Replik: Kulturskolan ska stå på egna ben

Magnus Ekwall, Kulturskolerådets ordförande, svarar musikläraren Karin Hassle.
Debatt Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan. Den är frivillig och lokalt beslutad, och bygger på barns och ungas egna intressen och drivkrafter. Det är en styrka, skriver Magnus Ekwall, Kulturskolerådets ordförande, i en replik.
Skolan i Sverige har ett av Europas mest omfattande uppdrag när det gäller kultur och estetiska ämnen. Kulturskolan kan vara en värdefull samarbetspartner – men vi har olika roller och förutsättningar.
Vi gläds åt att kulturen i skolan får uppmärksamhet. Att alla elever får möta musik, bild, drama, litteratur och hantverk är avgörande för att utveckla hela människan – intellektuellt, socialt och kreativt. Samverkan mellan skola och kulturskola kan också ge barn nya möjligheter.
Skolan är reglerad
Skolan är dock reglerad i skollagen och läroplanen. Där finns tydliga och omfattande mål för kultur och estetiska ämnen – sannolikt bland de mest ambitiösa i Europa. I musik ska eleverna utveckla förmågan att sjunga, spela instrument, komponera och analysera musikens roll i samhället. I bildämnet lär de sig att skapa och tolka visuella uttryck i olika tekniker och medier. I slöjdämnet tränas de i hantverk och hållbar design. I svenskämnet får de möta litteratur, berättande och drama. Och i historia och samhällskunskap lyfts kulturens betydelse för samhällets utveckling och demokrati.
Utöver detta har skolan ett särskilt uppdrag att samverka med det omgivande samhället. Läroplanen slår fast att:
”Skolan ska utveckla kontakter med kultur- och arbetsliv, föreningsliv och andra verksamheter utanför skolan som kan berika den och förankra den i det omgivande samhället. Eleverna ska få inblick i närsamhällets kulturliv, arbetsliv och föreningsliv.” (Lgr22, kap. 2.6)
Kulturskolan bygger på ungas egna intresse
Kulturskolan har i sin tur ett helt annat uppdrag. Den är frivillig och lokalt beslutad, och bygger på barns och ungas egna intressen och drivkrafter. Det är en styrka. Här får deltagarna utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Här finns inga betyg eller nationella kunskapsmål, utan fokus ligger på nyfikenhet, glädje och engagemang och det lokala uppdraget kan både rymma bredd och fördjupning. Det gör kulturskolan unik. Den blir en plats där barn och unga får skapa på sina egna villkor och fördjupa sig i det de brinner för.
Men kulturskolan brottas med stora utmaningar. Över 30 000 barn står i kö runt om i landet, samtidigt som förväntningarna på att vi ska nå fler och bredare växer. Våra resurser räcker inte alltid till. Det gör att vi ibland måste värna vårt kärnuppdrag och vår särart.
När vi samarbetar med skolan är det därför viktigt att rollerna är tydliga. Skolan är obligatorisk, nationellt reglerad och bär ansvar för att alla elever får möta kultur och estetiska ämnen samt samhällets kulturliv. Kulturskolan är frivillig, lokalt förankrad och bygger på barnens egna val. Båda har viktiga roller att spela. Vi vill fortsätta samarbeta, men vi vill också stå starka på egna ben. Bara så kan vi tillsammans ge barn och unga de bästa möjligheterna att växa genom kultur.
Magnus Ekwall, Kulturskolerådets ordförande
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Ämnesläraren
LÄS ÄVEN
Debatt: Fler barn måste få plats på kulturskolan!
Ny rapport: Kulturskolan ökar utbudet i utsatta områden
Tre lärare om hur kulturskolan kan lyfta
Het debatt om kulturskolan i riksdagen
Så vill Sveriges Lärare reglera kulturskolan