![](/contentassets/9782a52f7264400d939c42d718db1f84/tiktokdansa.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Jesper Rehn.
Yrkesetik
Lärarnas yrkesetiska råd har fällt sin dom över Tik-toklärare och Instagram-pedagoger.
Så rekommenderar de lärare att förhålla sig till sociala medier.
Lästips: Tre saker att tänka på innan du dansar på Tiktok
I Sverige har debatten handlat om hur lärarrollen påverkas av dansande magistrar och pedagoger som säljer egna digitala läromedel.
Lärarnas yrkesetiska råd varnar för fallgroparna i ett färskt utlåtande – det andra i frågan.
– Vi tycker att debatten om lärares närvaro i sociala medier saknar det yrkesetiska perspektivet. Yrkesetiken ska vara ett stöd för lärare och vi menar att vi har en skyldighet att diskutera det här. Vi vill att detta ska diskuteras och debatteras kollegialt, i lärarrummet eller på sociala medier, säger Jesper Rehn, ordförande i Lärarnas yrkesetiska råd.
Tre saker är vägledande, enligt rådet. Det handlar om elevernas integritet, kvaliteten i arbetet och tilliten till lärare.
Råden inkluderar därför att endast dela undervisningssituationer efter att elever eller vårdnadshavare godkänt, och från officiella skolkonton.
– Det kan bli problem kring vem som äger materialet, och hur länge man äger det. Och hur länge har man samtycke? En fjortonåring som blir inspelad på en lektion kanske tycker det är jättekul, men vad tycker fjortonåringen när hen är 24? Än värre blir det om det används för att sälja något eller profilera sig med reklam, säger han.
Jesper Rehn.
Eget utbildningsmaterial ska fortfarande bygga på vetenskaplighet och beprövad erfarenhet, och detta riskerar att äventyras om det finns kommersiella intressen inblandade.
Dessutom menar rådet att läraryrket är beroende av tillit, som kan skadas om lärare växlar mellan det privata och det offentliga, mellan det kommersiella och skoluppdraget.
Jesper Rehn är tydlig med att det finns positiva dimensioner av lärarnärvaro i sociala kanaler.
– Det är syftet med den sociala närvaron som avgör. Till exempel om man vill visa upp vad man gör i skolan så kan det vara en jättebra kontakt gentemot vårdnadshavare och omvärlden, ett kollegialt lärande, att vi visar hur vi lärare sköter vår yrkesutövning. Det är något vi ser positivt på, säger han.
Yrkesetiska rådet har redan tidigare publicerat ett utlåtande om lärare på nätet.
Att det kommer i en ytterligare upplaga beror på att det tidigare ställningstagandet var mer allmänt hållet.
– Förra gången handlade det om lärares engagemang om samhällsdebatten i stort, det kunde handla om politik och religion. Men sen har vi sett att debatten om sociala medier växer mer än andra frågor och vi ville fokusera på det området, säger han.
Kunde ni ha varit tuffare?
– Det kunde vi. Och det är inte omöjligt att vi kan komma med ett tredje uttalande. Men nu vill vi dra igång diskussionen, säger Jesper Rehn.
Läs också: Influencer kan skada hela yrkeskåren
Källa: Lärarnas yrkesetiska råd
Vi lärare debatt ”Jag hoppas att Sveriges Lärare mobiliserar oss till den perfekta storm som skolsverige och kommande avtalsrörelse behöver”, skriver Hanna Garberg.
Vi lärare debatt Fem punkter för att göra läraryrket attraktivt igen.
Skolpolitik Efter protester mot marknadsskolan varje måndag fick lärarna träffa makthavarna.
Särskilt stöd Lärare i ny undersökning: Bara elever med störst behov får stöd.
Vi lärare debatt Pensionerade läraren om framgångsreceptet: Relationellt arbete.
Skolstök Jonas Vlachos: Orsaken till svenska elevers låga resultat är sannolikt en översättningsmiss.
Friskolor Oron för eleverna skyndar på nedläggningen.
Vi lärare debatt ”Mål- och resultathets bakom dalande resultaten”.
Nedskärningar Läraren: ”Den ena handen vet inte vad den andra gör”.
Forskning 30 forskare och 400 anmälda lärare och intresserade på plats under konventet.
Krönika ”Jag är inte den mest trimmade moppen i Finnspång, om man säger så.”
Vi lärare debatt Uppmaningen om tuffa relationsarbetet: ”Detta krävs”.
Nedskärningar Hundratals lärare och linköpingsbor slöt upp i demonstrationen.
Nedskärningar SKR:s chefsekonom reder ut vad som gäller för kommunernas hantering av RUR.
Nedskärningar Fyra kommuner hade ett sammanlagt överskott på över en miljard kronor 2023 – sparar hårt på skolorna.
Nedskärningar Rasar över kommunernas fonderade tillgångar: ”Skolan är absolut en investering.”
Eu-skolvalet Intresset för EU-skolvalet har ökat.
Vi lärare debatt Läraren om de fyra ödesvalen för svensk skola.
Ledare Sveriges Lärares nya ordförande i sin första ledare: Du och jag plus alla våra kollegor bildar ett ”vi” som kan agera och göra skillnad.
Krönika ”Hur gör man i en digital tid full av AI, AR och algoritmer samtidigt som man också vill värna nötandet, det ihärdiga och analoga?”
Hoten mot lärarna Delar av innehållet på kommunens hemsida skapade oro bland lärarna.
Vi lärare debatt ”Rimligare är att vi hanterar kompletteringar med varsamhet”, skriver debattörerna.
Läsinlärning Skolverkets förslag till läslista för alla stadier – hur många har du läst?
Granskning ”Påtryckningar från föräldrar är inte ett generellt problem här.”
Granskning Skolor brister i betygssättning, enligt en kritisk rapport från Skolinspektionen.
Granskning Lärare, skolchefer och forskare ger sin syn på betygssystemet.
Nedskärningar Vi Lärares krönikör Maria Wiman var en av talarna under protesterna i Vaxholm.
Hoten mot lärarna Rör upp känslor bland lärare: ”Spär på oron för oss”.
Vi lärare debatt ”Att fritt låta elever kommentera lärare via olika typer av utvärderingsverktyg är ett särdeles orättvist tilltag”, skriver Olof Linton.
Replik ”Om lärare ska bli läsande förebilder behöver de vara trovärdiga i sin roll som läsare”.
Krönika ”AI slår inte att bli undervisade av en människa som bryr sig – men bryr vi oss tillräckligt?” skriver Per Kornhall.
Krönika Filippa MAnnerheim om fördelar och faror med kursutvärderingar.
Nedskärningar ”Om lärare bestämmer sig för att sluta ställa upp, havererar systemet.”
Krönika ”Av alla skolans gigantiska jätteproblem kan ju inte ”världens bästa lärare”-muggen vara värd att ödsla energi på”, skriver Maria Wiman.
Våld i skolan Paul Carlbark ingrep mot elev och fick sparken: ”Ser det som ett erkännande av kommunen att de gjorde fel”.
Friskolor Ny rapport: Därför kan utlandsägda skolor vara ett problem.
Eu-skolvalet Riksdagens talman Andreas Norlén om resultatet i stundande EU-skolvalet och vad skolorna kan göra.
Eu-skolvalet Hur mår demokratin bland Sveriges elever? Här ger två lärare sin syn.
Krönika ”Säga vad man vill om läraryrket – i klassrummet står tiden aldrig stilla”, skriver Maria Wiman.
Kongressen Så vill Sveriges Lärare gå vidare med förstatligande av skolan.
Kongressen Svarar i enkät: ”Jag har märkt hur bra vi jobbar tillsammans”.
Sveriges lärare Läs hela talet av Sveriges Lärares nya ordförande – ord för ord.
Sveriges lärare Anna Olskog vald att leda Sveriges Lärare: ”Det är underbart – fast svindlande.”
Krönika ”Vilken käftsmäll till säsongsavslutning va?”, skriver Maria Wiman om läsårets sista skälvande veckor.
Vi lärare debatt Inkludering eller exkludering – forskaren och föräldern om skolan för barn med npf.
Friskolor Lotta Edholm om kommunernas ”straffavgifter”: ”Nu måste vi helrenovera friskolesystemet”.
Nedskärningar Tvingas betala kommunens friskolor – oavsett behov: ”Fast i en negativ spiral”.
Nedskärningar Kommunen sparar – läraren: ”Jobbet är samma fast lönen blir lägre”.
Friskolor Skolinspektionens generaldirektör till Vi Lärare: ”Ser ett bristmönster”.
Kongressen Här ska förbundet sätta den politiska inriktningen för de närmaste fyra åren – med en ny ordförande.