Satsningen tar hkk-ämnet – till Kina

Elina Larsson är lärare i hem- och konsumentkunskap på Skarpängsskolan i Täby. Foto: Oskar Omne
Hem- och konsumentkunskap
Läraren och forskaren Elina Larsson drog igång en internationell fortbildning för lärare i hem- och konsumentkunskap – nu har den bidragit till att Kina vill starta en egen utbildning av hkk-lärare.
– Det känns fantastiskt att de håller på att översätta min bok i ämnet till mandarin.
Elina Larsson är hkk-lärare på Skarpängsskolan i Täby och delar sin tid mellan undervisning och akademiska uppdrag vid Umeå universitet och sitt arbete som sakkunnig i Skolverkets ämnesbevakningsgrupp.
Sedan några år är hon ordförande i den europeiska grenen av den globala organisationen ”International Federation for Home Economics” (IFHE), vars syfte bland annat är att öka kunskaperna om hur vi använder hushållens resurser. Organisationen nappade på hennes idé att starta internationella digitala seminarier om ämnet.
”Enormt lärorikt”
Ett par gånger per termin bjuder man in en föredragshållare att tala om någon aktuell fråga – hittills har man bland annat varit inne på matsvinn, livsmedelshygien och varför vissa länder inte ens har någon hkk-undervisning. Och man har fått höra om projekt och kampanjer i olika länder.
– Det har varit enormt lärorikt, vi har lyssnat på experter från USA, Sydafrika, Kanada, Singapore och flera europeiska länder. Och vi har fler inplanerade seminarier från andra delar av världen.
Deltagandet online är än så länge inte så stort, främst på grund av tidsskillnader. Men seminarierna spelas in och är populära i efterhand – både bland utbildare av hkk-lärare och bland lärare själva.
– Det är första gången som en organisation erbjuder kompetensutveckling för hkk-lärare i hela världen.
Internationellt intresse
Seminarierna har alltså väckt intresse i länder som inte ens har hkk på schemat, i Europa handlar det bland annat om de utpräglade matländerna Frankrike, Spanien och Italien.
Och så Kina.
– Jag blev kontaktad av en professor på ett universitet i Peking, hon hade hört om seminarierna men framför allt hade hon hört om min nya bok om hkk-ämnet i Sverige. Nu har man fått akademiska beslutsfattare att finansiera en översättning.
Boken kom i fjol och heter ”Ramfaktorer i hem- och konsumentkunskap och deras betydelse, samt optimering för hög utbildningskvalitet”. Kineserna vill få en grund att stå på innan de drar igång en egen utbildning av hkk-lärare.
– De vill veta vilka fallgropar som finns, vilka steg man ska ta och vilka grundläggande byggstenar som behöver vara på plats, innan man introducerar ämnet i skolan. Jag tror att de kan lära av våra misstag och få igång en utbildning som blir bättre än vår!
Även hennes tyska kontakter har intresserat sig för boken och har börjat dra nytta av den. Men Elina Larsson understryker att intresset för svensk undervisning i hkk inte beror på att vi skulle vara så mycket bättre än andra.
– Ämnet har stora utmaningar hos oss med krympande resurser och ont om undervisningstimmar, enligt våra enkätstudier är det kanske på hälften av våra skolor där det fungerar riktigt bra. Men vi har en livlig debatt kring hur det kan bli bättre.
Råder bot på ensamheten
Hon var drivande när nätverket för lärare i hem- och konsumentkunskap drog igång för en handfull år sedan, ett nätverk som vuxit sedan bildandet av Sveriges Lärare.
– Många i nätverket är fackligt aktiva, vilket också stärker dess betydelse. Hkk-lärare kan ofta känna sig ensamma på sina skolor, här får de ett forum där de kan utbyta erfarenheter och ställa frågor av typen: ”Så här ser det ut hos oss, tycker ni att det är okej?”
Nätverket, som möts två gånger per termin, har även bjudit in experter till de digitala mötena – nyligen var till exempel Skolverkets ämnesansvariga där för att få en bild av läget på marken.
Även dessa nätverk har väckt internationellt intresse, i flera länder diskuterar man att införa något liknande.
– Jag hade nyligen kontakt med norska kollegor som inspirerats av oss, de vill gärna stärka det kollegiala samarbetet.
Kan man tala om ett växande internationellt intresse för hkk-ämnet?
– Jo, det kan man nog säga. Det finns en växande insikt om vikten av att nya generationer får grundkunskaper om hälsosam mathållning och mathygien. Och det finns en oro för att dagens barn och ungdomar får problem med privatekonomin om de inte lär sig om sms-lån och andra faror.
LÄS ÄVEN
Ny ”hkk-bibel” ska leda lärarna rätt
Debatt: Ge hkk minst tre gånger så mycket undervisningstid
Debatt: Hkk – ett ohållbart litet hållbarhetsämne
Myrberg: Köksglädje förvandlas till glädjebetyg i hkk