Skolprofilernas krav på Skolverkets nya chef

Skolprofilerna Maria Wiman, Per Kornhall och Johanna Jaara Åstrand om kraven på ersättare för Peter Fredriksson som får lämna jobbet som generaldirektör för Skolverket.

Vem ska ta över som generaldirektör för Skolverket efter Peter Fredriksson?
Vi Lärare har kollat vilka krav skolprofilerna har på en efterträdare.

LÄS ÄVEN: Skolverkets chef får lämna – ”Behövs förändring”

På torsdagen kom beskedet att Peter Fredriksson inte får nytt förtroende som generaldirektör för Skolverket från årsskiftet.

Regeringen har inte hunnit formulera platsannonsen för det lediga jobbet men här är egenskaperna som flera kända skolprofiler efterlyser:

Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Sveriges Lärare:

Johanna Jaara Åstrand.

Vad vill facket se i en ny GD?

– Det Sveriges Lärare vill se är någon som kan fortsätta arbetet med regionaliseringen och förstärka kapacitetshöjningen av huvudmännen. Generellt ser vi ett behov att ett mer samlat grepp kring skolmyndigheterna och ett nära samarbete med oss i Sveriges Lärare.

Vilken bakgrund och vilka egenskaper bör en ny GD ha med sig?

– Det är såklart bra om personen har god kännedom om och erfarenhet av skolan och av Myndighetssverige. Skolverket är vår största skolmyndighet och den här personen behöver ha goda ledaregenskaper och förmåga att vara en tydlig röst.

Per Kornhall, författare, debattör och krönikör för Vi Lärare:

Per Kornhall.

– Jag vill se en skolmänniska med skinn på näsan som har en vision för skolans utveckling. Men jag vet också att vad en regering vill ha och vad skolan vill ha inte nödvändigtvis är samma sak.

Befarar du att regeringen hellre vill ha en ja-sägare som inte tänker själv?

– Den risken finns ju alltid, med alla regeringar. Men det måste vara en person med hög integritet om skolan ska ha någon nytta av skolmyndigheterna.

Per Kornhall menar att det finns två delar i kravprofilen för en ny Skolverks-GD: chefskompetensen att driva en stor organisation, och mycket goda kunskaper om skolan ur flera perspektiv – från lärare till skolledare, till skolchef.

– Man ska vara chef över en stor myndighet, det är en enorm apparat. Samtidigt behöver man förstå hur skolsystemet fungerar på alla olika nivåer. Det är få personer som kan passera det nålsögat, säger han.

Maria Wiman, lärare i Huddinge och krönikör för Vi Lärare:

Maria Wiman.

– Jag fick reda på att Peter Fredriksson ska sluta för en kvart sedan och jag blev både förvånad, men ändå inte. På ett sätt är ett sådant besked alltid överraskande, men jag har ändå känt att hans tid som generaldirektör kommit till sin ände. Trots att han har en bakgrund som lärare, rektor och skolchef upplever jag att det blivit ett för stort glapp mellan Skolverket och verkligheten ute på skolorna.

– Så mitt krav på den nya generaldirektören är att det blir en person som kan skolsystemet från insidan. Gärna en rektor eller skolchef med färsk erfarenhet av de frågor vi brottas med i vardagen. Det är A och O att det blir någon som har förståelse för de utmaningar vi har i klassrummet i dag.