recensentens tanke att det handlar om att på åtgärdsprogramsnivå ge alla barn särskilt stöd).
Såsom skolverket/SPSM benämner olika insatser (Ledning och stimulans/tillgänglig lärmiljö, Extra anpassningar och Särskilt stöd) önskar jag att man kände igen sig i er tidning också.
Jag kan förstå att det går modeord i hur man benämner det man som pedagog gör på gruppnivå bland elever men när man kommer upp på nivåerna extra anpassningar och särskilt stöd där dokumentationskraven är höga och direktiven från Skolverket tydliga ... då tycker jag att vi alla ska hjälpas åt att använda rätt begrepp – särskilt i en facktidskrift!”