”Tvålärarskap en investering med hög avkastning”

Eva Myrehed Karlsson skriver att tvålärarsystem lönar sig – pedagogiskt och ekonomiskt.
Debatt ”Genom att fler lärare är tillgängliga i klassrummen vid varje undervisningstillfälle så kan vi inte bara höja resultaten – vi kan också motverka utanförskap samt stärka elevernas delaktighet, tillit och framtidstro”, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Beslutsfattare på kommunal nivå ställs inför tuffa prioriteringar. När det krävs att hålla igen utgifterna så kan tvålärarskap uppfattas som en dyr modell, men det är precis tvärtom. Tvålärarskap är inte en merkostnad utan på sikt är det en investering med hög avkastning, både pedagogiskt och ekonomiskt.

Eva Myrehed Karlsson
Högre lärartäthet
Tvålärarskap innebär att två utbildade lärare delar ansvaret för undervisningen i en klass vid varje undervisningstillfälle. Det skapar en högre lärartäthet, vilket gör det möjligt att anpassa undervisningen, ge stöd snabbare och minska behovet av specialinsatser i efterhand. Erfarenhet visar att detta leder till högre måluppfyllelse, särskilt för elever som annars riskerar att halka efter. Tvålärarskap ger också en meningsfullare skolgång för elever med särskild begåvning.
Tvålärarskap ger större utrymme för dialog, värdegrundsarbete och konflikthantering i vardagen. Det stärker demokratiuppdraget, inte som en sidoaktivitet, utan som en integrerad del av undervisningen. Elever som blir lyssnade på, sedda och tagna på allvar lär sig att deras synpunkter har betydelse, en insikt som är avgörande för att känna samhörighet i samhället.
Ekonomiska vinster
Ytliggare en vinst är att fler elever når gymnasiebehörighet i tid och fullföljer sina studier på tre år istället för fyra eller fler. Här finns tydliga ekonomiska vinster.
I en kommunal verklighet där effekt av varje krona räknas, behöver vi satsa på insatser som har mätbara positiv påverkan på resultat, närvaro och måluppfyllelse. Tvålärarskap är en sådan modell. Den skapar bättre förutsättningar för alla elever – och bättre avkastning på varje elevpeng. Samt skapar en bättre arbetsmiljö för alla inom skolan.
Tvålärarskap är inte en merkostnad, det är en strategisk investering i undervisningens kvalitet, elevernas framtid och kommunens ekonomi.
”Effekt över tid”
En ökad investering i lärartäthet idag minskar trycket på resurser imorgon, både inom skola, socialtjänst och arbetsmarknadspolitik. Om vi menar allvar med att förbättra skolresultaten, minska segregationen och bryta utanförskap, så behöver vi satsa på insatser som ger effekt över tid.
Bättre avkastning på varje elevpeng
Investeringar i tvålärarskap kostar, men priset för att låta bli är betydligt högre. Varje ung människa som misslyckas i skolan kan innebära ett livslångt mänskligt och samhällsekonomiskt lidande.
Genom att införa tvålärarskap som en del av en långsiktig utvecklingsstrategi, stärker vi inte bara elevernas resultat – utan också läraryrkets professionalitet och skolans arbetsmiljö samt framtida hög utbildningsnivå.
Eva Myrehed Karlsson, rektor
- Detta är en debattartikel. Det är skribenterna som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.
Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?
Gör så här:
- Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
- Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
- Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.
Mejla till oss på: debatt@vilarare.se
LÄS ÄVEN:
Flerlärarsystem på skolan – då höjdes resultaten
Tryggare med tvålärarskap: ”Många känner sig ensamma”