Eleverna växer otroligt mycket under sina år på skolan, menar dansläraren Linda Nihlén. Foto: Annika Lind
Till startsidan
Eleverna under genrepet till föreställningen Pippin som har premiär på Lunds stadsteater idag, tisdag 19 mars. Foto: Annika Lind
Musikal
Under tre veckor nu i mars är Lunds stadsteater bokad av stadens dans- och musikalgymnasium – det enda av sitt slag i landet.
– Det blir sex föreställningar av musikalen Pippin som lär dra fulla hus, berättar dansläraren Linda Nihlén.
Musikalen i årskurs tre är de 60 elevernas gymnasiearbete, hälften av eleverna går i dansklassen och den andra hälften i musikalklassen. Idag, tisdag, är det premiär (bilden ovan är från generalrepetitionen).
Linda Nihlén. Foto: Kajsa Ragnerstam
Vi fick tag i Linda Nihlén på telefon i slutet av förra veckan då de för första gången fått öva med den professionella sjumannaorkestern på plats i stadsteatern.
– Nu börjar vi tända eld på saker också!
Brinnande facklor, eldsolfjädrar och luftakrobatik kommer att bli en del av upplevelsen. Och mycket dans förstås.
– Eleverna har lagt ner ett enormt arbete med produktionen, från den allra första planeringen till slutmålet den här veckan.
Pippin är en Broadway-musikal från 1972 med en ung prins i huvudrollen, en karaktär som söker sin väg i livet.
Linda Nihlén beskriver hur eleverna som sökt sig till utbildningen också gör en livsresa under åren i Lund, många är från mindre orter, utspridda över landet.
– De flyttar hit som osäkra 16-åringar, överväldigade av att ha flyttat hemifrån. Och nu, tre år senare, står de på stadsteaterns scen i en fullängdsmusikal och bara strålar!
Eleverna växer otroligt mycket under sina år på skolan, menar dansläraren Linda Nihlén. Foto: Annika Lind
Lunds dans- och musikalgymnasium har inget eget internat, men hjälper till att hitta familjer där elever kan vara inneboende. Varje år har man fler sökande än som kommer in, men söktrycket har ännu inte helt återhämtat sig efter pandemin.
Skolan, som funnits sedan 2006, har ytterst få avhopp, eleverna som kommer in bär på ett stort driv.
– Men ett fåtal drabbas av för svår hemlängtan eller känner att utbildningen är alltför tuff för dem.
Det är fysiskt krävande att ha flera danslektioner per dag – när man därtill har ett krav på sig att klara alla teoretiska ämnen för att få ut sin gymnasieexamen.
– Teorilärarna jobbar ibland med projekt kopplade till dans och musikal. Och flera av lärarna har ett eget specialintresse för musik och teater, vår engelsklärare är till exempel utbildad dramapedagog.
Skolan har ett väl utbyggt elevhälsoteam, inte minst för att pressen kan bli hård på eleverna inför den stora slutproduktionen.
– Det är förstås känsligt med castingen, alla får inte de roller som de skulle vilja ha.
Ja, hur gör ni urvalet? Det bygger väl inte bara på deras konstnärliga talanger?
– Nej, det är mer komplicerat än så. Man ska förstås passa för rollen, men det ska också vara en utmaning som eleven klarar, som hen behöver. Sedan kan du aldrig få en bärande roll om du försummar övriga studier eller har hög frånvaro.
Häromveckan var det mellofinal med många dansare. Några av era gamla elever också?
– Jo, även i år. Och det finns knappast en större musikalproduktion i landet där inte åtminstone någon av våra gamla elever är med.
Skolan har gott anseende internationellt, det är vanligt att de mest motiverade eleverna går vidare till högskoleutbildningar inom dans och musikteater i andra länder.
Lorin Cetin under genrepet. Foto: Annika Lind
LÄS ÄVEN
De vägrar låta corona stoppa musikalen
Debatt Bildläraren: En plats där det är tillåtet att tänka annorlunda.
Debatt Musikläraren om att skolan och kulturskolan borde samarbeta – för elevernas skull.
Lön Ny statistik: Här tjänar lärare i praktisk-estetiska ämnen och kulturskola bäst och sämst.
Behörighet Erfarna musikläraren: ”Ogenomtänkt och respektlöst.”
Kulturskolan Har dubblerat antalet deltagare på kort tid.
Debatt Musikläraren: ”Vi skruvar ned musiken där den behövs som mest”.
Praktiska tips Så ser praktisk-estetiska lärare till att reglerna faktiskt följs.
Forskning ”Handlar inte om att eleverna ska få sin vilja igenom.”
Lektionstipset Medieläraren snackar samarbete med kulturutövare – och använder det i undervisningen.
Fokus Musikläraren: ”Det är otroligt stärkande”
Musik ”Viktigt att unga musiktalanger får möjlighet att utvecklas tidigt.”
Krönika ”Jag har lagt ner det arbetet sedan ett bra tag nu.”
Praktiska tips Slöjdläraren: ”Det räcker inte att bara be dem beskriva vad de gjort.”
Debatt ”Ge musikämnet rätt till halvklass – annars tystnar skolans hjärta.”
Krönika ”Att aktivera sina händer är ju att också aktivera sin hjärna.”
Krönika Musikläraren: Ibland har man god lust att svara ”för att jag sa det!”
Debatt Motkravet: Ge oss rimliga förutsättningar först!
Debatt ”Just därför är den ovärderlig.”
Krönika Slöjdläraren: ”Många av dessa timmar som försvinner i tomma intet.”
Debatt ”Ändå saknas slöjdens perspektiv i beredskapsdebatten.”
Debatt Idrottsläraren: Videogranskningar skapa en mer rättvis och engagerande idrottsmiljö.
Debatt ”Redovisningar är en process – inte en punktinsats.”
Debatt ”Höga betyg verkar vara lösningen för att dämpa både kritik och granskning.”
Debatt ”När flera produktioner staplas på varandra blir arbetsbördan extrem.”
Krönika Slöjdläraren: Sänk inte trösklarna – hjälp elever över dem.
Kulturskolan ”I teater har det helt och hållet varit upp till den enskilda läraren.”
Reportage ”Musiken är tilldelad mycket resurser här.”
Forskning Professorn: Betyget ges under en utvecklingsmässigt känslig period.
Undervisning Så undviker praktisk-estetiska lärare elevfrågan: ”Vad ska jag göra nu?”
Forskning Forskaren: Svårt att skapa trygghet som betygsättande bildlärare.
Debatt Musikläraren: ”En farlig förenkling.”
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som fördjupar metallarbetet på ett enkelt sätt.
Debatt Slöjdläraren: Dags att granska granskarna!
Debatt ”För många elever var det de där timmarna som gjorde skillnaden.”
Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”
Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”
Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”
Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”
Krönika Slöjdläraren: Jag tror helt enkelt inte att jag kan lura barn på det sättet.
Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”
Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”
Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”
Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”
Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”
Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.
Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”
Hem- och konsumentkunskap Läraren: ”De vill veta vilka fallgropar som finns.”
Krönika ”Ingen av oss frågade vad vi skulle göra för att få ett A.”
Debatt Slöjdläraren: Ansvaret ligger mycket mer på eleven än vi vill låtsas om.
Praktiska tips ”Man bränner ut sig om man lägger ribban för högt”