Introduktionsprogrammet: ”Smartaste investeringen”

Maria Sergi skriver att introduktionsprogrammet är ”en av samhällets smartaste investeringar”.
Debatt ”När en elev missar gymnasiebehörighet efter grundskolan kommer de till oss på Introduktionsprogrammet IMA. Vårt uppdrag är att återetablera dessa unga i ett lärandesammanhang. Det är en av de smartaste investeringarna samhället gör i dag”, skriver Maria Sergi, skolledare på introduktionsprogrammet.
IMA är inte en särlösning, utan en högspecialiserad utvecklingsarena där kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans.
Utanförskapet som ofta uppstår när en elev inte klarar sin skolgång riskerar att bli en samhällsekonomisk belastning. Varje elev vi ”räddar” är en vinst.
”Framgångshistorier”
IMA-enheternas dagliga framgångshistorier är mer än individuella livlinor. De är avgörande insatser som omedelbart måste ges högre status.
I Skolsverige är trenden att IMA-elever ska finnas utplacerade på alla gymnasieskolor. Argumentet att det är ”stigmatiserande att sätta alla IM-elever på samma skola” bygger på en missriktad idé om att fysisk närhet garanterar inkludering. Formell integration riskerar i vissa fall att leda till reell exkludering.
Vi ser att specialisering är normen inom andra kritiska samhällssektorer. Jag kan göra flera liknelser med särskilda målgrupper där det finns specialenheter. När det gäller gängkriminaliteten hos barn finns nationella insatsstyrkan, fastighetsbrottsgruppen och barnahus. Man använder inte en vanlig patrullpolis för alla uppdrag.
Varje elev vi 'räddar' är en vinst
Skolan måste också ha en specialenhet (IMA) med expertis inom till exempel relationsbyggande och NPF-pedagogik. Att förvänta sig att ett traditionellt gymnasieprogram, optimerat för akademisk progression, ska kunna hantera elever med komplexa behov, är lika orealistiskt som att be en allmänläkare utföra en hjärtoperation.
”Skräddarsydda lokaler”
Som rektor för IMA är min övertygelse tydlig. Vi måste få utforma egna, skräddarsydda lokaler. Generella ”lösningar” måste ersättas med pedagogiska fristäder. Detta handlar inte om att skapa utanförskap – det är en nödvändig investering för att möta elevernas akuta behov och generera långsiktig samhällsvinst.
Maria Sergi, skolledare Introduktionsprogrammet IMA, Göteborg
- Detta är en debattartikel. Det är skribenterna som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.
LÄS ÄVEN:
Fyra av tio elever tog sig inte till gymnasiet: ”Gör vad vi kan”