
Fig. 1 Det gamla normalfördelade betygssystemet (1–5).
Debatt ”Det borde finnas ett betyg som visar ”ännu inte så goda kunskaper”, som vägleder elever vidare i utbildningssystemet utan att eleven blir stämplad med ett F”, skriver gymnasieläraren Ann-Sofie Johansson.
Varför är det svårare att få godkända betyg i dag? Det finns en okunskap gällande dagens betygssystem. Många av våra beslutsfattare vet hur betygsättningen gjordes när de själva gick i skolan men konstruktionen av betygssystemet som infördes 2011 är inte lika känt.
För att förstå det orimliga med betyget F måste man förstå dagens betygssystem. I bilderna jämförs ”det gamla” systemet (sifferbetyg 1–5) med ”dagens” betygssystem (A-E, F).
Fig. 1 Det gamla normalfördelade betygssystemet (1–5).
Alla elever fick ett betyg, lägre för rena faktakunskaper och kunde man tillämpa och använda sina kunskaper, desto högre betyg fick eleven. Eleven kunde inte bli underkänd.
Fig. 2 Dagens målrelaterade betygssystem (A–E, F).
För ett godkänt betyg krävs, förutom faktakunskaper, att eleven tillämpar sina kunskaper, värdera resultat och drar slutsatser, färdigheter som krävdes för de högre betygen tidigare. Alla delar måste visas på minst E-nivå.
Med de normalfördelade sifferbetygen fick en viss andel elever betyget 1. I dag finns inte de lägre betygen. Elevernas kunskapsnivå är fortfarande normalfördelad men de ”gamla” lägre betygen motsvaras i dag av betyget F.
Det finns forskning som visar att 10–15 procent av barnen har kognitiva svårigheter som gör att de inte ens teoretiskt kan uppnå allt som krävs för minst E.
Betygen används som sorteringsverktyg för högre studier. I dag omvandlas bokstäverna till siffror så man kan beräkna ett medelvärde.
A ger 20 poäng, E 10 och F ger 0 poäng. Skillnaden mellan två betygssteg, A, B, C, D, E är 2,5 medan skillnaden mellan E och F är hela 10 poäng. Vad får detta för konsekvenser?
På kort sikt tjänar ALLA på att en elevs betyg lyfts från F till minst E.
Det spelar ingen roll om nationella prov rättas centralt eller om kontrollen ökas. Så länge betyg är ett konkurrensmedel finns problem. Det är helt enkelt för gynnsamt att en elev får E jämfört med F och så länge betyget F finns kommer betygskorruptionen fortsätta.
På längre sikt är det en katastrof för elever, som sent inser att kunskaperna inte räcker till. ”Snälla” E-betyg innebär att eleven inte är förberedd för vissa program.
Betyget 1–2 i Ma signalerade förr att man inte skulle gå NA eller Te på gymnasiet. Den typen av signaler finns inte nu.
Det borde finnas ett betyg som visar ”ännu inte så goda kunskaper”, som vägleder elever vidare i utbildningssystemet utan att eleven blir stämplad med ett F.
Ann-Sofie Johansson, gymnasielärare i Västerås
LÄS ÄVEN: Filippa Mannerheim: F-gränsen sänker nivån i skolan
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Våld i skolan ”Signaler om att skolan inte polisanmäler allt de borde – av rädsla”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Arbetsbelastning Kommunen: ”Kan bidra till goda arbetsvillkor och ett ökat fokus på undervisningen”
Läsning Vill se skarpare skrivningar: ”Läsningen måste prioriteras i alla åldrar.”